Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Malzeme Teknolojileri | IMM 500 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN CAN KURNAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Katılabe metal ve alaşımlarda hataları tanıtmak; faz diyagramları ve difüzyonu sınıflandırmak; metalik camlar, şekil bellekli metaller, nanofazlı malzemeler ve metalik köpükleri kavrama becerisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Katılaşma ile metal ve alaşımlarda hataları; faz diyagramları ve difüzyon; metalik camlar, şekil bellekli metaller, nanofazlı malzemeler ve metalik köpükler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Malzemelerin katılaşma yapıları, alaşımlardaki hataları boyutlarına göre formüle eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Faz diyagramları ve difüzyon çeşitlerini Hume_Rothery ve Fick kurallarına göre tasarlayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Metalik camları kullanım yerlerine göre yapılandırabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Şekil bellekli metallerin işlevlerine göre değerlendirilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Nanofazlı malzemeleri mikro-malzemelere göre formüle etme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Metalik köpükleri kullanım ihtiyaçlarına göre geliştirebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Katılaşma, çekirdekleşme ve büyüme işlemi. | [1] Sayfa 128-149 |
2 | Katılarda atomik düzen. | [1] Sayfa 33-52 |
3 | Kristal ara yüzeyleri ve mikroyapılar. | [2] Sayfa 61-70 |
4 | Matriks içinde ikinci faz partiküllerinin oluşumu ve büyümesi. | [2] Sayfa 71-80 |
5 | Metal ve alaşımlarında hatalar. | [1] Sayfa 58-70 |
6 | Faz diyagramları. | [1] Sayfa 233-261 |
7 | Katılarda difüzyon. | [1] Sayfa 76-94 |
8 | Metalik camlar. | [2] Sayfa 1-10 |
9 | ARASINAV | |
10 | Optik, manyetik ve elektriksel iletkenlik. | [2] Sayfa 11-20 |
11 | Şekil bellekli (hafızalı) metaller. | [2] Sayfa 21-30 |
12 | Nanofazlı malzemeler. | [2] Sayfa 31-40 |
13 | Metalik köpükler. | [2] Sayfa 41-50 |
14 | Yüksek sıcaklık malzemeleri. | [2] Sayfa 51-60 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Askeland, D. R.; Malzeme Bilimi Ve Mühendislik Malzemeleri, Çeviren: M Erdoğan, Nobel Yayınevi, 1998, Ankara. |
Ders Kaynakları | [2] Fındık, Fehim; İleri Malzeme Teknolojileri Ders Notu, 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | İmalat yöntemleri, İmalat planlama ve kontrol, malzemelerin özellikleri, üretim planlama gibi konularda temel bilgi birikimine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Malzemelerin katılaşma yapıları, alaşımlardaki hataları boyutlarına göre formüle eder | ||||||
2 | Faz diyagramları ve difüzyon çeşitlerini Hume_Rothery ve Fick kurallarına göre tasarlayabilme | ||||||
3 | Metalik camları kullanım yerlerine göre yapılandırabilme | ||||||
4 | Şekil bellekli metallerin işlevlerine göre değerlendirilmesi | ||||||
5 | Nanofazlı malzemeleri mikro-malzemelere göre formüle etme | ||||||
6 | Metalik köpükleri kullanım ihtiyaçlarına göre geliştirebilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |