Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Osmanlı’Da Mimari İle Süsleme Arasındaki İlişki SAN 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Klasik Osmanlı Sanatının Oluşumu

Türk Sanatında Mesleki Örgütlenmeler

Anadolu Türk Mimarisinde Malzeme ve Teknik

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Mert Ağaoğlu

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı dönemine ait farklı yapı tipleri ve bu yapılarda mimariye bağlı olarak gelişen süsleme programı arasındaki ilişkiyi öğretmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

Mimar Sinan dönemine ait farklı yapı tipleri ve bu yapılarda mimariye bağlı olarak gelişen süsleme programı, ehl-i hiref ve hassa mimarlar kuruluşları, yapılara göre tezyinatın kullanım alanları, plan ve süsleme kompozisyonu arasındaki ilişki, kullanılan teknikler ve bezeme unsurları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konu ile ilgili araştırma ve yayınları bilir Anlatım,
2 Yapı tipi ve planı ile çini süslemesi arasındaki ilişkiyi kavrar. Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
3 Çini örneklerini biçim, teknik ve süsleme özelliklerine göre sınıflar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
4 Sosyal, kültürel, ekonomik ve politik olayların çini üretimine etkisini değerlendirir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 İşçilik ve üsluptan yola çıkarak başkent ve taşra farklılığını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
6 Çevre kültürlerin eserleriyle karşılaştırma yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Erken Devir Türk Sanatında Mimari ve Süsleme
2 Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu Sanatında Mimari ve Süsleme
3 Anadolu Selçuklu ve Beylikler döneminde mimari ve süsleme
4 Osmanlı Mimarisinde malzeme ve teknik
5 Osmanlı Döneminde süsleme
6 Osmanlı dönemi yapılarında süsleme kompozisyonları ve tezyini unsurlar
7 Ehl-i Hiref Teşkilatı
8 Sınav
9 Süsleme programına banilerin katkısı
10 Süsleme programına mimarların katkısı
11 Yapılara göre süsleme uygulama alanları
12 Plan ve süsleme alanı arasındaki ilişki
13 Değerlendirme
14 Sınav
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

DEMİRİZ, Y., Osmanlı Mimarisinde Süsleme Erken Devir (1300-1453), İstanbul 1979.
PETSOPOULOS Y. (Ed), Tulips, Turbans and Arabesque. Decorative Arts From the Ottoman Empire, London, 1982.
ÇAĞMAN, F., "Mimar Sinan Döneminde Sarayın Ehl-i Hiref Teşkilatı", Mimar Sinan Dönemi Türk Mimarlığı ve Sanatı, 1988, 73-78.
YENİŞEHİRLİOĞLU, F., "İkonografi, İkonoloji ve Osmanlı Sanatı", Güner İnal´a Armağan, Ankara, 1993.
ATASOY, N. RABY, J., Iznik The Pottery Of Ottoman Turkey, London, 1994

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme
3 Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme
4 Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme.
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme.
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme
8 Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Konu ile ilgili araştırma ve yayınları bilir 5 5
2 Yapı tipi ve planı ile çini süslemesi arasındaki ilişkiyi kavrar.
3 Çini örneklerini biçim, teknik ve süsleme özelliklerine göre sınıflar.
4 Sosyal, kültürel, ekonomik ve politik olayların çini üretimine etkisini değerlendirir. 5 5
5 İşçilik ve üsluptan yola çıkarak başkent ve taşra farklılığını yorumlar. 5 5
6 Çevre kültürlerin eserleriyle karşılaştırma yapar. 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 25 25
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6