Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Osmanlı’Da Mimari İle Süsleme Arasındaki İlişki | SAN 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Klasik Osmanlı Sanatının Oluşumu Türk Sanatında Mesleki Örgütlenmeler Anadolu Türk Mimarisinde Malzeme ve Teknik |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELA TAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Mert Ağaoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı dönemine ait farklı yapı tipleri ve bu yapılarda mimariye bağlı olarak gelişen süsleme programı arasındaki ilişkiyi öğretmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Mimar Sinan dönemine ait farklı yapı tipleri ve bu yapılarda mimariye bağlı olarak gelişen süsleme programı, ehl-i hiref ve hassa mimarlar kuruluşları, yapılara göre tezyinatın kullanım alanları, plan ve süsleme kompozisyonu arasındaki ilişki, kullanılan teknikler ve bezeme unsurları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Konu ile ilgili araştırma ve yayınları bilir | Anlatım, | |
2 | Yapı tipi ve planı ile çini süslemesi arasındaki ilişkiyi kavrar. | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
3 | Çini örneklerini biçim, teknik ve süsleme özelliklerine göre sınıflar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
4 | Sosyal, kültürel, ekonomik ve politik olayların çini üretimine etkisini değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | İşçilik ve üsluptan yola çıkarak başkent ve taşra farklılığını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
6 | Çevre kültürlerin eserleriyle karşılaştırma yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken Devir Türk Sanatında Mimari ve Süsleme | |
2 | Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu Sanatında Mimari ve Süsleme | |
3 | Anadolu Selçuklu ve Beylikler döneminde mimari ve süsleme | |
4 | Osmanlı Mimarisinde malzeme ve teknik | |
5 | Osmanlı Döneminde süsleme | |
6 | Osmanlı dönemi yapılarında süsleme kompozisyonları ve tezyini unsurlar | |
7 | Ehl-i Hiref Teşkilatı | |
8 | Sınav | |
9 | Süsleme programına banilerin katkısı | |
10 | Süsleme programına mimarların katkısı | |
11 | Yapılara göre süsleme uygulama alanları | |
12 | Plan ve süsleme alanı arasındaki ilişki | |
13 | Değerlendirme | |
14 | Sınav |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | DEMİRİZ, Y., Osmanlı Mimarisinde Süsleme Erken Devir (1300-1453), İstanbul 1979. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme | X | |||||
2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme | ||||||
3 | Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme | ||||||
4 | Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. | ||||||
5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. | ||||||
6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi | ||||||
7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme | ||||||
8 | Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Konu ile ilgili araştırma ve yayınları bilir | 5 | 5 | ||||||
2 | Yapı tipi ve planı ile çini süslemesi arasındaki ilişkiyi kavrar. | ||||||||
3 | Çini örneklerini biçim, teknik ve süsleme özelliklerine göre sınıflar. | ||||||||
4 | Sosyal, kültürel, ekonomik ve politik olayların çini üretimine etkisini değerlendirir. | 5 | 5 | ||||||
5 | İşçilik ve üsluptan yola çıkarak başkent ve taşra farklılığını yorumlar. | 5 | 5 | ||||||
6 | Çevre kültürlerin eserleriyle karşılaştırma yapar. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |