Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kayıp ve Travma Geçirmiş Çocuklarla Sosyal Hizmet SHB 522 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İHSAN KUTLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı
Dersin İçeriği
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 psikolojik travma ve travmatik stres hakkında bilgi sahibidir etkisinin incelenmesi ve farklı değişkenlerle ilişkisini Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 psikolojik travma ve travmatik stresin sebep ve etkisini farklı değişkenlerle inceleyebilir Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Çocuklarda psikolojik travma ve travmatik stresin sebep ve etkisini farklı değişkenlerle inceleyebilir ve çözüm önerileri sunabilir Problem Çözme, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavram ve Tanımlar
2 Kavram ve Tanımlar
3 Travma Çeşitleri
4 Ebeveynini kaybeden çocuk ve travma
5 İkincil travmatik stres belirtileri ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Belirtileri
6 İkincil travmatik stres belirtileri ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Belirtileri
7 Travmatik stres ve psikolojik dayanıklılığın çocuğun sosyalleşmesine etkisi
8 Travmatik stres ve psikolojik dayanıklılığın çocuk psikolojisine etkisi
9 Vize
10 Travma Sonrası Stres Bozukluğu Belirtileri Ölçeği
11 Travmatik stres ve psikolojik dayanıklılığın eğitim düzeyine etkisi
12 Kayıp ve travma yaşayan çocuğun güçlendirilmesi
13 Kayıp ve travma yaşayan çocuğun güçlendirilmesi
14 Final
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Briere, J. ve Scott, C. (2006). Principles of trauma therapy: A guide to symptoms, evaluation and

treatment. CA: Sage Publications.

(Önerilen Kaynaklar)

Van Der Kolk, B. A., McFarlane, A. C. ve Weisaeth, L. (2006). Traumatic stress: The effects of

overwhelming experience on mind, body and society. NY: Guilford Press.

Herman, J. (2011). Travma ve İyileşme. İstanbul: Literatür Yayıncılık

Solmuş, T. (2015). Travma Psikolojisi. Ankara: Nobel Yaşam Yayınları

Psikolojik Travma, S. Bayraktar, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2012

Kanel,Kristi(2003),A Guide to crisis intervention. CA: Wadworth Group, Brooks /Cole.

Roberts,A.R.&Yeager,K.R.(2009).Crisis intervention. Oxford:Oxford University Press.

Başoğlu, M. (1992). Psikolojik travma sonrası stres hastalığı: Psikolojik kuramlar, tedavide yeni

gelişmeler ve güncel konular. Türk Psikiyatri Dergisi, 3, 9–21.

Dyregrov, A. (2000). Çocuk, kayıplar ve yas: Yetişkinler için el kitabı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği

Yayınları.

Ekşi, A. (2000). Travma sonrası stres bozukluğu; depremi yeniden yaşama, yenileyen davranışlar, aşırı

uyarılma ve kaçınma örnekleri. Türk Psikiyatri Dergisi, 11 (4), 309–317.

Herbert, C. & Sungur, M. Z. (1999). Travmayı ve deprem travması sonrası ortaya çıkan psikolojik

tepkileri anlamak. Ankara.

Hisli, N. (1999). Yıkıcı stresi yönetmek: Yıkıcı olaylar ve felaketlerden sonra ayakta kalabilmek için

ipuçları. Ankara: Türk Psikoloji Bülteni Yayınları.

Hogrefe Yayınevi. (1999) Travma sonrası stres bozukluğu: Anormal yaşantılara normal bir tepki.

[Broşür]. Ehlers, A.: Yazar.

Kılıç, E. Z., Uslu, R. İ., Erden, G. ve Kerimoğlu, E. (1999). Çocuklarda travma sonrası stres belirtilerini

sürdüren ailesel etmenler. Kriz Dergisi, 7 (2), 1-8.

Öztan, N., Aydın, G., Eroğlu, Ç. ve Stuvland, R. (2001). Travma sonrası normal tepkiler psikoeğitim el

kitabı (2. Baskı). Ankara: MEB Yayınları.

Yarbık, Ö., Türkbay, T., Ekmen, M., Demirkan, S. Ve Söhmen, T. (1999). Çocuk ve ergenlerde travma

sonrası stres bozukluğu belirtilerinin araştırılması. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 6, 158–164.

 

Aker, T. ve Önder, M. (2003). Psikolojik Travma Ve Sonuçlar. Epsilon Reklamcılık,

Ankara.

McCann, I. L., Pearlman, L. A. (1990). Psychological trauma and the adult survivor:

Theory, therapy, and transformation. New York: Brunner/Mazel.

Sungur M.Z. (1999). İkincil Travma Ve Sosyal Destek. Klinik Psikiyatri Sayı, 2.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. X
2 Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. X
3 Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir X
4 Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. X
5 Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. X
6 Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. X
7 Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 psikolojik travma ve travmatik stres hakkında bilgi sahibidir etkisinin incelenmesi ve farklı değişkenlerle ilişkisini 4 5 5 5 4 4 4
2 psikolojik travma ve travmatik stresin sebep ve etkisini farklı değişkenlerle inceleyebilir 4 5 5 5 4 4 4
3 Çocuklarda psikolojik travma ve travmatik stresin sebep ve etkisini farklı değişkenlerle inceleyebilir ve çözüm önerileri sunabilir 4 5 5 5 4 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Ödev 1 19 19
Proje / Tasarım 1 25 25
Final 1 18 18
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6