Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Hizmet Kuramları SHB 503 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Sosyal Hizmet Müdahalesi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal hizmet kuram ve uygulamasının bilgi, değer ve beceri, problem çözme süreçleri, etkileşim, uzman, müracaatçı, çevre, müdahale süreçleri, bilgi toplama, sorunun belirlenmesi, değerlendirilmesi, planlama, uygulama ve değerlendirme açısından temellerinin öğrenilmesi ve sosyal hizmet açısından analitik bakış açısının yerleştirilmesi hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Sosyal hizmet mesleği, felsefesi, temel nitelikleri, sosyal hizmet uygulamasında çağdaş kuramlar ve yaklaşımlar ile genelci sosyal hizmet müdahalesi konularını kapsamaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal Hizmet Mesleği ve Gelişimini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Dünya´da ve Türkiye´de sosyal hizmetleri açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
3 Sosyal Hizmet Kuram İlişkisi, Bilgi, Beceri Değer Sistemi ve Genelci Uygulmayı tanımlar Anlatım, Soru-Cevap,
4 Sistem Yaklaşımını açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
5 Ekolojik Sistem Yaklaşımını açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
6 Güçlendirme Yaklaşımını açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
7 Psikodinamik Yaklaşımı açıklar Soru-Cevap, Anlatım,
8 Psikososyal Kuramı açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
9 Varoluşçu Yaklaşımı açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
10 Hak Temelli Yaklaşımı açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
11 Krize Müdahale Yaklaşımını açıklar Soru-Cevap, Anlatım,
12 Davranışçı Yaklaşımı açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
13 Bilişsel Davranışçı Yaklaşımı açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal Hizmet Mesleği ve Gelişimi Okuma
2 Dünya´da ve Türkiye´de sosyal hizmetler Okuma
3 Sosyal Hizmet Kuram İlişkisi, Bilgi, Beceri Değer Sistemi, Genelci Uygulama Modeli Okuma
4 Sistem Yaklaşımı ve Örnek Vaka Analizi Okuma, vaka çalışması
5 Ekolojik Sistem Yaklaşımı ve Örnek Vaka Analizi Okuma, vaka çalışması
6 Güçlendirme Yaklaşımı ve Örnek Vaka Analizi Okuma, vaka çalışması
7 Psikodinamik Yaklaşım ve Örnek Vaka Analizi Okuma, vaka çalışması
8 Arasınav Okuma
9 Psikososyal Kuram ve Örnek Vaka Analizi Okuma, vaka çalışması
10 Varoluşçu Yaklaşım ve Örnek Vaka Analizi Okuma, vaka çalışması
11 Hak Temelli Yaklaşım ve Örnek Vaka Analizi Okuma, vaka çalışması
12 Krize Müdahale Yaklaşımı ve Örnek Vaka Analizi Okuma, vaka çalışması
13 Davranışçı ve Bilişsel Davaranışçı Yaklaşım ve Örnek Vaka Analizi Okuma, vaka çalışması
14 Final Okuma
Kaynaklar
Ders Notu

Danış, M. Z., Şahbikan, İ. (2014). “Suça sürüklenmiş çocukların yeniden toplumsallaşma sürecinde ve insan hakları bağlamında sosyal hizmet yaklaşımlarının yeri ve önemi”, Journal of History School, 7 (18),: 627-651.

Danış, M. Z., Kara, H. Z., Çolak, F., Kırpık, S., Ayyıldız, A. (2015). “Sosyal Hizmet ve Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutumları”. Journal of History School, 24 (8): 539-559.

Danış, M. Z., Kara, H. Z. (2016). “Sosyal hizmette problem çözme yaklaşımı”, The Journal of Academic Social Science Studies, 42, Spring, ss.1-10.

Danış, M. Z., Sülü, C. (2016). “Modernleşme Sürecinde Aile ve Sosyal Hizmet: Güçlendirme Yaklaşımı Perspektifinden Yapısal Bir Analiz”, Journal of History School, 9 (25): 215-230.

Danış, M. Z. Yıldız, R., Tekin, H. E, Alkan, P. (2017). “Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ve Bunu Etkileyen Faktörler: Sakarya Örneği”, Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sayı 14 (baskı aşamasında).
Danış, M. Z., Kara, H. Z. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Bireylere İlişkin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma”, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, (baskı aşamasında).

Ders Kaynakları

1-) Zastrow, C. (2013). Sosyal Hizmete Giriş. Ankara: Nika Yayınevi
2-) Duyan, V. (2010). Sosyal Hizmet: Temelleri, Yaklaşımları ve Müdahale Yöntemleri. Ankara: SHUD
Yayını, no: 16.
3-) Duyan, V., Özgür Sayar, Ö. ve Özbulut, M. (2008). Sosyal Hizmeti Tanımak ve Anlamak. Ankara:
SHUD Yayını.
4-) Derezotes, D.S. (2000) Advanced Generalist Social Work Practice. London: Sage Publication.
5-) Dewees, M. (2005) Contemprorary Social Work Practice. Boston: Mac Graw Hill
6-) Garvin, C.D. ve J.E. Tropman (1992) Social Work and Contemporary Society. London:Prentice Hall.
7-) Danış, M. Z. (2006) “Davranış Bilimlerinde Ekolojik Sistem Yaklaşımı”, Aile ve Toplum Dergisi, T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayını,  Yıl: 8, Cilt: 3, Sayı: 9, Ocak-Mart, s. 45-54.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. X
2 Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. X
3 Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir X
4 Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. X
5 Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. X
6 Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. X
7 Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Sosyal Hizmet Mesleği ve Gelişimini tanımlar
2 Dünya´da ve Türkiye´de sosyal hizmetleri açıklar
3 Sosyal Hizmet Kuram İlişkisi, Bilgi, Beceri Değer Sistemi ve Genelci Uygulmayı tanımlar
4 Sistem Yaklaşımını açıklar
5 Ekolojik Sistem Yaklaşımını açıklar
6 Güçlendirme Yaklaşımını açıklar
7 Psikodinamik Yaklaşımı açıklar
8 Psikososyal Kuramı açıklar
9 Varoluşçu Yaklaşımı açıklar
10 Hak Temelli Yaklaşımı açıklar
11 Krize Müdahale Yaklaşımını açıklar
12 Davranışçı Yaklaşımı açıklar
13 Bilişsel Davranışçı Yaklaşımı açıklar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 20
1. Sözlü Sınav 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 20 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Sözlü Sınav 1 1 1
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6