Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İşletim Sistemleri | EBT 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALİ GÜLBAĞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ALİ GÜLBAĞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin işletim sistemlerinin alt sistemleri üzerinde uygulama gerçekleştirebilecek düzeye erişmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bilgisayar mimarisi, proses yönetimi, prosesler arası senkronizasyon, prosesler arası iletişim, semaforlar ve monitörler, kilitlenmeler, CPU planlama algoritmaları, bellek yönetimi, sanal bellek, dosya sistemleri, giriş/çıkış sistemleri ve disk planlaması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İşletim sistemlerinin yapısı ve çalışma prensiplerini açıklar | Anlatım, | |
2 | Proses durum diyagramlarını ve aralarındaki farklılıkları karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Kritik kesim problemlerini tespit eder ve çözüm üretir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | CPU planlama algoritmalarının parametrelerini hesaplar | Anlatım, Tartışma, | |
5 | Kilitlenme problemlerine çözüm üretir | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
6 | Bir arada çalışan prosesler arasındaki senkronizasyon problemlerini tanımlar ve çözüm üretir | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Belleği yönetme yöntemlerini bilir | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşletim sistemlerine giriş, İşletim sistemi stratejileri | |
2 | Bilgisayar sistemlerinin yapısı | |
3 | Proses yönetimi | |
4 | Prosesler arası senkronizasyon | |
5 | Kritik bölge problemleri | |
6 | Prosesler arası iletişim (pipe, message, send) | |
7 | Semaforlar, Monitörler ve uygulamaları | |
8 | Kilitlenmeler ve çözümleri | |
9 | CPU planlama algoritmaları | |
10 | Bellek yönetimi | |
11 | Sayfalama, Segmentasyon | |
12 | Sanal bellek | |
13 | Dosya sistemi, erişim ve koruma mekanizmaları | |
14 | Giriş/çıkış sistemi, disk planlaması ve yönetimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Uzaktan Eğitim İşletim Sistemleri Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1. William Stallings, Operating systems: internals and design principles, Prentice Hall,2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | İşletim sistemlerinin yapısı ve çalışma prensiplerini açıklar | |||||
2 | Proses durum diyagramlarını ve aralarındaki farklılıkları karşılaştırır | |||||
3 | Kritik kesim problemlerini tespit eder ve çözüm üretir | |||||
4 | CPU planlama algoritmalarının parametrelerini hesaplar | |||||
5 | Kilitlenme problemlerine çözüm üretir | |||||
6 | Bir arada çalışan prosesler arasındaki senkronizasyon problemlerini tanımlar ve çözüm üretir | |||||
7 | Belleği yönetme yöntemlerini bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |