Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kalite Mühendisliği | MYU 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET BAKİ ENGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kalite işletmelerin varlığını sürdürebilmeleri ve Pazar paylarını artırabilmeleri için en önemli göstergelerden biridir. Kalitenin kontrol altında tutulabilmesi ve geliştirilebilmesi için kalite mühendislerinin online ve offline proses kontrol tekniklerini ve kullanmaları gerekmektedir. Bu derste işletmeler için hayati öneme sahip olan proses kontrol ana hatlarıyla öğrenciye sunulmaktadır. |
Dersin İçeriği | Kalite, kalite kontrol, kalite güvence, toplam kalite sistemi, ölçülebilen ve ölçülemeyen özellikler için kontrol diyagramları, proses yeterlilik analizi, kabul örneklemesi, ürün ve süreç tasarımı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Süreci tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Süreç değişkenlerini belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Hipotezleri oluşturup test eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
4 | İlgili değişkenler için kontrol kartlarını seçer | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Kontrol kartlarını uygulayarak yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
6 | Süreç yeterliliğini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
7 | Deneyleri tasarlar ve analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalite, kalite kontrol, kalite mühendisliği, istatistiksel proses kontrol, kalite güvence, toplam kalite, kalite geliştirme,güvenilirlik, kalite maliyetleri kavramlarına bir bakış | 1. Hafta Sunusu |
2 | İstatistiksel proses kontrolünde kullanılan temel istatistik ölçüler | 2. Hafta Sunusu |
3 | Olasılık ve olasılık dağılımları, Binom, poisson, normal, üstel dağılımlar | 3. Hafta Sunusu |
4 | Örnekleme ve örnekleme dağılımları, hipotez testleri | 4. Hafta Sunusu |
5 | Kalite geliştirmede kullanılan bazı grafik yöntemler, frekans dağılımları, histogramlar, pareto ve sebep sonuç (kılçık) diyagramları, kutu grafikleri | 5. Hafta Sunusu |
6 | İstatistik proses kontrole giriş, ,değişkenlik sebepleri, kontrol diyagramlarının istatistik temeli,örnek seçimi, kontrol diyagramlarında bileşenlerin analizi | 6. Hafta Sunusu |
7 | Kontrol diyagramlarının dizaynı,ölçülebilen özellikler için kontrol diyagramları (X,R, ) | 7. Hafta Sunusu |
8 | Ölçülemeyen özellikler için kontrol diyagramları ( p, np, c, u) | 8. Hafta Sunusu |
9 | Diğer kontrol diyagramları( CuSum,hareketli ortalama EWMA-, regresyon) | 9. Hafta Sunusu |
10 | Kontrol diyagramlarının seçimi ve karşılaşılan özel durumlar | 10. Hafta Sunusu |
11 | Proses yeterlilik analizi,Cp ve Cpk proses yeterlilik indeksleri, Makine yeterlilik analizleri | 11. Hafta Sunusu |
12 | Kabul örneklemesi, örnekleme planları, çalışma karakteristiği eğrileri | 12. Hafta Sunusu |
13 | Kalite geliştirmede deney tasarımı | 13. Hafta Sunusu |
14 | Ortogonal diziler ve Taguchi metodu | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Doç.Dr. Bayram Topal, Kalite Mühendisliği Ders Notları |
Ders Kaynakları | Fundamentals of Quality Control and Improvement, Amitava Mitra, Prentice Hall,1998 Quality Control, Dale, H, Besterfield, Prentice Hall,1998 Statistical Quality Control, Eugene L. Grant, Richard S. Leavenworth, Boston, Mc Graw Hill, 1996 Principles of Quality Control, Jerry Banks, New York , John Wiley&sons, 1989 Modern Methods Quality Control and Improvement, Harrison M. Wadsworth, Kenneth S. Stephens, A. Blanton Godfrey, New York , John Wiley and Sons, 2002 Introduction to Statistical Quality Control, Douglas C. Montgomery, New York , John Wiley & Sons., 2001 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Sürdürülebilir kalkınma ve mühendislik yönetimi alanında gelişmelerini sürdürülebilirliği sağlamak için yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Süreci tanımlar | ||||||
2 | Süreç değişkenlerini belirler | ||||||
3 | Hipotezleri oluşturup test eder | ||||||
4 | İlgili değişkenler için kontrol kartlarını seçer | ||||||
5 | Kontrol kartlarını uygulayarak yorumlar | ||||||
6 | Süreç yeterliliğini analiz eder | ||||||
7 | Deneyleri tasarlar ve analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Ödev | 37 |
1. Ödev | 38 |
Toplam | 200 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 200 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |