Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kadın Sağlığı ve Etik HMS 648 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ZEKİYE TURAN
Dersi Verenler Doç.Dr. ZEKİYE TURAN,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Lisansüstü öğrencilerin, etik kavramları bilmeleri, kadın sağlığı alanındaki hemşirelikugulamalarında etik problemleri çözümleri ile birlikte öğrenmeleri ve güncel yasal düzenlemeleri ve yönetmelikleri öğrenmelerini sağlamak

Dersin İçeriği

Etik kavramlar, etik ilkeler, hemşirelik ve etik, üreme sağlığında etik konular, perinatolojide etik konular, jinekolojide etik konular. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Etik kavramlarını bilir Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Hemşirelikte etiğin önemini bilir Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Kadın sağlığı alanındaki hemşirelik ugulamalarında etik problemleri ve çözümleri bilir Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Kadın Sağlığı uygulamaları ile ilgili güncel yasal düzenlemeleri bilir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Etik Kavramı ve Etik Türleri Literatür tarama
2 Tıpta Temel Etik İlkeler Literatür tarama
3 Hemşirelik ve Etik Literatür tarama
4 Etik Problemleri Anlama Etik Karar Verme Literatür tarama
5 Etik Kurullar Literatür tarama
6 Embriyo Dondurulması, Transferi ve Etik Literatür tarama
7 Taşıyıcı Annelik ve Etik Literatür tarama
8 Prenatal Tanı Yöntemleri, Cinsiyet Seçimi ve Etik Literatür tarama
9 Kürtaj ve Etik Yaklaşımlar Literatür tarama
10 Kontraseptif Yöntemlerin Sunulmasında Etik İlkeler Literatür tarama
11 Genital Muayene, Mutilasyon ve Etik Literatür tarama
12 Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Etik Literatür tarama
13 Terapötik Abortus ve Etik Literatür tarama
14 Sezaryen ve Etik Literatür tarama
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

1. Sert, G. (2004). Hasta Hakları Uluslararası Bildirgeler ve Tıp Etiği Çerçevesinde. Babil Yayınları. İstanbul.

 

2. Veatch, R. W.(2010). Biyoetiğin temelleri. (T. Güven, Çev.), (2. Basım). İstanbul: AND Danışmanlık ve Yayıncılık.

 

3. Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (19 Nisan 2011 -Resmi Gazete- Sayı: 27910) 

 

4. Sert, G. (2012). Vakalarla Türkiye'de üreme hakları. İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı.

 

5. Terakye, G., Ocakçı A.F. (2013). Etik konulardan seçmeler. 1. bs. İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.

 

6. Burkhardt, M. A., & Nathaniel, A.K. (2013). Çağdaş hemşirelikte etik.(Çev Edt. Alpar Ş.E., Bahçecik N., Karabacak Ü.) İstanbul Tıp Kitabevi.

 

7. Sağlık Bakanlığı Personeli İş ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik (22 Mayıs 2014-Resmi Gazete- Sayı: 29007)

 

8. Illysa R. Foster - Jon Lasser - Jones & Bartlett (2015). Ebelik Uygulamalarında Profesyonel Etik. (Çev Edt. Ersoy, N., Özcan, M. ve Ergin, A.) Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.

 

9. Güncel literatür taramaları

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. X
2 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir.
3 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır.
5 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır
6 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler X
7 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. X
8 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Etik kavramlarını bilir
2 Hemşirelikte etiğin önemini bilir
3 Kadın sağlığı alanındaki hemşirelik ugulamalarında etik problemleri ve çözümleri bilir
4 Kadın Sağlığı uygulamaları ile ilgili güncel yasal düzenlemeleri bilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 25 25
Performans Görevi (Seminer) 1 40 40
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödev 1 25 25
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6