Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sağlık Sosyolojisi | HMS 621 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sağlık sosyolojisinin temel kavramlarını çözmleyerek sağlık ve toplum arasındaki ilişkileri çözmektir. |
Dersin İçeriği | Sağlık ve hastalık sistemi, halk tababeti ve modern tıp, hasta ve hastalık kavramları, hasta ve doktor ilişkileri, modern çağda sağlığın toplumsal görünümü. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sağlık Sosyolojisi disiplinini açıklar | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Sağlık ve hastalık sistemi hakkında bilgi sahibi olur | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım, | |
3 | Halk tababeti ile modern tıp arasındaki ortaklık ve farklılıkları açıklar | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım, | |
4 | Sağlık sosyolojisinin unsurları arasında farklılıkları ayırt eder | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım, | |
5 | Sağlık sosyolojisi tarihi içinde yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım, | |
6 | Sağlık sosyolojisini meydana getiren unsurları değerlendirir | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal sağlık ve sosyal sistem | |
2 | sağlık, hastalık ve sosyal ilişkiler sistemi | |
3 | Sağlık sistemi ve modern sağlık bilimi | |
4 | Hasta, doktor ve hemşire ilişkileri | |
5 | Sağlığın sosyal örgütlenme biçimi | |
6 | Dinsel tutumlar ve sağlık ilişkisi | |
7 | Beslenme ve kültür ilişkisi | |
8 | Doğum öncesi kadının toplumdaki statüsü | |
9 | Doğum öncesi kadının toplumdaki statüsü | |
10 | İnsanlara göre sağlık ve hastalık sistemi | |
11 | Kentleşme, sanayileşme ve çevre sağlığı | |
12 | Kentleşme ve sağlık ilişkisi | |
13 | Modern tıp bilimi ve insanların sağlık bilinçleri | |
14 | Modern tıp ve kültür ilişkisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Zafer Cirhinlioğlu, Sağlık Sosyolojisi, nobel yayın dağıtım, 2018, ISBN 6051332468 Kültür ve sağlık-hastalık sistemi : Doğu'da bir kasabanın tıbbi sosyolojisi açısından incelenmesi, Orhan Türkdoğan, 1991 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
5 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
6 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
7 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sağlık Sosyolojisi disiplinini açıklar | ||||||||
2 | Sağlık ve hastalık sistemi hakkında bilgi sahibi olur | ||||||||
3 | Halk tababeti ile modern tıp arasındaki ortaklık ve farklılıkları açıklar | ||||||||
4 | Sağlık sosyolojisinin unsurları arasında farklılıkları ayırt eder | ||||||||
5 | Sağlık sosyolojisi tarihi içinde yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır | ||||||||
6 | Sağlık sosyolojisini meydana getiren unsurları değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |