Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği HMS 663 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Çocukluk çağına özgü ruh sağlığı bozuklukları tanıma, uygun bakım planları geliştirme ve süreci değerlendirme becerisi kazanmanın yanı sıra, mesleğe bilimsel katkı sağlamak.

Dersin İçeriği

Çocukluk ve ergenlik dönemi özellikleri, çocukluk ve ergenlik döneminde görülen ruhsal bozukluklar ve bakım gerektiren durumlar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuk ve ergen bireyi ruhsal açıdan değerlendirir, tedavi ve bakımı konusunda bilgi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Yıkıcı davranış bozukluklarını tanıma, uygun girişimleri planlama becerisi kazanır. Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Yaygın gelişimsel bozuklukları öğrenir, tedavi ve bakımına yönelik girişimleri planlayabilme ve uygulama becerisine sahip olur. Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Duygudurum bozukluğu olan çocuğun tedavi ve bakımına yönelik girişimleri planlar ve uygulama becerisi geliştirir Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Ergenlik döneminde görülen intihar vakalarını tanır, buna yönelik girişimleri konusunda bilgi kazanır. Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Çocukluk çağında görülen anksiyete bozukluklarını tanır, bakımına yönelik girişimleri planlar ve uygulama becerisine sahip olur. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Çocukluk döneminde görülen tik, konuşma, boşaltım bozukluklarını tanıma, uygun girişimleri planlama ve uygulama becerisi geliştirir. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
8 Zeka geriliği olan çocuğu erken dönemde tanılar, bakımına yönelik girişimleri planlar ve uygulama becerisine sahip olur. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
9 Ergenlik döneminde görülen yeme bozukluklarını tanır, tedavi ve bakımı ile ilgili beceri kazanır. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
10 Ergenlik döneminde görülen şiddet ve saldırganlık durumlarını ruhsal yönden değerlendirir, bakımına yönelik girişimler konusunda bilgi kazanır. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocuğun ve ergenin ruhsal değerlendirilmesi
2 Yıkıcı davranış bozuklukları
3 Yıkıcı davranış bozuklukları
4 Yaygın gelişimsel bozukluklar
5 Yaygın gelişimsel bozukluklar
6 Duygudurum bozuklukları
7 Ergenlerde intihar
8 Çocukluk çağı anksiyete bozuklukları
9 Vize Haftası
10 Tik bozuklukları, Konuşma bozuklukları
11 Boşaltım bozuklukları
12 Zeka geriliği
13 Ergenlik döneminde görülen yeme bozuklukları
14 Ergenlik döneminde şiddet ve saldırganlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Çam, O. ve Engin, E. (Ed.). (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.

Öztürk, O. ve Uluşahin, A. (2016). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. (14. Baskı). Ankara: Nobel Tıp Kitapevleri.

Townsend, M.C. (2016). İçinde Özcan C.T. ve Gürhan, N. (Çev. Ed.) Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama ve Bakım Kavramları. (6. Baskı). Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi.

 
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. X
2 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. X
3 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
5 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır X
6 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler X
7 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. X
8 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Çocuk ve ergen bireyi ruhsal açıdan değerlendirir, tedavi ve bakımı konusunda bilgi kazanır. 4 3 0 3 1 2 4 2
2 Yıkıcı davranış bozukluklarını tanıma, uygun girişimleri planlama becerisi kazanır. 4 3 0 4 1 3 4 2
3 Yaygın gelişimsel bozuklukları öğrenir, tedavi ve bakımına yönelik girişimleri planlayabilme ve uygulama becerisine sahip olur. 4 3 0 4 1 3 4 2
4 Duygudurum bozukluğu olan çocuğun tedavi ve bakımına yönelik girişimleri planlar ve uygulama becerisi geliştirir 4 3 0 4 1 4 4 2
5 Ergenlik döneminde görülen intihar vakalarını tanır, buna yönelik girişimleri konusunda bilgi kazanır. 4 3 0 4 0 4 4 2
6 Çocukluk çağında görülen anksiyete bozukluklarını tanır, bakımına yönelik girişimleri planlar ve uygulama becerisine sahip olur. 4 3 0 4 1 3 4 2
7 Çocukluk döneminde görülen tik, konuşma, boşaltım bozukluklarını tanıma, uygun girişimleri planlama ve uygulama becerisi geliştirir. 4 4 0 4 1 4 4 2
8 Zeka geriliği olan çocuğu erken dönemde tanılar, bakımına yönelik girişimleri planlar ve uygulama becerisine sahip olur. 4 4 0 4 1 4 4 2
9 Ergenlik döneminde görülen yeme bozukluklarını tanır, tedavi ve bakımı ile ilgili beceri kazanır. 4 3 0 4 1 3 4 2
10 Ergenlik döneminde görülen şiddet ve saldırganlık durumlarını ruhsal yönden değerlendirir, bakımına yönelik girişimler konusunda bilgi kazanır. 4 4 0 4 1 4 4 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6