Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği I | HMS 653 | 0 | 2 + 6 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KEVSER İLÇİOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin, Dünya’da ve Türkiye’de yaşam dönemlerine göre kadın sağlığı sorunlarını ve etkileyen faktörleri bilmesi, kadın sağlığı sorunlarını saptama becerisi geliştirmesi ve bu sorunlara yönelik uygun hemşirelik yaklaşımlarında bulunması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu dersin kapsamında Dünyada ve Türkiye’de üreme sağlığı hizmetlerinin durumu, yaşam dönemlerine göre kadın sağlığı sorunları ve kadın sağlığını korumada hemşirenin rolüne ilişkin konular yer almaktadır |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çalışma hayatının kadın sağlığına etkisini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Savaş-yoksulluğun kadın sağlığına etkilerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
3 | Kadın sağlığına olumsuz etki eden geleneksel uygulamaları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Kadının eğitimin durumunun kadın sağlığına etkisini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, | |
5 | Aile planlamasında yeni gelişmeleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Yaş dönemlerine ilişkin kadın sağlığı sorunlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Kadın sağlığını etkileyen enfeksiyon hastalıklarını, cinsel yolla bulaşan hastalıkları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
8 | Kadın sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik hemşirelik uygulamalarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çalışma hayatı ve kadın sağlığı | |
2 | Savaş ve yoksulluğun kadın sağlığına etkileri | |
3 | Kadın sağlığı ve alternatif tıp yöntemleri | |
4 | Küreselleşme ve kadın sağlığı | |
5 | Aile planlamasında yeni gelişmeler | |
6 | Yaşam dönemlerine göre kadını sağlığı sorunları | |
7 | Kadın sağlığını etkileyen enfeksiyon hastalıkları ve cinsel yolla bulaşan hastalıklar | |
8 | Teknolojinin kadın sağlığına etkileri | |
9 | Doğum uygulamaları | |
10 | Sezaryen Sonrası Vajinal Doğum ve Kanıta Dayalı Uygulamalar | |
11 | Gebelikte Cerrahi Girişimler ve Postmortem doğum | |
12 | Klinik Bakım Sınıflama Sistemi (Clinical Care Classification) (CCC) | |
13 | Kadın ve Cinsellik | |
14 | Amerika Hemşireler Birliği (American Nursing Association) Etik Kodları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | . Arici A., Seli E (ed.). (2008). Non-Invazive Management Of Gynecologıc Disorders. İnforma UK Ltd. 2. Ayhan A., Durukan T.,Günalp S., Gürkan T., Öderoğlu S.L.,Yaralı L.,Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi.Güneş Tıp Kitapevi.2. Baskı. 3. Cunningham FG, Gant NF, Leveno KJ, Gılstram LC, Hauth JC, Wenstrom KD. (2001). “Williams Obstetrics”, McGraw-Hill Companies, USA, . 4. Çiçek M.N., Mungan M.T.(Ed.). (2007). Klinikte Obstetrik ve Jinekoloji. Güneş Tıp Kitap Evleri. 5. Fogel İ.C., Woods F.N.(Ed.) (2008). Women’s Health care İn Advanced Practice Nursing. Springer Publising Company. 6. Harrow PJ, Magowan B, Peatre ABJ. (2003). “Obstetrics and Gynaecelogy”, Elseiver Publishing, USA. 7. Marie F., Mongan. M. (Ed). (2005). Hypnobirthing The Mongan Method.Third Edition.Health Comunications, İnc. 8. Neville F., Hacker M.D.J., George Moore M.D., Joeseph C., Gambone, DO, Üstün C., Koçak İ. (Çev.). (2008). Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri. Nobel Tıp Kitapevleri. 9. Symonds EM, Symonds IM. (2003). Essential Obstetrics and Gynaecology. 4th Edition. Churchill Livingstone, USA. 10. Şirin A.,Kavlak O.(Ed.). (2008). Kadın Sağlığı. Bedray Yayıncılık. İstanbul. 11. Taşkın L. (2007). Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği”, Birleştirilmiş ve Genişletilmiş Baskı, Ankara, 2007. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
5 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
6 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
7 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çalışma hayatının kadın sağlığına etkisini açıklar | ||||||||
2 | Savaş-yoksulluğun kadın sağlığına etkilerini açıklar | ||||||||
3 | Kadın sağlığına olumsuz etki eden geleneksel uygulamaları açıklar | ||||||||
4 | Kadının eğitimin durumunun kadın sağlığına etkisini açıklar | ||||||||
5 | Aile planlamasında yeni gelişmeleri açıklar | ||||||||
6 | Yaş dönemlerine ilişkin kadın sağlığı sorunlarını açıklar | ||||||||
7 | Kadın sağlığını etkileyen enfeksiyon hastalıklarını, cinsel yolla bulaşan hastalıkları açıklar | ||||||||
8 | Kadın sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik hemşirelik uygulamalarını açıklar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |