Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Nefroloji Hemşireliği | HMS 544 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. ÖZNUR ADADIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Nefroloji ve hemşirelik bakımı hakkında kapsamlı bilgileri, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilen, bu alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilen, gelişmeleri bireylerin yaşam kalitesini artırma, sağlığını koruma ve geliştirmede kullanabilen uzman hemşireler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders böbrek hastalıklarından korunma, yaygın böbrek hastalıkları ve tedavisinde hemşirelik bakımı konularını kapsar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Böbrek hastalıklarının fizyopatolojisini bilir. | ||
2 | Nefroloji hemşiresinin rol ve sorumluluklarını açıklar. | ||
3 | Böbrek hastalıklarının tanı tedavi yöntemlerini kavrar | ||
4 | Böbrek hastalıklarına yönelik kanıta dayalı hemşirelik bakımı uygular. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Böbrek Hastalıklarını Önlemeye Yönelik Evrensel Önlemler | Literatür Taraması, |
2 | Böbrek Yapı ve Fonksiyonları, Tanı Yöntemleri ve Hemşirenin Sorumlulukları | Literatür Taraması |
3 | Böbrek Enfeksiyon Hastalıkları ve Hemşirelik Yaklaşımları | Literatür Taraması |
4 | Böbreklerde Glomerüler Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları | Literatür Taraması |
5 | Nefrotik Sendromda Kanıt Temelli Yaklaşımlar | Literatür Taraması |
6 | Akut Böbrek Yetmezliği ve Güncel Yaklaşımlar | Literatür Taraması |
7 | Kronik Böbrek Hastalığı ve Güncel Yaklaşımlar | Literatür Taraması |
8 | Kronik Böbrek Yetmezliğinde Tedavi Seçenekleri ve Hemşirelik Yaklaşımları (Evde Diyaliz tedavisi) | Literatür Taraması |
9 | Kronik Böbrek Yetmezliğinde Tedavi Seçenekleri ve Hemşirelik Yaklaşımları (Periton diyalizi) | Literatür Taraması |
10 | Kronik Böbrek Yetmezliğinde Tedavi Seçenekleri ve Hemşirelik Yaklaşımları (Hemodiyaliz) | Literatür Taraması |
11 | Hemofiltrasyon ve Hemşirelik Yaklaşımları | Literatür Taraması |
12 | Crush Sendromu, Amiloidoz, Lupus Nefriti | Literatür Taraması |
13 | Böbrek Hastalıklarında Tamamlayıcı ve İntegratif (Bütünleşik) Uygulamalar | Literatür Taraması |
14 | Nefroloji Hemşireliği ve Yeni Teknolojiler | Literatür Taraması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Hemodiyaliz Hemşireliği El Kitabı, ed. E. Akoğlu, Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Takav Matbaaclık Yayıncılık, Ankara, 2000 2. 2. Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010 3. 3.Clarkson MR, Brenner BM. The Kidney. Pocket Comp., 7. baskı, 2007. 4. Levy J, Morgan J, Brown E. Oxford Diyaliz El Kitabı.Nobel Tıp Kitabevleri,2004 Periton Diyaliz El Kitabı 5. İç Hastalıkları Hemşireliği., Nuray Enç, Editör, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, ss.227-236, 2014 6. Çelik, S. ve Usta Yeşilbakan, Ö. (Çev. Editörü). (2015). Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği, Nobel Yay., Ankara. 7. Davey, P. (2016). Bir Bakışta İç Hastalıkları, Aygencel, G. ve Durusu Tanrıöver, M. (Çev. Ed.) Akademisyen Tıp Kitabevi, 3. Baskı, Ankara. 8. Bedük, T. İç Hastalıkları Hemşireliği Akıl Notları (2016). Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara, ss:320. 9. N. ve Ovayolu, Ö. (Editörler). 2017 Temel İç hastalıkları Hemşireliği ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar (syf. 189-211). Genişletilmiş 2. baskı, Adana: Çukurova Nobel Tıp Kitabevi. 10. Sezen Adem. (2020) Diyaliz Hemşireliği, 2. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul 11. Tan M. Üriner sistem hastalıkları ve bakım bakımı. Yürügen B, editör. Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Yaklaşımları. 1. Baskı. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2021. s.95-100. 12. Olgun, N. ve Çelik, S. (Editörler). (2021)Tüm Yönleriyle İç Hastalıkları Hemşireliği, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | X | |||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | X | |||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | |||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | X | |||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | ||||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Böbrek hastalıklarının fizyopatolojisini bilir. | |||||||||||||||
2 | Nefroloji hemşiresinin rol ve sorumluluklarını açıklar. | |||||||||||||||
3 | Böbrek hastalıklarının tanı tedavi yöntemlerini kavrar | |||||||||||||||
4 | Böbrek hastalıklarına yönelik kanıta dayalı hemşirelik bakımı uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |