Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aile Planlaması Danışmanlığı | HMS 548 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Ülkemizde aile planlaması hizmetlerinin durumu, aile planlaması yöntemleri ve danışmalığı ile ilgili kapsamlı bilgi verme, cinsel sağlığı etkileyen olumsuz durumların giderilmesi için temel sağlık yaklaşımlarını öğretme ve klinik alanda etkili bir eğitici olma becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Dünya’da ve Türkiye’de Aile Planlamasının Durumu, Aile Planlaması Hizmetlerinin Düzenlenmesi ve Yönetimi, Hizmet Alan Kişinin Değerlendirilmesi, Enfeksiyonların Önlenmesi, Doğurganlık Bilinci ve Aile Planlaması, Emzirme ve Gebeliğin Önlenmesi,Oral Kontraseptifler, Deri Altı İmplantları, Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon, Acil Kontrasepsiyon, Doğum Sonrası Aile Planlaması, Düşük Sonrası Aile Planlaması, Kontraseptif Yöntemlerde Yenilikler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ülkemizde aile planlaması hizmetlerinin durumu hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
2 | Aile planlaması danışmanının özelliklerini sıralar | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Aile planlaması yöntemlerini sıralar | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | Aİle planlamasında danışmanlık yapabilir | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Aile planlamasında güncel gelişmeleri bilir | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aile Planlamasının kapsamı | Literatür Taraması |
2 | Dünya'da ve Türkiye’de Aile Planlaması Hizmetlerinde Durum | Literatür taraması |
3 | Doğurganlığı etkileyen faktörler | Literatür taraması |
4 | Aile planlamasında danışmanlık ve danışmanın özellikleri | Literatür taraması |
5 | Hizmet alan kişinin değerlendirilmesi | Literatür taraması |
6 | Enfeksiyonların önlenmesi | Literatür taraması |
7 | Aile planlaması yöntemlerine giriş | Literatür taraması |
8 | Hormonal yöntemler, RİA | Literatür taraması |
9 | Hormonal yöntemler, RİA | Literatür taraması |
10 | Bariyer yöntemler | Literatür taraması |
11 | Doğal aile planlaması yöntemleri | Literatür taraması |
12 | Cerrahi sterilizasyon, Acil Kontrasepsiyon | Literatür taraması |
13 | Özel gruplarda aile planlaması | Literatür taraması |
14 | Kontrasepsiyonda güncel gelişmeler | Literatür taraması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | Family Planning: A Global Handbook for Providers.(2018). Baltimore and Geneva: CCP and WHO Taşkın L., (2016) “Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği” Akademisyen Kitabevi. Ulusal aile planlaması hizmet rehberi (2005)T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara. Aile Planlaması Klinik Uygulama El Kitabı, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2005. Cinsel Sağlık/Üreme Sağlığı Aile Planlaması Danışmanlığı Katılımcı Kitabı.(2005).T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara. Aile Planlamasi Klinik Uygulama Kurs Rehberi (2002) Saglik Bakanligi, AÇSAP Gen Müd.,JHPIEGO, Ankara. Ed; Prof.Dr. Anahit Çoşkun, (2000) Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Vehbi Koç Vakfı,İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | ||||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | ||||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | X | |||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | |||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | X | |||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | X | |||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ülkemizde aile planlaması hizmetlerinin durumu hakkında bilgi sahibi olur | |||||||||||||||
2 | Aile planlaması danışmanının özelliklerini sıralar | |||||||||||||||
3 | Aile planlaması yöntemlerini sıralar | |||||||||||||||
4 | Aİle planlamasında danışmanlık yapabilir | |||||||||||||||
5 | Aile planlamasında güncel gelişmeleri bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |