Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği II | HMS 529 | 0 | 2 + 6 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği I |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencileri jinekoloji konusunda bilinçlendirmek, kadın sağlığı ile ilgili yeni gelişmeleri öğretmek, kurs ve hastane ortamında mesleki faaliyetlerde gerekli olacak teorik ve pratik becerileri kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Üreme sağlığı, cinsel sağlık, toplumsal cinsiyet, klimakterium, menopoz, jinekolojik problemler ve jinekolojik kanserler, kanser tarama testleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Üreme sağlığı ve cinsel sağlık kavramlarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
2 | Toplumsal cinsiyetle ilgili kadın sağlığı problemlerini sıralar | Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Jinekolojik problemler ve hemşirelik bakımını açıklar | Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Jinekolojik kanserler ve hemşirelik bakımını açıklar | Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Jinekolojik kanserlerle ilgili taramaları bilir | Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Klimakteryum ve menapoz dönemi sağlık problemlerinde hemşirelik yaklaşımını açıklar | Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kadın sağlığına giriş- kadın sağlığı sorunları ve kadının genel durumu | Literatür tarama |
2 | Üreme sağlığı, cinsel sağlık ve üreme hakları | Literatür tarama |
3 | Toplumsal cinsiyet ve kadın sağlığına etkileri | Literatür tarama |
4 | Toplumsal cinsiyet açısından hemşirenin rolü | Literatür tarama |
5 | Klimakterik dönem kadın sağlığı ve hemşirelik yaklaşımları | Literatür tarama |
6 | Menapoz dönemi sağlık problemleri | Literatür tarama |
7 | Menapoz dönemi sağlık problemlerinde hemşirelik yaklaşımları | Literatür tarama |
8 | Jinekolojik problemler –enfeksiyonlar ve kanamalar | Literatür tarama |
9 | Jinekolojik problemler- üreme organ yer değişiklikleri ve benign yapılar | Literatür tarama |
10 | Jinekolojik problemlerde hemşirelik yaklaşımları | Literatür tarama |
11 | Jinekolojik malignensiler | Literatür tarama |
12 | Jinekolojik malignensilerde hemşirelik yaklaşımları | Literatür tarama |
13 | Kadınlarda kanser tarama testleri ve hemşirenin görevleri | Literatür tarama |
14 | Ders ve seminerlerin değerlendirilmesi | - |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Aktaş S. (2018). Gebeliğin Erken Dönemindeki Obstetrik Riskler, Fetal Anomaliler ve Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi, Modern Tıp Kitabevi, Ankara.
2. Taşkın L. (2015). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Güneş Kitabevi, Ankara.
3. Şirin A., Kavlak O. (2015). Kadın Sağlığı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
4. Demir C., Küçükgöz Güleç Ü. (2014). Oxorn-Foote Eylem ve Doğum, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara.
5. Coşkun A. (2013). Hemşireler ve Ebeler İçin Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
6. Taşkın L. (2011). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Palme Yayıncılık, Ankara.
7. Okumuş H., Mete S. (2009). Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Sağlık Profesyonelleri İçin Rehber, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul.
8. DeSevo, M. (2009). Maternal and Newborn Success, Davis's Success Series, F.A.Davis Company, Philadelphia.
9. Ayhan A., Durukan T., Günalp S., Önderoğlu L.S., Yaralı H., Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi, Güneş Tıp Kitapevleri, Ankara.
10. Davidson M., London M., Ladeig P. (2008). Maternal-Newborn Nursing Women’s Health Across the Lifespan, Pearson Education Ltd., Eighth Edition.
11. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA) 2018 Verileri, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Ana-Özet Rapor, Ankara.
12. Arslan H., Yiğit F., Ekşi Z. (2007). Doğum ve Doğum Teknikleri Atlası, Bedray Yayıncılık, İstanbul.
13. Ladewing, P. A. W., London, M., Davidson, M. R. (2006). Contemporary Maternal-Newborn Nursing Care, Sixth Edition, Pearson Education Ltd., New Jersey.
14. Günalp S., Tuncer S. (2004). Kadın Hastalıkları ve Doğum Tanı ve Tedavi, Pelikan Yayınları, Ankara.
15. Bourgeosis F., Paola A., Daniel S. (2002). Obstetrik ve Jinekolojik Hatırlatmalar, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara.
16. Martin L., Pernoll M.D. (2001). Obstetrik & Jinekolojik Teşhis/Tedavi, Çağdaş Yayınları, Ankara.
17. http://www.who.int/topics/
18. http://www.acog.org/
19. http://www.figo.org/ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | X | |||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | X | |||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | |||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | X | |||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | X | |||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Üreme sağlığı ve cinsel sağlık kavramlarını tanımlar | |||||||||||||||
2 | Toplumsal cinsiyetle ilgili kadın sağlığı problemlerini sıralar | |||||||||||||||
3 | Jinekolojik problemler ve hemşirelik bakımını açıklar | |||||||||||||||
4 | Jinekolojik kanserler ve hemşirelik bakımını açıklar | |||||||||||||||
5 | Jinekolojik kanserlerle ilgili taramaları bilir | |||||||||||||||
6 | Klimakteryum ve menapoz dönemi sağlık problemlerinde hemşirelik yaklaşımını açıklar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 1 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 14 | 6 | 84 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |