Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi ve Sosyolojik Yapısı HMS 525 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste öğrencinin meslek bilincinin geliştirilebilmesi için hemşireliğin tarihsel gelişimini, bu gelişim içinde hemşireliğin sosyolojik yapısını kavraması ve profesyonel hemşirelik anlayışını kazanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders tarih boyunca yapılan sağlık bakımı uygulamalarını, Türkiye´deki hemşirelik eğitiminin gelişimini içerir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarih boyunca yapılan sağlık bakım uygulamalarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Hemşireliğin tarihsel gelişim sürecini ifade eder, Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Tarih boyunca hemşireliğin sosyolojik yapısını tanımlar Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
4 Hemşireliğin gelişimini etkileyen etmenleri analiz eder, Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
5 Hemşireliğin profesyonelleşme sürecini yorumlar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
6 Türkiye’de hemşirelik eğitimi ve hemşireliğin gelişimini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
7 Profesyonel hemşirelik anlayışını kazanır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İlkçağda Sağlık Bakım Uygulamaları
2 Ortaçağda Hemşirelik Uygulamaları
3 Yeniçağda Hemşirelik Uygulamaları
4 Yakınçağda Hemşirelik Uygulamaları
5 Hemşirelikte Profesyonelleşme Süreci
6 Hemşirelikte Profesyonelleşme Süreci
7 Hemşireliğin Gelişimini Etkileyen Etmenler
8 Türkiye’de Hemşireliğin Gelişimi
9 Türkiye’de Hemşireliğin Gelişimi
10 Türkiye’de Hemşirelik Eğitimi
11 Hemşirelikte Mesleki Örgütlenme
12 Hemşirelikle İlgili Kanun/Yasa ve Yönetmelikler
13 Küreselleşmenin Hemşireliğe Etkileri
14 Teknolojinin Hemşireliğe Etkisi
Kaynaklar
Ders Notu

Basavanthappa BT (2009). Fundamentals of nursing, 2nd edition. New Delhi: Jaypee Brothers Medical Publishers Ltd.
Smith CW (2006). Florance Nightingale: Türkiye´de ve dünyada hemşireliğin kuruluşu. Çev: İlhan H. Ankara:Alter Yay.Rek.Org.Tic. Ltd.Şti.
Ulusoy MF, Görgülü RS (2000). Hemşirelik esasları-temel kuram, kavram, ilke ve yöntemler, 4bs. Ankara TDFO Ltd. Şti.
Ulusoy MF (1998). Türkiye´de hemşirelik eğitiminin tarihsel süreci. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi.2(1):1-8
Chitty KK (1993). Professional nursing. Second Edition Pennsylvania: WB.Saunders Company.
Ehrenreich, B., English, D. Çev: Uğur,E (1992). Cadılar, büyücüler ve hemşireler. Kavram Yayınları, 1992
Ulusoy F (1990). Hemşireliğin meslekleşmesi. Türk Hemşireler Dergisi. 39(1): 13-16

Ders Kaynakları

Basavanthappa BT (2009). Fundamentals of nursing, 2nd edition. New Delhi: Jaypee Brothers Medical Publishers Ltd.
Smith CW (2006). Florance Nightingale: Türkiye´de ve dünyada hemşireliğin kuruluşu. Çev: İlhan H. Ankara:Alter Yay.Rek.Org.Tic. Ltd.Şti.
Ulusoy MF, Görgülü RS (2000). Hemşirelik esasları-temel kuram, kavram, ilke ve yöntemler, 4bs. Ankara TDFO Ltd. Şti.
Ulusoy MF (1998). Türkiye´de hemşirelik eğitiminin tarihsel süreci. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi.2(1):1-8
Chitty KK (1993). Professional nursing. Second Edition Pennsylvania: WB.Saunders Company.
Ehrenreich, B., English, D. Çev: Uğur,E (1992). Cadılar, büyücüler ve hemşireler. Kavram Yayınları, 1992
Ulusoy F (1990). Hemşireliğin meslekleşmesi. Türk Hemşireler Dergisi. 39(1): 13-16

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar X
2 Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır X
3 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir X
4 Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır X
5 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir X
6 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır X
7 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
8 Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir X
9 Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir X
10 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır X
11 Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar X
12 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler X
13 Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır X
14 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır X
15 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Tarih boyunca yapılan sağlık bakım uygulamalarını açıklar
2 Hemşireliğin tarihsel gelişim sürecini ifade eder,
3 Tarih boyunca hemşireliğin sosyolojik yapısını tanımlar
4 Hemşireliğin gelişimini etkileyen etmenleri analiz eder,
5 Hemşireliğin profesyonelleşme sürecini yorumlar,
6 Türkiye’de hemşirelik eğitimi ve hemşireliğin gelişimini değerlendirir
7 Profesyonel hemşirelik anlayışını kazanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6