Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İşçi Sağlığı ve İşyeri Hemşireliği | HMS 538 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İşçi sağlığı ve boyutları, işçi sağlığının nitelikleri ve önemi, işyerlerinde işçi sağlığı ve iş güvenliği uygulamaları, risk gruplarına yönelik politikalar, işyeri hemşiresi açısından işçi sağlığı, iş güvenliği mevzuatı,işçi sağlığı iş güvenliği mevzuatı, , çalışma hayatında fizyolojik stresler ve ergonomi, işçi beslenmesi, meslek hastalıklarına genel bakış, iş hijyeni ve kimyasal etkenler, işyerinde fiziksel etkenler, iş kazalarına genel bakış, işyerinde ilk yardım örgütlenmesi ve ilk yardım eğitimi gibi konularda bilgili ve bilinçli sağlık insan gücü yetiştirmek, işyeri hemşiresinin rol ve görevleri benimsetmektir |
Dersin İçeriği | İşçinin sağlığının korunması, iş sağlığı ve iş güvenliğine ilişkin ilişkin halk sağlığı hemşiresinin rol ve görevlerini inceler. Bu kapsamda iş ve işçinin tanımı .,maruz kaldıkları sağlık riskleri, iş kazaları ve hastalıklar ve bunlardan korunma konuları yer alır |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Genel olarak kaza,iş kazalarının istatistiksel analizini yapar,meslek hastalıkları,iş kazalarının sebepleri ve kaza zincirini tanımlar | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
2 | İş kazaları ve meslek hastalıklarının önemi ve etki alanını açıklar. | Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | İşçi sağlığı ve iş güvenliği açısından ergonomik yaklaşımı bilir ve sergileyebilir, tüm çalışanları bilgilendirir | Rol Oynama, Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, | |
4 | İş kazaları ve meslek hastalıkları risklerinde insan faktörünün önemi ve etkilerini kavrarve tüm çalışanları bilgilendirir | Örnek Olay, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
5 | İş yeri ortamında çalışanların maruz kaldığı sağlık risklerini belirler ve çözüm üretebilme bilgi ve becerilerini geliştirir | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | İlk yardım uygular. | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
7 | İşçiye ait sağlık düzeyini belirler, tutulan kayıt ve istatistiklerden yararlanır. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gözlem, | |
8 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
9 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İş sağlığı ve tarihçesi,Türkiyede iş sağlığı | |
2 | Üretim alanları,ilgili kurum ve kuruluşlar | |
3 | İş sağlığı ile ilgili mevzuat ve yasalar | |
4 | Küçük orta ve büyük işletmeler | |
5 | İş yarinde çalışan sağlık insan gücü,iş yeri hemşiresi ,rolleri ve görevleri | |
6 | yasa ve mevzuatlarla iş yeri hemşireliği | |
7 | Çalışma hayatında riskli guruplar,Kadın işçiler | |
8 | Çocuk işçiler | |
9 | Meslek hastalıkları | |
10 | Meslek hastalıkları-2 ve korunma yolları | |
11 | Meslek kazaları | |
12 | bazal metabolizma,ve iş yüklerinin hesaplanması | |
13 | İşçi beslenmesi ve işgücü ile ilişkisi | |
14 | iş sağlığı ve iş güvenliği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1-Türkiyede iş sağlığı konusuna genel bakış,Hacettepe halk sağlığı vakfı,1998 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | X | |||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | X | |||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | |||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | X | |||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | X | |||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Genel olarak kaza,iş kazalarının istatistiksel analizini yapar,meslek hastalıkları,iş kazalarının sebepleri ve kaza zincirini tanımlar | |||||||||||||||
2 | İş kazaları ve meslek hastalıklarının önemi ve etki alanını açıklar. | |||||||||||||||
3 | İşçi sağlığı ve iş güvenliği açısından ergonomik yaklaşımı bilir ve sergileyebilir, tüm çalışanları bilgilendirir | |||||||||||||||
4 | İş kazaları ve meslek hastalıkları risklerinde insan faktörünün önemi ve etkilerini kavrarve tüm çalışanları bilgilendirir | |||||||||||||||
5 | İş yeri ortamında çalışanların maruz kaldığı sağlık risklerini belirler ve çözüm üretebilme bilgi ve becerilerini geliştirir | |||||||||||||||
6 | İlk yardım uygular. | |||||||||||||||
7 | İşçiye ait sağlık düzeyini belirler, tutulan kayıt ve istatistiklerden yararlanır. | |||||||||||||||
8 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | |||||||||||||||
9 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |