Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Halk Sağlığı Hemşireliği I | HMS 511 | 0 | 2 + 6 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Katılımcıların uygulamalarında toplum sağlığını gözönünde bulundurmalarını ve bunlara göre davranmalarını sağlamak, Türkiyedeki sağlık örgütlenmesi ve mevzuatı koruyucu sağlık bakım uygulamalarını,çevre sağlığı uygulamalarını, bağışıklama uygulamalarını,bulaşıcı olmayan hastalıklarda halk sağlığı uygulamalarını,yaşlılık sağlığı uygulamalarını,ana sağlığı ve aile planlaması uygulamalarını, ,çocuk sağlığı uygulamalarını bilmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği | Toplum, aile ve bireyin sağlığının korunması, geliştirilmesi, erken tanı, tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerine ilişkin halk sağlığı hemşiresinin işlevlerini ve temel ilkelerini inceler. Bu kapsamda, halk sağlığı hemşireliğinin tarihsel gelişimi, tanımı, rolleri, sağlığın değerlendirilmesi, aile yapısı ve kültür, çevre, iş, okul, yaşlı sağlığı, ana-çocuk sağlığı gibi özel alanlarda halk sağlığı hemşireliğinin yeri, sağlık hizmetleri, sağlık örgütlenmeleri ve politikaları konuları yer alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çalıştığı çevreyi belli başlı özellikleri ile tanımlar. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | |
2 | Mesleki hak, görev ve sorumlulukları bilir ve önemini kavrar. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği kurar | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede bilgilerini kullanır ve becerilerini uygular. | Anlatım, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Tartışma, | |
5 | Toplumdaki risk gruplarını tanımlayabilir, Toplumdaki risk gruplarının(anne ,çocuk,yaşlı,adolesan vb) sorunlarını belirler | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Halk sağlığında özel bir önemi olan ziyaretlerin planlı düzenli yapılmasının insan sağlığına katkısını belirler. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
7 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
8 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk sağlığı bilimlerinin doğuşu ve tarihçesi | |
2 | Halk Sağlığı ve Hemşireliğine Giriş | |
3 | Temel sağlık hizmetleri,Hizmetleri veren kurumlar | |
4 | Sağlıkta dönüşüm politikası,Aile Hekimliği sistemi ve halk sağlığı hemşiresinin durumu | |
5 | Aile hemşireliği süreci,ev ziyaretleri ve önemi | |
6 | Sağlık eğitimi | |
7 | Anne ve çocuk sağlığı,çocukta bağışıklama | |
8 | Adölesan sağlığı | |
9 | Adölesan sağlığı | |
10 | Aile planlaması hizmetleri | |
11 | Aile planlaması hizmetleri | |
12 | Yaşlı sağlığı | |
13 | Antropoloji, kültür ve sağlık | |
14 | Toplum beslenmesi ve önemi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Cimete G (Ed.) (1998) Evde Sağlık Bakımı Hizmetlerinin Tarihsel Gelişimi ve Evde Bakımda Hemşirenin Yeri, I.Ulusal Evde Bakım Kongresi Kitabı, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | X | |||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | X | |||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | |||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | X | |||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | X | |||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çalıştığı çevreyi belli başlı özellikleri ile tanımlar. | |||||||||||||||
2 | Mesleki hak, görev ve sorumlulukları bilir ve önemini kavrar. | |||||||||||||||
3 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği kurar | |||||||||||||||
4 | Toplumun sağlık sorunlarını çözmede bilgilerini kullanır ve becerilerini uygular. | |||||||||||||||
5 | Toplumdaki risk gruplarını tanımlayabilir, Toplumdaki risk gruplarının(anne ,çocuk,yaşlı,adolesan vb) sorunlarını belirler | |||||||||||||||
6 | Halk sağlığında özel bir önemi olan ziyaretlerin planlı düzenli yapılmasının insan sağlığına katkısını belirler. | |||||||||||||||
7 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir | |||||||||||||||
8 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |