Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Evde Bakım ve Geriatri Hemşireliği | HMS 521 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hasta/sağlıklı birey ve ailesinin yaşadıkları ortamda gereksinim duydukları hemşirelik bakım hizmetlerini tanımlama, uygulama ve değerlendirme, evde bakım hizmetlerini geliştirmek için araştırmalar yapabilme, hastane ve hastanın yaşadığı ortam ile koordinasyonu sağlama, evde bakım sağlayan sağlık profesyonelleri ile iletişim kurabilme yeterliliği kazandırmaktır. Yaşlı bireylerin bakımı konusunda bilgi ve beceri sahibi olma, yaşlıdaki sorunları saptayabilme, uygun girişimleri yapabilme becerisi kazandırmak ve geriatri alandaki ilerlemeler konusunda bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Yatağa bağımlı ve kronik hastalarda evde bakım |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Evde bakımın tanımı ve gelişim sürecini açıklar | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Dünyada ve Türkiye'deki evde bakım hizmetlerini açıklar | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Evde bakım hemşiresinin görev ve sorumluluklarını tanımlar | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Evde bakım hizmetlerinin sağlık mevzuatındaki yerini bilme ve önemini tartışır | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Evde Bakımda etik ve kültürel değerleri bilme ve hasta ailesinin süreci yönetmesinde bu yönde yardımcı olur | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Hastanın taburcu olmasından itibaren evde bakım alma sürecini değerlendirebilme, planlama ve uygun hemşirelik girişimlerini uygular | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
7 | Evde sağlık hizmeti alan hastanın bakım planıyla ilgili hasta ailesinin de süreci yönetmesinde aileye yardımcı olur | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
8 | Evde bakım hizmetlerinin koordinasyonunu yaparak hasta ve ailesine sağlık eğitimi verir | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
9 | Geriatrik bireye ilişkin gerekli kuramsal bilgi ve uygulama becerilerini kazanır | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
10 | Geriatri hemşireliğine ilişkin temel kavramları bilme. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
11 | Yaşlı bireyin bakımı ile ilgili temel ve güncel bilgiyi kavrayabilme | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
12 | Diyabette korumanın ve erken tanının önemini kavrayabilme | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
13 | Geriatri konusunda sahip olduğu teorik bilgiyi, yaşlı bireyin bakımına aktarabilme | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
14 | Etkili hemşirelik bakımı planlama, uygulama ve değerlendirebilme | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | |
15 | Geriatride sürekli bakım konusunda bilgi ve beceri kazanabilme | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Evde Bakım Ve Tedavi Hizmetlerinin Tanımı, Ekibi | |
2 | Dünyada Evde Bakım Hizmetleri -Türkiye'de Evde Bakım Hizmetleri | |
3 | Sağlık Mevzuatında Evde Bakım Hizmetleri | |
4 | Evde Bakım Hemşiresinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları | |
5 | Evde Bakımda Etik ve Kültürel Yaklaşım | |
6 | Evde Bakımda Hasta ve Ailesinin Eğitimi | |
7 | Yatağa Bağımlı ve Kronik hastalarda evde bakım | |
8 | Türkiye Ve Dünyada Yaşlı Popülasyonu Yaşlılık Tanımı Ve Sınıflandırılması | |
9 | Yaşlı Bireyin Değerlendirilmesi Ve Fizyolojik Değişiklikler | |
10 | Yaşlılıkta Beslenme | |
11 | Yaşlılıkta Ağrı Ve Bakımı | |
12 | Yaşlılıkta Demans/Alzheimer | |
13 | Yaşlılıkta Rehabilitasyon/ Yaşam Kalitesi Ve Evde Bakım | |
14 | Yaşlılıkta Osteoporoz |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Fadıloğlu Ç., Doğan F.,Ertem G.:Evde |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | X | |||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | X | |||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | |||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | X | |||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | X | |||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Evde bakımın tanımı ve gelişim sürecini açıklar | |||||||||||||||
2 | Dünyada ve Türkiye'deki evde bakım hizmetlerini açıklar | |||||||||||||||
3 | Evde bakım hemşiresinin görev ve sorumluluklarını tanımlar | |||||||||||||||
4 | Evde bakım hizmetlerinin sağlık mevzuatındaki yerini bilme ve önemini tartışır | |||||||||||||||
5 | Evde Bakımda etik ve kültürel değerleri bilme ve hasta ailesinin süreci yönetmesinde bu yönde yardımcı olur | |||||||||||||||
6 | Hastanın taburcu olmasından itibaren evde bakım alma sürecini değerlendirebilme, planlama ve uygun hemşirelik girişimlerini uygular | |||||||||||||||
7 | Evde sağlık hizmeti alan hastanın bakım planıyla ilgili hasta ailesinin de süreci yönetmesinde aileye yardımcı olur | |||||||||||||||
8 | Evde bakım hizmetlerinin koordinasyonunu yaparak hasta ve ailesine sağlık eğitimi verir | |||||||||||||||
9 | Geriatrik bireye ilişkin gerekli kuramsal bilgi ve uygulama becerilerini kazanır | |||||||||||||||
10 | Geriatri hemşireliğine ilişkin temel kavramları bilme. | |||||||||||||||
11 | Yaşlı bireyin bakımı ile ilgili temel ve güncel bilgiyi kavrayabilme | |||||||||||||||
12 | Diyabette korumanın ve erken tanının önemini kavrayabilme | |||||||||||||||
13 | Geriatri konusunda sahip olduğu teorik bilgiyi, yaşlı bireyin bakımına aktarabilme | |||||||||||||||
14 | Etkili hemşirelik bakımı planlama, uygulama ve değerlendirebilme | |||||||||||||||
15 | Geriatride sürekli bakım konusunda bilgi ve beceri kazanabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |