Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hemşirelikte Etik | HMS 502 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; öğrencinin mesleki yaşamında etik ilkeleri ve profesyonel hemşirelik değerlerini benimsemesini ve kullanmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; hemşireliğin tarihsel gelişimi, etik biliminin kavram ve ilkeleri, temel insan hakları hemşirelik değerleri, hemşirelik etik kodlarına ilişkin bilgi ve mesleki davranışlarında doğru seçim ve kararlara yönlendirecek becerileri içerir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hemşirelikte etik ve değerlerle ilgili sık karşılaşılan sorunları tartışır. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Etik ilke ve mesleki değerlerin hemşirelik bakımı, uygulaması, eğitimi, yönetimi ve araştırmaları üzerindeki etkisini anlatır. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Etik komitelerin önemli işlevlerini ifade eder. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Etik karar verme sürecini klinik durumlara uygular. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Hemşirelikte mesleki etik kodlarını tartışır. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Hemşirelikte etiğinin yerini tartışır. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
7 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etik, Etik Kuramlar, Etik İlkeler | |
2 | Hemşirelik Etik Kodları, Hemşirelik Değerleri | |
3 | İnsan Hakları , Çocuk Hakları, Hasta Hakları | |
4 | Hastaya Gerçeğin Söylenmesi, Aydınlatılmış Onam, Hasta Sırrının Saklanması | |
5 | Beslenme ve Etik | |
6 | Yoğun Bakım Etiği, Terminal Dönemde Etik | |
7 | Hospisler, Ötanazi | |
8 | Genetikte Etik, Organ ve Doku Transplantasyonu | |
9 | Malpraktis | |
10 | İstismar ve Etik | |
11 | Yaşlı Bakımında Etik, Evde Bakımda Etik | |
12 | Bilim ve Araştırmada Etik | |
13 | Farklı Alanlarda Karşılaşılan Etik Sorunlar | |
14 | Sağlık Kurumlarında Etik Kurullar, Hemşirelikte Etik Karar Verme ve Vaka Analizleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Burkhardt MA, Nathaniel AK. (1998). Ethics and Issues. Internatioanl Thomson Publishing Co, Washington. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | X | |||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | X | |||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | X | |||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | |||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | X | |||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | X | |||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hemşirelikte etik ve değerlerle ilgili sık karşılaşılan sorunları tartışır. | |||||||||||||||
2 | Etik ilke ve mesleki değerlerin hemşirelik bakımı, uygulaması, eğitimi, yönetimi ve araştırmaları üzerindeki etkisini anlatır. | |||||||||||||||
3 | Etik komitelerin önemli işlevlerini ifade eder. | |||||||||||||||
4 | Etik karar verme sürecini klinik durumlara uygular. | |||||||||||||||
5 | Hemşirelikte mesleki etik kodlarını tartışır. | |||||||||||||||
6 | Hemşirelikte etiğinin yerini tartışır. | |||||||||||||||
7 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |