Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk-İslam Edebiyatında Dini-Edebi Türler ITS 521 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler Prof.Dr. KENAN MERMER,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki Allah, peygamber ve diğer dinî-edebî türlerin mahiyetini, beslendiği kaynakları örneklerle kavratmak

Dersin İçeriği

Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki dinî-edebî türlerin merkez eserler mihverinde incelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki dinî-edebî türleri besleyen ana kavramları bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Türk-İslâm Edebiyatı´nda Cenâb-ı Allâh´la İlgili edebî türlerin içeriğini kavrar. Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Türk-İslâm Edebiyatı´nda Hz. Peygamber´le ilgili edebî türleri sıralar ve örneklerle açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Türk-İslâm Edebiyatı´nda Kur´ân-ı Kerîm'le ilgili edebî türleri analiz eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
5 Türk-İslâm Edebiyatı´nda diğer dinî-edebî türleri örnekler üzerinden açıklar. Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki tercüme ve şerh geleneğini yorumlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk-İslâm Edebiyatı´nda Türleri Belirleyen Sacayağı: Besmele, Hamdele ve Salvele?nin Mahiyeti ve Edebî Türlere Etkisi
2 Cenab-ı Allah´la İlgili Edebî Türler: Tevhîdler
3 Cenab-ı Allah´la İlgili Edebî Türler: Münâcât ve Esmâ-i Hüsnâ Şerhleri
4 Hz. Peygamber´le İlgili Edebî Türler: Na´t, Mevlidler
5 Hz. Peygamber´le İlgili Edebî Türler: Hilye, Mi´râciye, Kırk Hadîsler
6 Hz. Peygamber´le İlgili Edebî Türler: Mi´râciye, Hicret-nâme, Şefâat-nâmeler
7 Kur´ân´a Dayalı Edebî Türler: Kısâs-ı Enbiyâlar ve Manzûm-Satırarası Kur´ân Tercümeleri
8 Diğer Dinî Konularla İlgili Olan Edebî Türler: Akâid-nâmeler, Manzûm İlmihâller ve Salât-nâmeler
9 Diğer Dinî Konularla İlgili Olan Edebî Türler: Vahdet-nâmeler
10 Diğer Dinî Konularla İlgili Olan Edebî Türler:Ramâzâniyyeler, Regâibiyyeler
11 Diğer Dinî Konularla İlgili Olan Edebî Türler: Makteller ve Muharremiyyeler
12 Diğer Dinî Konularla İlgili Olan Edebî Türler: Fütüvvet-nâmeler
13 Diğer Dinî Konularla İlgili Olan Edebî Türler: Şathiyyeler
14 Türk-İslâm Edebiyatı´nda Tercüme ve Şerh Geleneği
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. Fuat Köprülü, Türk Edbiyatı Tarihi, Ankara, 1999.

2. A. N. Tarlan (1936), Divan Edebiyatı´nda Tevhîdler, İstanbul.
3. Amil Çelebioğlu (1994), Kültür ve Edebiyatımızda Allah, İstanbul.
4. Cemal Kurnaz (1992), Münâcât Antolojisi, Ankara.
5. Kenan Akyüz (2008), Fuzuli Divanı, Ankara.
6. Adem Çalışkan (1991), Fuzûlî´nin Su Kasîdesi ve Şerhi, Ankara.

7. Kenan Mermer, Klasik Şerh Geleneğinde Üslup, İstanbul, 2018.
 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak;
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak;
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek;
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak;
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki dinî-edebî türleri besleyen ana kavramları bilir. 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0
2 Türk-İslâm Edebiyatı´nda Cenâb-ı Allâh´la İlgili edebî türlerin içeriğini kavrar. 1 0 0 1 1 0 0 1 0 1
3 Türk-İslâm Edebiyatı´nda Hz. Peygamber´le ilgili edebî türleri sıralar ve örneklerle açıklar. 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0
4 Türk-İslâm Edebiyatı´nda Kur´ân-ı Kerîm'le ilgili edebî türleri analiz eder. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
5 Türk-İslâm Edebiyatı´nda diğer dinî-edebî türleri örnekler üzerinden açıklar. 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0
6 Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki tercüme ve şerh geleneğini yorumlar. 0 0 1 1 0 0 0 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 15 45
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6