Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kuran ve Tefsir Çalışmalarında Arş. Teknikleri ITS 518 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİCAN DAĞDEVİREN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Bilimsel araştırma prensipleri ve metotlarının kavranması; Kur'an çalışmaları ve Tefsir alanında da bilimsel araştırma niteliğinin kazandırılması

Dersin İçeriği

Genel bilimsel araştırma tekniklerinin Kur'an araştırmalarında da teorik ve pratik olarak kavratılması ve Tefsirin diğer disiplinlerle ilgisinin araştırma safhasında gösterilmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel araştırma çeşitlerini ve modellerini tanıyıp kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Araştırma proje taslağı hazırlar ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
3 Kaynak kullanma ve veri toplama tekniklerini tanır ve verileri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Temel İslam Bilimleri alanındaki bir bilimsel araştırmayı rapor edebilme usul ve esaslarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
5 Tefsir alanındaki klasik ve modern literatürü tanır, bunlardan veri toplayıp bu verileri bilimsel ölçülerde sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Kuran ve Tefsir sahasındaki oryantalistik çalışmaları tanır ve bunlar üzerinde bilimsel değerlendirmeler yaparak rapor eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
7 Kuran ve Tefsir alanıyla ilgili konularda analiz yapabilir ve yeni bilgiler üretebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
8 Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Bilimsel Araştırma Nedir?
2 Bilimsel Araştırma Safhaları
3 Veri Toplama Yöntem ve Analiz Teknikleri
4 Kuran ilimleri, Tefsirin Konuları ve Diğer Disiplinlerle ilişkisi
5 Tefsir Alanındaki Klasik ve Modern Literatürün Tanıtımı
6 Başlıca Kütüphaneler ve İnternet Siteleri
7 Kuran ve Tefsir Sahasındaki Oryantalistik Çalışmalar
8 Kuran ve Tefsir Sahasındaki Oryantalistik Çalışmalar
9 Bilimsel Makale Yazım İlkeleri
10 Örnek Makale Analizleri
11 Araştırma Raporu Hazırlama, Yorumlama ve Yazım Teknikleri
12 Yüksek Lisans ve Doktora Tez Hazırlama İlkeleri
13 Örnek Tez Proje Analizleri
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Robert. A. Day, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?, (çev: Gülay Aşkar Altay), Tübitak 1996.
2- Suat Cebeci, Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri, İst. 2002.
3- Niyazi Karasar, Araştırmada Rapor Hazırlama, Ank. 2004.
4- Niyazi KARASAR, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, 1995
5- Fethi Ahmet Polat, Tefsir Ana Bilim Dalı Lisansüstü Seminer ve Tezlerinde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar ve Yazım İlkeleri Üzerine, Marife, sayı: 1, 2005, s. 213-225.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Bilimsel araştırma çeşitlerini ve modellerini tanıyıp kavrar.
2 Araştırma proje taslağı hazırlar ve uygular.
3 Kaynak kullanma ve veri toplama tekniklerini tanır ve verileri değerlendirir.
4 Temel İslam Bilimleri alanındaki bir bilimsel araştırmayı rapor edebilme usul ve esaslarını tanır.
5 Tefsir alanındaki klasik ve modern literatürü tanır, bunlardan veri toplayıp bu verileri bilimsel ölçülerde sınıflandırır.
6 Kuran ve Tefsir sahasındaki oryantalistik çalışmaları tanır ve bunlar üzerinde bilimsel değerlendirmeler yaparak rapor eder.
7 Kuran ve Tefsir alanıyla ilgili konularda analiz yapabilir ve yeni bilgiler üretebilir.
8 Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Ödev 15
2. Ödev 15
3. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 3 10 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6