Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Sanatı Tarihi | ITS 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam sanatının doğuşunu, gelişimini ve özelliklerini öğrenmek. İslam ülkelerinde bulunan sanat zenginliklerini tanımak. |
Dersin İçeriği | İslam sanatı ve özellikleri, İslam mimarisinin tarihsel gelişimi, Mimari ve süslemede yabancı etkiler, İslam mimarisinde yapılar ve özellikleri; Hat sanatı ve diğer tezyini sanatlar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam sanatı kavramını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İslam itikadının sanata etkisini açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Erken dönem mimari eserlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Emevi ve Abbasi mimarisinin genel özelliklerini açıklar. | Anlatım, | |
5 | Diğer İslam devletlerinin ortaya koyduğu sanat eserlerini tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Mescit, cami, medrese ve türbe mimarisinin tarihsel gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Sanatsal kavramları açıklar. | Anlatım, | |
8 | İslam mimarisinde uygulanan süsleme sanatlarını tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
9 | İslam yazı sanatını ve yazı çeşitlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanat Kavramı ve Sanatın Dalları | |
2 | Sanat Olgusunu Etkileyen Faktörler | |
3 | Tasvir meselesi ve İslam sanatına etkileri | |
4 | İslam inancının sanata yansımaları | |
5 | Erken Dönem İslam Mimarisi (Hz. Muhammed ve Dört Halife Dönemi) | |
6 | Emevi Dönemi Mimari Eserleri | |
7 | Abbasi Dönemi Mimari Eserleri | |
8 | Fatimi, Eyyubi ve Memlüklü Eserleri | |
9 | Büyük Selçuklu Dönemi Mimarisi | |
10 | Anadolu Selçukluları Dönemi Mimari Eserleri | |
11 | İslam Mimarisinde Süsleme Unsurları | |
12 | İslam Yazı Sanatının Tarihsel Gelişimi | |
13 | Yazı Çeşitleri ve Uygulama Alanları | |
14 | Diğer Kitap Sanatları (Tezhip, Minyatür, Ebru ve Cilt) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Dündar, A.K. (Editör) (2018): Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | ||||||
9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | ||||||
10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslam sanatı kavramını yorumlar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 |
2 | İslam itikadının sanata etkisini açıklar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 |
3 | Erken dönem mimari eserlerini tanır. | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
4 | Emevi ve Abbasi mimarisinin genel özelliklerini açıklar. | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
5 | Diğer İslam devletlerinin ortaya koyduğu sanat eserlerini tanır. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
6 | Mescit, cami, medrese ve türbe mimarisinin tarihsel gelişimini açıklar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | Sanatsal kavramları açıklar. | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | İslam mimarisinde uygulanan süsleme sanatlarını tanır. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | İslam yazı sanatını ve yazı çeşitlerini tanır. | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |