Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Abbâsî Tarihine Giriş ITS 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAİM YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Abbasi tarihinin ana kaynaklarından ve bu dönem hakkında yapılan modern çalışmalardan bazılarını tanıtmak;
Öğrencilerin yapacakları bilimsel çalışmalarda bu eserlerden istifadelerini kolaylaştırmak.

Dersin İçeriği

Dönemin Problemlerine Genel Bir Bakış; Dönemin Ana Kaynaklarından Örnekler; Döneme Ait Modern Çalışmalardan Örnekler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dönemin özelliklerini ve problemlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Döneme ait kaynak eserleri ve müelliflerini listeler ve karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Döneme ait modern çalışmaları listeler ve karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
4 Devletin kuruluş unsurlarını anlatır ve tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Döneme ait rivayetleri belirli bir konu etrafında listeler. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
6 Döneme ait rivayetleri yorumlar ve eleştirir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Abbasi Tarihinin Dönemlere Ayrılması ve Problemlerine Genel Bir Bakış
2 Dönemin Ana Kaynaklarından Örnekler: Sûlî: Ahbâru´l-Muktedir, Ahbâru´r-Râdî ve´l-Müttekî
3 Arîb b. Sad: Sılatü Târîhit-Taberî; Hemedânî: Tekmiletü Târîhit-Taberî
4 İbn Miskeveyh: Tecâribül-Ümem; Rûzrâverî: Zeylü Kitâbi Tecâribül-ümem
5 Cehşiyârî: Kitâbül-Vüzerâ vel-küttâb
6 Tenûhî: Nişvârul-muhâdara, el-Ferec badeş-şidde
7 Döneme Ait Modern Çalışmalardan Örnekler: G.L.Strange: Baghdad during the Abbasid Caliphate, The Lands of the Eastern Caliphates
8 M. A. Şaban: The Abbasid Revolution
9 Abdülaziz ed-Dûrî: el-Asrül-Abbasiyyül-evvel
10 Cem Zorlu: Abbasilere Yönelik Dini ve Siyasi İsyanlar; Mustafa Kılıçlı, Arap Edebiyatında Şuubiyye
11 Nahide Bozkurt: Mutezilenin Altın Çağı-Memun Dönemi
12 Halil Edhem: Düvel-i İslamiye; C. E. Bosworth: İslam Devletleri Tarihi; Adam Mez: Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti
13 Mehmet Aykaç:Abbasi Devletinin İlk Dönemi İdari Teşkilatında Divanlar
14 B. Lewis, Abbasids maddesi; Hakkı Dursun Yıldız: Abbâsîler maddesi
Kaynaklar
Ders Notu

Yıldız, Hakkı Dursun (1988), Abbâsîler, DİA, I, s. 31-48, İstanbul.

Lewis, B. (1960), Abbasids, EI² (İng), s. 15-23.

Ders Kaynakları

 

 

 

Strange, G. Le. (1924): Baghdad During The Abbasid Abbasid Caliphate, Oxford.

Strange, G. Le. (1930): The Lands of the Eastern Caliphates, Cambridge.
Khan, M. S. (1969), Miskawaih and Arabic Historiography, Journal of the American Oriental Society, Vol. 89, No. 4, s. 710- 730.
Günaltay, Şemseddin (1991), İslam Tarihinin Kaynakları, İstanbul: Endülüs Yayınları.
Şeşen, Ramazan (1998), Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul: İsar Yayınları.
Mez, Adam (2000), Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti, İstanbul: İnsan Yayınları.
Humphreys, Stephen (2004), İslam Tarih Metodolojisi, İstanbul: Litera Yayıncılık.
Yılmaz, Saim (2006), Mu tazıd ve Müktefî Döneminde Abbâsîler, İstanbul: Kayıhan Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Dönemin özelliklerini ve problemlerini tanır.
2 Döneme ait kaynak eserleri ve müelliflerini listeler ve karşılaştırır.
3 Döneme ait modern çalışmaları listeler ve karşılaştırır.
4 Devletin kuruluş unsurlarını anlatır ve tartışır.
5 Döneme ait rivayetleri belirli bir konu etrafında listeler.
6 Döneme ait rivayetleri yorumlar ve eleştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6