Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyoloji | ILT 106 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF ADIGÜZEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. YUSUF ADIGÜZEL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders ile amaç, öğrencilerin toplumsal yapıyı anlamalarına yardımcı olacak temel sosyoloji kavramlarına sahip olmalarını sağlamak ve sosyolojik düşünme becerisi kazandırmaktır. Ayrıca öğrencilerin, sosyoloji bilimi ile ilgili kuramsal bilgiyi kullanarak; toplumsal olgu ve olayları, yerel sosyolojik düşünce ve evrensel bakış açısı ile analiz, sentez ve değerlendirmelerde bulunarak, güncel olayları değişen toplumlarda yeni bakış açıları ile anlayabilme, açıklayabilme ve toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilme becerisi elde etmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Sosyolojinin ne'liği- tanımı-işlevi, sosyolojinin ortaya çıkışı (sosyal bilimlerin doğuşu, aydınlanma dönemi ve tarihsel geçmişi, sosyolojinin temel kavramları,araştırma alanları, insan davranışının sosyal ve kültürel boyutu, sosyal değerler, kültür ve sosyal değişme,modernite ve postmodernite,toplum modelleri ve sınıflamalar, toplumsal kurumlar ve fonksiyonları,aile ekonomi, din,siyaset,eğitim, boş zamanları değerlendirme,Türkiye'de sosyoloji, Türk sosyologları.Modernite, kapitalizm ulus devlet -sosyoloji ilişkisi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | osyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla tartışır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | İnsan davranışlarının sosyal ve kültürel boyutunu değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak bir olguyu analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalar ve iletişim bilimleri ilişkisini eleştirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Sosyolojik düşünmek | Joseph Fichter, Sosyoloji Nedir ? Çev. Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık. Anthony Giddens, Sosyoloji, Ayraç yayınları BAUMAN, Zygmunt, Sosyolojik düşünmek (Çev: Abdullah Yılmaz), Ayrıntı yayınları, İstanbul, 2000 |
2 | Pozitif bir bilim olarak sosyolojinin doğuşu | Joseph Fichter, Sosyoloji Nedir ? Çev. Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık. Anthony Giddens, Sosyoloji, Ayraç yayınları BAUMAN, Zygmunt, Sosyolojik düşünmek (Çev: Abdullah Yılmaz), Ayrıntı yayınları, İstanbul, 2000 |
3 | Sosyolojide araştırma yöntemleri | Joseph Fichter, Sosyoloji Nedir ? Çev. Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık. Anthony Giddens, Sosyoloji, Ayraç yayınları BAUMAN, Zygmunt, Sosyolojik düşünmek (Çev: Abdullah Yılmaz), Ayrıntı yayınları, İstanbul, 2000 |
4 | Kültür ve toplum | İbn-i Haldun - Mukaddime |
5 | Toplumsal yapı ve kurumlar | Anthony Giddens, Sosyoloji, Ayraç yayınları |
6 | Sosyoloji ve siyaset ilişkisi | Anthony Giddens, Sosyoloji, Ayraç yayınları |
7 | Sosyolojik bir kurum olarak din | |
8 | Ara sınav | |
9 | Toplum ve ekonomi | |
10 | Çağdaş Toplumlarda Din ve Dindarlık | |
11 | Toplumsal değişme ve toplumsal hareketlilikler | |
12 | Nüfus, göç ve kentleşme | |
13 | Yeni Toplumsal Hareketler | |
14 | Genel değerlendirme: Sosyolojide güncel tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Joseph Fichter, Sosyoloji Nedir ? Çev. Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık. BAUMAN, Zygmunt, Sosyolojik düşünmek (Çev: Abdullah Yılmaz), Ayrıntı yayınları, İstanbul, 2000 Orwell,G ,1984, Can yayınları |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB | ||
0 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İletişim Bilimine ve radyo, tv ve sinema mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir | ||||||
2 | Radyo, tv ve sinemanın tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | ||||||
3 | Yapım, yönetim, senaryo, görüntü yönetimi, kurgu ve ses tasarımı gibi alanlara yönelik profesyonel bir kavrayış ve uygulama becerisi elde eder. | ||||||
4 | Radyo, televizyon ve sinema alanlarına dair kavramlar, yaklaşımlar ve tartışmalar ile başka disiplinler arasında bağlantı kurar. | ||||||
5 | Geliştirdiği projelerin gerçekleşmesi için gerekli ekip ve donanımı kurar ve koordine eder. | ||||||
6 | Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | ||||||
7 | İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | ||||||
8 | Radyo, Tv ve sinemanın hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | ||||||
9 | Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | ||||||
10 | Radyo, Tv ve sinema alanında mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
11 | Enformasyon kaynaklarına erişimi ve ürettiği içeriği doğrulama becerisine sahiptir. | ||||||
12 | İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
13 | Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
14 | Fotoğraf çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | ||||||
15 | Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | ||||||
16 | Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
17 | Radyo, Tv ve sinema alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | ||||||
18 | Radyo, Tv ve sinema alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | ||||||
19 | Radyo, Tv ve sinema alanıyla ilişkili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | ||||||
20 | Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | ||||||
21 | Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
22 | Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı projeler üretir ve yenilikçi bir yaklaşım sergiler. | ||||||
23 | Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. | ||||||
24 | Medyada özgün projeler geliştirmeyi hedefler ve orijinal fikirler üretir. | ||||||
25 | Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder. | |||||||||||||||||||||||||
2 | osyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla tartışır. | |||||||||||||||||||||||||
3 | İnsan davranışlarının sosyal ve kültürel boyutunu değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak bir olguyu analiz eder. | |||||||||||||||||||||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalar ve iletişim bilimleri ilişkisini eleştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |