Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Siyasal Hayatı | GZT 046 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MİKAİL UĞUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Toplumsal/siyasal/iktisadi konuyu disiplinlerarası bir sorunsal olarak tanımlayabilme, karşılaştırma yapabilme ve farklı alanlarla ilişkilendirebilme becerisi. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı Türk siyasal modernleşmesini temel dinamikleri toplumsal hayatın başta siyasi yönü olmak üzere siyasal kültür ve siyasal iktisat boyutlarında ele alınmasıdır. Bu bakış açısından hareketle ders Türk Siyasal modernleşmesininin Osmanlı ve Cumhuriyet dönemleri olarak iki ana tarihsel aralıkta inceleyecektir. Bu dönemleştirme, Tanzimat ve Islahat Fermanları ile başlayıp Cumhuriyetin kuruluşuna kadar geçen sürede kavramsal karşılığı "Devlet" alanı yada "Sistem dünyasını" içeriyor. Cumhuriyet Dönemi ise "Yaşam Dünyası" olarak kavramlaştırılıp, Kurtuluş Savaşı ve Tek Parti Dönemi, Çok Partili Dönem olarak aadlandırılıyor. Bir bütün olarak siyasal modernleşmenin kentleşme, sanayileşme_kapitalistleşme-piyasalaşma ve demokratikleşme süreçlerinin birbirini kesen alanlarına odaklanıyor |
Dersin İçeriği | Ders genel olarak siyasal değişim olgusuna tarihsel perspektiften bakacak. Değişim hatta dönüşümü tetikleyen dinamikleri ve bu dinasmiklere sistemin cevabı olarak nitelenecek Tanzimat dönemini orjinal metinler başlıca önemli olaylar ve bu olayları değerlendiren yazılı metinlerin okunması ve incelenmesi ile sürdürülecektir. Ardından Cumhuriyet döneminde yeni siyasal rejimin kurulmasını müteakkip toplumsal alandaki reformlar ve siyasal modernleşme felsefi örn. "Milli egemenlik" ve "Rasyonelleşme" ve siyasal "Çok Partili Demokrasi" açılardan ele alınacaktır. Ayrıca Siyasal Kültür de inceleme konusu yapılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Siyasal Sistemi: Devlet Etrafında Örgütlenmiş Toplum ve Adalet telosu | |
2 | Değişimin Dinamikleri Osmanlıda Sistem Dünyasının Modernizasyonu | |
3 | Siyasal Modernleşme: Seküler Ulus Devlet ve Milli Egemenlik | |
4 | Siyasal Modernleşme Sürecinin yapısal ve İdeolojik Görünümü | |
5 | Laiklik, Batılılaşma, Rasyonelleşme ve Çağdaş uygarlık telosu | |
6 | Cumhuriyet rejimi ve Yeni bir Siyasal Meşruiyet zemini: Milli Egemenlik: | |
7 | Vize | |
8 | Osmanlı'dan Türkiye Cumhuriyetine: Siyasal Temsilde modernleşme süreci | |
9 | Demokrasi ve Demokratikleşme: 1924 Anayasası ve Tekçi Demokrasi Modeli | |
10 | Demokrasi ve Demokratikleşme: 1961 Anayasası ve İkili Demokrasi Modeli | |
11 | Türkiye'de Siyasal Kültür Oluşumu: Modernleşmenin fay hatları olarak Batılılaşma/sekülerleşme karşısında Dindar/muhafazakar tutum | |
12 | Demokrasi ve Demokratikleşme: 1982 Anayasası Siyasal Meşruiyet tabanını genişletme arayışı. | |
13 | Cumhurbaşkanlığı Sistemi: 2010 Anayasal değişiklikleri ve Rejimin konsolidasyon ihtiyacı. | |
14 | Final |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders genel olarak anlatım şeklinde yürütülecek. öğrencilerin sınıf içi tartışmalara katılması, görüş, düşünce ve fikirlerini ifade edebilmesi özendirilecek. Verilen birincil ve ikincil kaynakların okunması yanısıra, görsel metinler (film, belgesel fotoğraf yada ilüstrasyonlar) desteklenecek. |
Ders Kaynakları | Kalaycıoğlu, E. ve A. Y. Sarıbay. Türk Siyasal Hayatı: Türkiye'de politik Değişim ve Modernleşme. Ankara: Sentez Yayınları, 2016. Akşin S. “Senedi İttifak ile Magna Carta Karşılaştırılması” 1-4.Temmuz 1992 tarihlerinde Aix-en-Provence'da toplanan 6. Osmanlı Devleti ve Türkiye'nin ıktisadi ve Toplumsal Tarihi Kongresine sunulmuş olan tebliğdir. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/18/22/83.pdf Kemal Gözler, Sened-i İttifak (1808) Türk Anayasa Hukuku, Bursa Ekin Kitabevi Yayınları, 2000, s.3-12'den alınmıştır. Yılmaz-Uçar, A. Osmanlı-Siyaset-Yönetim Düşün Geleneği: Daire-i Adalet’in Yönetimi. MEMLEKET Siyaset Yönetim C.7 S.17 2012/17 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. | X | |||||
2 | 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. | X | |||||
3 | 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | X | |||||
4 | 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | X | |||||
5 | 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. | X | |||||
6 | 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | X | |||||
8 | 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | X | |||||
9 | 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | X | |||||
10 | 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | X | |||||
11 | 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. | X | |||||
12 | 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
13 | 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
14 | 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
15 | 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. | X | |||||
16 | 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
17 | 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | X | |||||
18 | 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
19 | 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | X | |||||
20 | 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
22 | 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
23 | 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. | X | |||||
24 | 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | X | |||||
25 | 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
26 | 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. | X | |||||
27 | 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
28 | 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 50 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |