Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tv Haber Yapımı | GZT 044 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. ŞEBNEM CEYLAN APAYDIN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL KURTULDU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrenciye görsel işitsel basın için haber hazırlama yeterlikleri kazandırılacaktır. |
Dersin İçeriği | 1. Hafta: Ders ile ilgili genel kavramlar ve tanımlar, işleyiş ve dersin tanıtımı 2. Hafta: İletişim kavramı, iletişim kurma nedenleri, iletişim çeşitleri, kitle iletişimi, kitle iletişim araçları, kitle iletişim kurumları 3. Hafta: Haberin tanımı, bilgilendirme ve haber, olgu ve algılama, oluş ve fikir, gerçek ve gerçeğin sunumu, bilgi ve yorumlama 4. Hafta: Haber değeri, haberin ölçütleri ve haberin unsurları, olaydan habere 5. Hafta: Haberin özellikleri, haberde zaman, haber çeşitleri 6. Hafta: Radyo ve televizyon haberciliği, habercinin sorumluluğu ve özellikleri 7. Hafta: Habercilik kavramı ve kuralları, haberciyi etkileyen durum ve faktörler, haber kaynakları, haber dilinin temel ilke ve özellikleri 8. Hafta: Ara sınav 9. Hafta: Haber yazmak, 5N1K, radyo, televizyon için haber yazımı, piramit ve ters piramit, dörtgen haber, VTR ve kam-spiker metni, röportaj, soru sormak, soru türleri, haber aktarma, naklen yayın ve konuşma ilkeleri, konuşma dili tekniği, serbest yazım, cümle kuruluşu, radyo haber bülteni, basın bülteni 10. Hafta: Haberin yapısı, haberin flaşı-başlığı, haberin gövdesi, haberin finali 11. Hafta:Haber yazımı kuralları ve haber yazım uygulaması, değerlendirme ve düzeltme 12. Hafta: Görüntülü haber, görüntü dili ve anlatım, televizyon haberciliği ve görüntünün gücü, haber toplantısı, haber merkezinin işleyişi 13. Hafta: Televizyon haberlerinin görsel yanı, görsel içerik ve akış, televizyon haberciliğinin temel ilke ve özellikleri, televizyon haber ekibinin çalışması 14. Hafta: Genel tekrar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Televizyon için metin yazımı ile ilgili proje, iş ve görevlerin tasarlanıp gerçekleştirilmesi ile ilgili kavram, süreç ve yöntemleri kaydedip, hatırlayarak adlandırıp tanımlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Televizyon için metin yazım teknikleri alanında eğitimle kazanılmış mesleki bilgi ve uygulama yöntemlerini tanıyarak ele alıp, çözümü belirleyerek ifade etmek | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Televizyon alanında, metin yazım teknikleri dersinde edinilen bilgiyi Örneklemelerle yorumlayarak yeni durumlar için kullanmayı göstermek | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Televizyon alanında; bir proje, iş, görev ile karşılaşıldığında durumu metin yazım teknikleri dersi yöntemleri ile ölçümleyip, karşılaştırarak; ayırt etmek, ilişkilendirip sorgulayarak gözden geçirmek ve tartışarak çözümlemek | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Televizyon alanında özgün projeleri ve işleri planlayarak üretmek için metin yazım teknikleri dersi sürecini hatırlayıp bağlantı kurarak proje, iş ve görevleri yapılandırarak kurup, organize etmek ve hazırlayıp üreterek özgün iş ya da ürünler ortaya koymak | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Televizyon alanında; yapılandırılıp, yaratılarak üretilmiş, Gerçekleştirilip sonlandırılmış yazım teknikleri proje, iş ve görevlerini ölçümleyerek diğer proje ve işlerle kıyaslayıp değerlendirerek eleştirel yargıda bulunabilmek | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders ile ilgili genel kavramlar ve tanımlar, işleyiş ve dersin tanıtımı | |
2 | İletişim kavramı, iletişim kurma nedenleri, iletişim çeşitleri,kitle iletişimi, kitle iletişim araçları, kitle iletişim kurumları | |
3 | Haberin tanımı, bilgilendirme ve haber, olgu ve algılama, oluş ve fikir, gerçek ve gerçeğin sunumu, bilgi ve yorumlama | |
4 | Haber değeri, haberin ölçütleri ve haberin unsurları, olaydan habere | |
5 | Haberin özellikleri, haberde zaman, haber çeşitleri | |
6 | Televizyon haberciliği, habercinin sorumluluğu ve özellikleri | |
7 | Habercilik kavramı ve kuralları, haberciyi etkileyen durum ve faktörler, haber kaynakları, haber dilinin temel ilke ve özellikleri | |
8 | Ara sınav | |
9 | Habercilik kavramı ve kuralları, haberciyi etkileyen durum ve faktörler, haber kaynakları, haber dilinin temel ilke ve özellikleri | |
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - Haber Yazmak/Atilla Girgin -Der Yayınları 2006 - Haberim Var/Kemal Aslan-Anahtar Yayınları 2005 - Televizyon Haberciliği /Tuncay Çavdar –TV Yayıncılık 2005 - Temel Gazetecilik ve Televizyon haberciliği /Oya Tokgöz-İmge Yayınevi 2004
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. | X | |||||
2 | 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. | X | |||||
3 | 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | X | |||||
4 | 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | X | |||||
5 | 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. | X | |||||
6 | 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | X | |||||
8 | 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | X | |||||
9 | 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | X | |||||
10 | 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | X | |||||
11 | 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. | X | |||||
12 | 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
13 | 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
14 | 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
15 | 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. | X | |||||
16 | 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
17 | 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | X | |||||
18 | 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
19 | 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | X | |||||
20 | 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
22 | 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
23 | 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. | X | |||||
24 | 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | X | |||||
25 | 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
26 | 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. | ||||||
27 | 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
28 | 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Televizyon için metin yazımı ile ilgili proje, iş ve görevlerin tasarlanıp gerçekleştirilmesi ile ilgili kavram, süreç ve yöntemleri kaydedip, hatırlayarak adlandırıp tanımlayabilmek | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Televizyon için metin yazım teknikleri alanında eğitimle kazanılmış mesleki bilgi ve uygulama yöntemlerini tanıyarak ele alıp, çözümü belirleyerek ifade etmek | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Televizyon alanında, metin yazım teknikleri dersinde edinilen bilgiyi Örneklemelerle yorumlayarak yeni durumlar için kullanmayı göstermek | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Televizyon alanında; bir proje, iş, görev ile karşılaşıldığında durumu metin yazım teknikleri dersi yöntemleri ile ölçümleyip, karşılaştırarak; ayırt etmek, ilişkilendirip sorgulayarak gözden geçirmek ve tartışarak çözümlemek | ||||||||||||||||||||||||||||
5 | Televizyon alanında özgün projeleri ve işleri planlayarak üretmek için metin yazım teknikleri dersi sürecini hatırlayıp bağlantı kurarak proje, iş ve görevleri yapılandırarak kurup, organize etmek ve hazırlayıp üreterek özgün iş ya da ürünler ortaya koymak | ||||||||||||||||||||||||||||
6 | Televizyon alanında; yapılandırılıp, yaratılarak üretilmiş, Gerçekleştirilip sonlandırılmış yazım teknikleri proje, iş ve görevlerini ölçümleyerek diğer proje ve işlerle kıyaslayıp değerlendirerek eleştirel yargıda bulunabilmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 5 | 5 | 25 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |