Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Medya Etiği | GZT 306 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MELTEM GÖNDEN GÜZEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ders kapsamında öğrencilerin etik kavramını farklı kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde açıklayarak, kavramın gazetecilik mesleğiyle ilgili boyutlarını, tarihsel gelişimini, meslekteki etik sorunları ve etik konusundaki düzenlemeleri kavrayabilmeleri ve sorgulayabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Farklı kuramsal yaklaşımlarla etik kavramı, tarihsel süreçte medya etiği, medya endüstrisinde medya etiğinin yeri, medyanın sorumlulukları, özel hayat, mahremiyet ve medya, medya ve temsil, örneklerle medyadaki etik dışı uygulamalar, yeni medya ve etik, gazetecilikle ilgili etik düzenlemeler, medyadaki etik sorunlara yönelik çözüm önerileri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Etik kavramını farklı kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Gazetecilik meslek etiğinin ortaya çıktığı tarihsel, sosyal ve ekonomik koşulları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Gazetecilik mesleğine ilişkin etik düzenlemeleri kavrar ve açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Medyadaki etik sorunları kavrar, açıklar ve sorgular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve dersin tanıtımı | |
2 | Etik kavramının farklı kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde tanımlanması- felsefi ve ideolojik boyutları | |
3 | Medya etiğine tarihsel bakış | |
4 | Mesleki boyutlarıyla medya etiği | |
5 | Medyanın sorumlulukları | |
6 | Kişilik hakları, özel yaşamın gizliliği, medyanın konumu | |
7 | Arasınav | |
8 | Medyada Temsil | |
9 | Toplumsal sorun ve krizler karşısında medyanın tutumu | |
10 | Yeni medya ve etik sorunlar | |
11 | Medyanın etik sorunlarına yönelik görüşler, çözüm önerileri | |
12 | örnek olay incelemeleri | |
13 | Genel değerlendirme | |
14 | Final sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | -Ruhdan Uzun (2007). İletişim Etiği: Sorunlar ve Sorumluluklar. Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Kitaplığı, Ankara. -Bülent Çaplı. (2002). Medya ve Etik. İmge Kitabevi, Ankara -Bülent Çaplı & Hakan Tuncel (ed.). (2010). Televizyon Haberciliğinde Etik”. Fersa Matbaacılık, Ankara. -Ferlal Örs (ed.) (2016). Medya Etik. Sentez Yayıncılık, İstanbul -Sevda Alankuş (ed.).(2003). Medya Etik ve Hukuk. IPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul. -Andrew Belsey&Ruth Chadwick. (1998). Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar. Çev.N. Türkoğlu, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Faruk Bildirici. (2018). Günahlarımızda Yıkandık. Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Mutlu Binark. (2013). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. Kalkedon. Ankara
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. | X | |||||
2 | 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. | ||||||
3 | 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | X | |||||
4 | 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | X | |||||
5 | 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. | ||||||
6 | 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. | ||||||
7 | 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | X | |||||
8 | 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | X | |||||
9 | 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | X | |||||
10 | 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | ||||||
11 | 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. | X | |||||
12 | 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
13 | 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
14 | 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
15 | 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. | X | |||||
16 | 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | ||||||
17 | 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | ||||||
18 | 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
19 | 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | ||||||
20 | 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
22 | 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | ||||||
23 | 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. | ||||||
24 | 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | X | |||||
25 | 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
26 | 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. | ||||||
27 | 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
28 | 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Etik kavramını farklı kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde tanımlar | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Gazetecilik meslek etiğinin ortaya çıktığı tarihsel, sosyal ve ekonomik koşulları açıklar | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Gazetecilik mesleğine ilişkin etik düzenlemeleri kavrar ve açıklar | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Medyadaki etik sorunları kavrar, açıklar ve sorgular |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |