Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Veri Haberciliği | GZT 034 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. GÜRKAN KILIÇ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. GÜRKAN KILIÇ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Günümüz modern haberciliğinde veri bulma, toplama, analiz etme ve görselleştirme temel öneme sahip bir alandır. Bu derste; öğrencilerin, veri analizi ve verinin görselleştirilmesi niteliklerinin geliştirilmesini amaçlanmaktadır. Veri haberciliğinin temel hedefi, özellikle internette yer alan ve büyük veri olarak nitelenebilecek devasa boyutlardaki verilerden habere konu olacak bir hikaye çıkarabilme becerisinin geliştirilmesidir. |
Dersin İçeriği | Habere konu olacak anlatının geliştirilmesi için veri bulunması ve bulunan verinin analizi için temel beceriler geliştirilecektir. Bu verilerin bulunması ve analizi ile ileri seviyede araştırmaya dayalı haberciliğin geliştirilmesi ve bu verilerin Excel ve Tableau gibi programlarla görselleştirilerek anlatıya katkı sağlaması gibi temel konular ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | - Veriden habere konu olacak bir hikaye çıkarabilmek ve haber için veri bulabilmek. | ||
2 | - Veri kaynaklarının güçlü ve zayıf yanlarının belirlenmesi. | ||
3 | - Açık kaynaklardan, PDF dosyalarından ve web sitelerinden habere konu olabilecek veri elde etme becerisi. | ||
4 | - Excel, Google Fusion ve Tableau gibi programlar yardımıyla basit veri görselleştirme becerisinin geliştirilmesi ve infografik gibi tekniklerle verilerin görselleştirilmesi. | ||
5 | - Bulunan ve analiz edilen veri yardımıyla habere konu olacak hikayeyi yayınlama becerisi. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse genel bakış | |
2 | Veri nedir? Günümüz gazeteciliğinde ve hikaye anlatıcılığında verinin yeri | |
3 | Veri tipleri, veri kaynakları ve doğru veriye ulaşma | |
4 | Temel excel bilgisi | |
5 | Veritabanları | |
6 | Web sitelerinden ve PDF’lerden veriye ulaşma | |
7 | Verilerin görselleştirilmesi | |
8 | Vize Sınavı | |
9 | Açık veri portalları ve veri mevzuatı | |
10 | Ham verilerin işlenmesi ve temizlenmesi | |
11 | Google Fusion ile veri haritası oluşturma | |
12 | Tableau ile online çizelge oluşturma | |
13 | Veri analizi ile hikaye anlatıcılığı ve haber dili | |
14 | Final Sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | KALSIN, Berrin. Geçmişten geleceğe internet gazeteciliği: Türkiye örneği. The Journal of Academic Social Science Studies, 2016, 42: 75-94. Doğu, B. (2015). Veri Haberciliği: Demokratik Medya İçin Olanaklar. Folklor/Edebiyat, 21(83), 181-197. ASLAN, Alaattin; BAYRAKÇI, Serkan; KÜÇÜKVARDAR, Mert. Bilişim Çağında Geleneksel Gazeteciliğin Dönüşümü: Veri Gazeteciliği. 2016. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. | X | |||||
2 | 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. | X | |||||
3 | 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | X | |||||
4 | 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | X | |||||
5 | 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. | X | |||||
6 | 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | X | |||||
8 | 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | X | |||||
9 | 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | X | |||||
10 | 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | X | |||||
11 | 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. | X | |||||
12 | 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
13 | 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
14 | 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
15 | 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. | X | |||||
16 | 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | ||||||
17 | 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | ||||||
18 | 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
19 | 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | ||||||
20 | 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
22 | 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
23 | 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. | X | |||||
24 | 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | ||||||
25 | 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
26 | 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. | X | |||||
27 | 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
28 | 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | - Veriden habere konu olacak bir hikaye çıkarabilmek ve haber için veri bulabilmek. | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | - Veri kaynaklarının güçlü ve zayıf yanlarının belirlenmesi. | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | - Açık kaynaklardan, PDF dosyalarından ve web sitelerinden habere konu olabilecek veri elde etme becerisi. | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | - Excel, Google Fusion ve Tableau gibi programlar yardımıyla basit veri görselleştirme becerisinin geliştirilmesi ve infografik gibi tekniklerle verilerin görselleştirilmesi. | ||||||||||||||||||||||||||||
5 | - Bulunan ve analiz edilen veri yardımıyla habere konu olacak hikayeyi yayınlama becerisi. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
1. Ara Sınav | 50 |
2. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|