Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Medya ve Yurttaş Gazeteciliği GZT 018 0 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Yeni Medya

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA BOSTANCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders kapsamında, gazeteciliğin yeni mecrası olan internet ve sosyal medyayı haber bağlamında kavramak, bu platformlara yönelik içerik üretiminde dikkat edilmesi gereken hususları öğrenmek amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Yurttaş gazeteciliği kavramının özellikleri ve geleneksel gazetecilikten farkları ders kapsamında anlatılmaktadır. Haberciliğin önemli mecralarından biri olan sosyal medya platformları tüm detayları ile ele alınmakta, önemli platformlar ayrı ayrı anlatılmakta ve iletişim hayatımızda yeni giren kavramlar üzerinde durulmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Haberciliğin sosyal medya ile birlikte yaşadığı dönüşümü öğrenir. Sosyal medyada karşılaştığı haberleri daha bilinçli değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sosyal medya içeriklerinin asgari düzeyde taşıması gereken özellikleri öğrenir ve incelediği içeriklerde bu özellikleri arar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
3 Bir sosyal medya haberini nasıl analiz etmesi gerektiğini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Haber yazımında dijital mecraların özelliklerini göz önünde bulundurarak hareket etmeyi öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yurttaş Gazeteciliği
2 Yurttaş Gazeteciliği
3 Yurttaş Gazeteciliği ve Geleneksel Gazetecilik
4 Sosyal Medya
5 Sosyal Medya Platformları
6 Facebook, Twitter, Instagram
7 Diğer Sosyal Medya Platformları
8 Ara sınav
9 Sosyal Medya ve Dijital Habercilik
10 Sosyal Medya ve Toplumsal Hareketler
11 Sosyal Medya ve Hukuki Boyut
12 Kişisel Verilerin Korunması
13 Dijital Vatandaşlık
14 Dijital Aktivizm
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Bostancı, M. Sosyal Medya ve Siyaset. Palet Yayınları.
Bostancı, M. Sosyal Medya: Dün, Bugün, Yarın. Palet Yayınları.
Adıgüzel, Y., Bostancı, M. Dijital İletişimi Anlamak 1. Palet Yayınları.
Adıgüzel, Y., Bostancı, M. Dijital İletişimi Anlamak 2. Palet Yayınları.
Öğretim Üyesi Ders Notları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. X
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. X
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. X
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. X
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. X
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. X
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. X
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. X
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. X
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. X
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. X
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. X
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir.
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. X
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. X
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır.
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder.
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir.
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir.
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler.
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir.
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir.
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28
1 Haberciliğin sosyal medya ile birlikte yaşadığı dönüşümü öğrenir. Sosyal medyada karşılaştığı haberleri daha bilinçli değerlendirir.
2 Sosyal medya içeriklerinin asgari düzeyde taşıması gereken özellikleri öğrenir ve incelediği içeriklerde bu özellikleri arar.
3 Bir sosyal medya haberini nasıl analiz etmesi gerektiğini kavrar.
4 Haber yazımında dijital mecraların özelliklerini göz önünde bulundurarak hareket etmeyi öğrenir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 20 20
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5