Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kişilerarası İletişim GZT 023 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Kültürlerarası İletişim
İletişim Teknikleri

 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SAFİYYE NİLÜFER PEKŞEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Işıl Şimşek

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Disiplinlerarası bir bakış açısıyla kişilerarası iletişimin çeşitli bileşenlerini tanımlamak ve bunlar arasındaki ilişkiyi eleştirel bir yaklaşımla ortaya koymaktır. 

Dersin İçeriği

Kişilerarası iletişimin farklı disiplinlerle ilişkisini açıklar.

Kişilerarası iletişimi tanımlar.

Kişilerarası iletişimle ilgili farklı yaklaşımları ve modelleri tanır.

Temel iletişim becerilerini açıklar.

İletişimi sosyal becerilere indirgeyen bakış açısının sınırlılıklarını eleştirir.

Kişilerarası iletişim sürecinin temel bileşenlerini açıklar.

Kişilerarası iletişim sürecinin bileşenleri olarak sosyal bağlam, sosyal kimlik ve sosyal algı arasındaki ilişkiyi değerlendirir.

Sosyal ve fizik çevrenin kişilerarası iletişimdeki rolünü tanımlar.

Sosyal kimliği ve sosyal algıyı öğelerine ayırır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kişilerarası iletişimin farklı disiplinlerle ilişkisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kişilerarası iletişimi tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Temel iletişim becerilerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kişilerarası iletişim sürecinin bileşenleri olarak sosyal bağlam, sosyal kimlik ve sosyal algı arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İletişim kavramının genel tanımı, iletişim süreci, öğeleri, işleyişi
2 Kişilerarası iletişimin tanımı, önemi, şartları ve özellikleri
3 Kişilerarası iletişim türleri, sorunları ve engelleri
4 Kişisel ilişkiler ve davranış geliştirme süreçleri
5 İletişim sürecinde anlaşım ve uzlaşma
6 Tutumları oluşturan faktörler ve tutumların işlevleri
7 Sosyal etki, sosyal etki ortamları ve çeşitleri
8 Ara Sınav
9 İletişim ve algı
10 Dinleme ve anlama becerisi
11 İkna süreçleri, iknaya karşı koyma ve direnme nedenleri
12 Empati ve ilişkili olduğu kavramlar
13 Empati yaklaşımları, empati yoksunluğu ve sosyal beceri olarak empati
14 Kurumsal iletişim
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Hartley, Peter, Kişilerarası İletişim, Ankara İmge Kitabevi Yayınları,2010

Freedman, J. L., Sears D.O., Carlsmith, J.M., Sosyal Psikoloji, çev. Ali Dönmez, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara, ss. 94-127, 422-463

Hortaçsu, Nuran, İnsan İlişkileri, İmge Kitabevi Yayınları, 2004

İzgören, Ahmet Şerif, Dikkat Vücudunuz Konuşuyor, 1999, Academy İnternational, Ankara

Köker, Eser, Kitapta Kurutulmuş Çiçekler ya da Sözlü Kültür Üzerine Düşünmek, Dipnot, Ankara, 2004

Lazar, Judith, İletişim Bilimi, Vadi Yayınları, Ankara, 2001

Oskay, Ünsal, İletişimin ABC’si, 2001, İstanbul: Der Yayınları.

Mutlu, Erol, İletişim Sözlüğü, Ark Yayınları, Ankara, 1995

Ong, Walter, Sözlü ve Yazılı Kültür, Metis Yayınları, İstanbul, 1999

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. X
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. X
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. X
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. X
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. X
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. X
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. X
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. X
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. X
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. X
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. X
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. X
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir.
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. X
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. X
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır.
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder.
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir.
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir.
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler.
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir.
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir.
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28
1 Kişilerarası iletişimin farklı disiplinlerle ilişkisini açıklar.
2 Kişilerarası iletişimi tanımlar.
3 Temel iletişim becerilerini açıklar.
4 Kişilerarası iletişim sürecinin bileşenleri olarak sosyal bağlam, sosyal kimlik ve sosyal algı arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 3 7 21
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 6 6
Sözlü Sınav 1 5 5
Proje / Tasarım 1 8 8
Performans Görevi (Uygulama) 2 9 18
Performans Görevi (Seminer) 3 5 15
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5