Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Starter Kültür Teknolojisi GDM 560 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÖKÇE POLAT YEMİŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. GÖKÇE POLAT YEMİŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı,  fermente gıdalarda kullanılan starter kültürlerin özellikleri ve işlevleri, kültür üretim teknolojisi, starter kültür aktivitesini etkileyen faktörler, starter kültürlerde kalite kontrolü, gıda endüstrisinde kullanımları hakkında bilgi vermektir.

Dersin İçeriği

Starter kültür  ve fermantasyon teknolojisindeki önemi, starter olarak kullanılan mikroorganizmaların klasifikasyonu, suşların starter kültür olabilme özellikleri, starter kültürlerin metabolik özellikleri, starter kültür aktivitesini etkileyen iç ve dış faktörler, starter kültür üretimiStarter kültürlerin muhafazası ve starter kültür üretiminde kalite kontrol, fermente gıda endüstrisinde starter kültür uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Starter kültürler ve fermantasyon teknolojisindeki önemlerinin anlaşılması Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Starter olarak kullanılan mikroorganizmaların klasifikasyonunun öğrenilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Kültür üretim teknolojisi, starter kültür aktivitesini etkileyen faktörlerin öğrenilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Fermente gıda endüstrisinde starter kültür uygulamalarının öğrenilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Starter kültür ve fermantasyon teknolojisindeki önemi
2 Starter olarak kullanılan mikroorganizmaların klasifikasyonu
3 Starter olarak kullanılan mikroorganizmaların klasifikasyonu
4 Suşların starter kültür olabilme özellikleri
5 Starter kültürlerin metabolik özellikleri
6 Starter kültür aktivitesini etkileyen iç faktörler
7 Starter kültür aktivitesini etkileyen dış faktörler
8 Starter kültür üretimi
9 Starter kültürlerin muhafazası
10 Starter kültür üretiminde kalite kontrol
11 Fermente gıda endüstrisinde starter kültür uygulamaları
12 Fermente gıda endüstrisinde starter kültür uygulamaları
13 Fermente gıda endüstrisinde starter kültür uygulamaları
14 Fermente gıda endüstrisinde starter kültür uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kılıç, S. 2008. Süt Endüstrisinde Laktik asit Bakterileri, Ege Üniv. Yayın No: 542, İzmir.

Tunail N. 2009. Mikrobiyoloji. Pelin Ofset. Ankara.

D. Prema Latha, S. M. Reddy, K. S. Youn, Pogaku Ravindra. 2015., Starter Culture Technology: Fermented Foods. Advances in Bioprocess Technology. Pages 435-454  Springer International Publishing Switzerland

Starter Kültür ve Teknolojisi Ders Notları (basılmamış), Ankara Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Gıda Mühendisliği Bölümü, Prof. Dr. Nezihe TUNAİL, Prof. Dr. Kadir Halkman

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır.
7 Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Starter kültürler ve fermantasyon teknolojisindeki önemlerinin anlaşılması 4 4
2 Starter olarak kullanılan mikroorganizmaların klasifikasyonunun öğrenilmesi 4 4
3 Kültür üretim teknolojisi, starter kültür aktivitesini etkileyen faktörlerin öğrenilmesi 4 4
4 Fermente gıda endüstrisinde starter kültür uygulamalarının öğrenilmesi 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 40
1. Ödev 30
2. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 2 5 10
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6