Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gıda Ambalaj Materyalleri ve Teknolojileri | GDM 551 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZEHRA AYHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gıda ambalajlamada kullanılan materyal çeşitleri ve üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak, ambalaj materyali seçim kriterleri ve ambalaj test yöntemleri yanında gıda ambalajlama yöntemlerinin prensiplerini anlamak, ambalajlama ekipmanı ve metotlarını tanımak, ambalajlamadaki yeni gelişmeler ve sistemlerle tanışmaktır. Lisansüstü öğrenciler bu dersi tamamladıklarında gıda-ambalaj etkileşimlerini dikkate alarak gıdanın özelliklerine uygun ambalaj malzemesi seçebilme ve uygulayabilme yeteneği kazanacaklardır. |
Dersin İçeriği | Ambalaj materyalleri (metal, cam, kağıt ve kağıda dayalı ambalaj materyalleri, plastik ambalaj materyalleri, çok katlı ambalaj materyalleri, aktif malzemeler,nanomalzemeler), Ambalaj malzemesi üretim yöntemleri ve özellikleri, Ambalaj kaynaklama/yapıştırma yöntemleri, Gıda ambalaj arası etkileşimler (geçirgenlik, migrasyon ve sorpsiyon), Ambalaj sızdırmazlığı ve sızdırmazlık test yöntemleri (tahribatlı ve tahribatsız yöntemler), Gıda ambalajlama teknolojileri (modifiye atmosfer paketleme, aseptik ambalajlama, yeni ambalaj teknolojileri) farklı gıda gruplarında kullanılan ambalaj materyalleri ve teknolojileri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gıda sanayinde kullanılan gıda ambalaj malzemelerinin üretim süreçlerinin, malzeme çeşitlerini ve özelliklerini irdeleyebileceklerdir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Gıda ambalaj etkileşimleri dikkate alınarak gıdanın özelliklerine uygun ambalaj malzemesi seçebilme yeteneği kazanacaklardır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Gıdaya uygun ambalaj teknolojilerinin belirleyebileceklerdir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Ambalaj-gıda kalitesi, güvenliği ve raf ömrü arasında ilişki kurabileceklerdir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Gıda kalitesi ve güvenliğine etki edebilecek ambalaja dayalı sorunları analiz edebileceklerdir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gıda ambalajlama konsepti ve terminoloji | |
2 | Kağıt ve karton ambalajlar, özellikleri ve üretim yöntemleri | |
3 | Cam ambalajlar, özellikleri ve üretim yöntemleri | |
4 | Metal ambalajlar, özellikleri ve üretim yöntemleri | |
5 | Plastikler, özellikleri ve plastik işleme yöntemleri | |
6 | Plastiklerin üretiminde kullanılan katkı maddeleri ve işlevleri | |
7 | Çok katlı ambalaj malzemeleri ve gıdalarda kullanım alanları | |
8 | Gıda ambalaj etkileşimleri (migrasyon, sorpsiyon, geçirgenlik) | |
9 | Sızdırmazlık ve ambalaj sızıntı test yöntemleri | |
10 | Kontrollü ve modifiye atmosfer paketleme teknolojisi | |
11 | Aseptik ambalajlama teknolojisi | |
12 | Yeni ambalaj malzemeleri ve teknolojileri | |
13 | Spesifik gıda gruplarının ambalajlanması-I | |
14 | Spesifik gıda gruplarının ambalajlanması-II |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Gıda Ambalajlama Teknolojisi. 2007. Mustafa Üçüncü. Ege Üniversitesi Basımevi. Bornova, İzmir. Food Packaging, Principles and Practice. 2006. Robertson L. Gordon. CRC Press. A Handbook of Food Packaging. 1992. Second Edition. Frank A. Paine and H.Y. Paine. Blackie Academic and Professional. London, U.K. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır. | ||||||
7 | Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gıda sanayinde kullanılan gıda ambalaj malzemelerinin üretim süreçlerinin, malzeme çeşitlerini ve özelliklerini irdeleyebileceklerdir. | |||||||
2 | Gıda ambalaj etkileşimleri dikkate alınarak gıdanın özelliklerine uygun ambalaj malzemesi seçebilme yeteneği kazanacaklardır. | |||||||
3 | Gıdaya uygun ambalaj teknolojilerinin belirleyebileceklerdir. | |||||||
4 | Ambalaj-gıda kalitesi, güvenliği ve raf ömrü arasında ilişki kurabileceklerdir. | |||||||
5 | Gıda kalitesi ve güvenliğine etki edebilecek ambalaja dayalı sorunları analiz edebileceklerdir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
2. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |