Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gıda Güvenliği ve Toksikoloji GDM 542 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SUZAN ÖZTÜRK YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Gıdaların tüketiminde insan sağlığına zararlı olabilecek etkenleri, nedenlerini, kaynaklarını ve önleme yollarını öğrencilere göstermek.

Dersin İçeriği

Gıdalardan kaynaklanan toksik/zararlı unsurlar ve enfeksiyonlar, sağlığa zararlı etkileri ve korunma yöntemleri, gıda kaynaklı tehlikeler/ toksik ögeler, güvenli gıda üretimi ve yeni yöntemler, gıda güvenliği yönetim sistemleri, gıda güvenliği uygulamaları.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gıda güvenliğinin ve Toksikolojinin önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
2 Gıda kökenli sağlık riskleri ve Gıda güvenliği yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
3 Gıdalarla alınan toksik maddelerin sağlık üzerine etkilerini, mekanizmalarını ve önleme yöntemlerini kavrar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Zehirli mantarlar, mantar zehirlenmeleri ve toksinleri hakkında bilgi sahibi olur. Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, Gıda güvenliği ve toksikolojide temel kavramlar
2 Gıda güvenliğinin ve toksikolojinin önemi ve yasal durum
3 Bazı toksik maddelerin analiz yöntemleri
4 Gıda kökenli sağlık riskleri 1 (bakteriler ve küfler)
5 Gıda kökenli sağlık riskleri 2 (bakteriler, parazitler, virüsler)
6 Gıda kökenli sağlık riskleri 3 (doğal gıda kontaminantları)
7 Gıda kökenli sağlık riskleri 4 (kimyasal kontaminantlar)
8 Gıda katkı maddelerinin toksikolojik değerlendirmeleri
9 Mantar zehirlenmeleri, toksinleri ve etki mekanizmaları
10 Gıda güvenliğinde hijyen ve sanitasyon
11 Gıdalarla alınan toksik maddelerin sağlık üzerine etkileri
12 Gıda güvenliği yönetim sistemi standardları( ISO 22000, HACCP, GMP, BRC, IFS, EFSIS)
13 Sunumlar ve yıl sonu değerlendirmesi
14 Gıda Güvenliği Uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu

Gıda güvenliği ders notları, Sakarya Üniversitesi.

Ders Kaynakları

1. Toksikoloji, Besin Güvenliği ve Çevre Sağlığı kitabı, 2010. AÖF yayınları, Eskişehir.

2. Topal Ş., Gıda Güvenliği ve Kalite Yönetim sistemleri, 1996. TÜBİTAK.
3. Food Safety, Julie Miller Jones, 2004, CRS Press.
4. Erkmen O., Bozoğlu F., Food Safety, 2008, İlke Yayınevi, Ankara.
5.Göktan D., Tunçel G., Gıda Güvenliği Uygulamaları, 2011, Bornova, İzmir.
6.Başoğlo F., Gıda Kalite Kontrolünün Esasları ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemleri 2011, Dora Yayınevi, Bursa.

7. Yurttagül M., Ayaz A., 2008. Besinlerdeki Toksik Ögeler I-II, Hacettepe Üniv., Ankara.

8. Erkmen O., 2010. Gıda Kaynaklı Tehlikeler ve Güvenli Gıda Üretimi, Gaziantep, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 53, 220-235.

9. Esatkaya A. E., 2014. www. türktox.org.tr/gida, Gazi Üniv., Toksikoloji Abd.

10.  John De Vries, Food Safety and Toxicity, 2021, 368 sayfa,  CRC Press.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır.
7 Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Gıda güvenliğinin ve Toksikolojinin önemini kavrar.
2 Gıda kökenli sağlık riskleri ve Gıda güvenliği yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. 5
3 Gıdalarla alınan toksik maddelerin sağlık üzerine etkilerini, mekanizmalarını ve önleme yöntemlerini kavrar.
4 Zehirli mantarlar, mantar zehirlenmeleri ve toksinleri hakkında bilgi sahibi olur. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Final 1 30 30
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 24 24
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6