Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Paleografyası SAN 521 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin matbu ve elyazısı ile yazılmış Osmanlıca metinleri okuyup anlayabilecek seviyeye gelmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste, Osmanlıcada yer alan Arapça ve Farsça gramer kuralları öğretilerek, tarihî ve edebî Osmanlıca matbu ve elyazısı (rika vb.) metinler okutulmaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Türkçesinin alfabesini tanır Anlatım,
2 Osmanlıca matbu yazıları okur Tartışma,
3 Yazı çeşitleri arasında bağlantı kurar Tartışma, Grupla Çalışma,
4 Konuyla ilgili araştırma planı önerir Tartışma, Gözlem,
5 Konusuyla ilgili karşılaştırmalı yargıya varır Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
6 Eski metinleri çözümlemenin sanat tarihi açısından önemini kavrar Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlıca metin okuma, yazma ve metnin bugünkü dile çevirisi
2 Osmanlıca için Arapça gramere giriş
3 Osmanlıca için Farsça gramere giriş
4 Farsça yer isimleri
5 Osmanlıca metinlerin transkripsiyonu ve bugünkü dile çevirisi
6 Arapça, Farsça günler ve sayılar
7 Osmanlıca eserlerde yer alan Arapça ve Farsça deyimler ve tamlamalar
8 Osmanlı diplomatikasında yazı türleri: Rika, nesih, sülüs, divanî vb. yazıları
9 Rika yazısıyla yazılmış Osmanlıca bir metnin okunması ve bugünkü dile çevirisi
10 Rika kırması ile yazılmış Osmanlıca bir metnin okunması ve bugünkü dile çevirisi
11 Osmanlı diplomatikasında ferman ve beratlar: Hitâb, elkâb, duâ, tekîd vb. kısımları
12 Rika yazısıyla yazılmış Osmanlıca bir metnin okunması ve bugünkü dile çevirisi
13 Rika kırması ile yazılmış Osmanlıca bir metnin okunması ve bugünkü dile çevirisi
14 Çeşitli yazı türleri ile yazılmış örnek Osmanlıca metinlerin okunması ve değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim Üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

Kurt, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri, I-II, 5. baskı, Akçağ Yayınları, Ankara, 1999.
-Develi, Hayati, Osmanlı Türkçesi Klavuzu, c.II, 3. baskı, Bilimevi Genel Dağıtım Kitapevi, İstanbul, 2003.
-Tevellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat, Ankara 1982.
-Koçi Bey, Koçi Bey Risalesi (Hazırlayan: Yılmaz Kurt), Ankara, 1994.
-Pakalın, Mehmet Zeki, Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, I-III, İstanbul 1971.
-Redhouse Türkçe/Osmanlıca-İngilizce Sözlük, İstanbul 1999.
-Şemseddin Sami, Kamus-ı Türkî, 3. Bsk., İstanbul 1987.
-Tüfekçioğlu, Abdülhamit., Erken Dönem Osmanlı Mimarisinde Yazı, Kültür Bakanlığı sanat Eserleri, Ankara, 2001.
-Yazır, Mahmud B., Eski Yazıları Okuma Anahtarı, 3. baskı, Ankara, 1978.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimini çizer X
3 Sanatsal üsluplar ve ayırt edici özelliklerini kavrar X
4 Kültür varlıklarımızın özellikleri ve dünya sanat tarihine katkılarını sorgular X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade eder X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünür X
8 Modern ya da tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirir X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Osmanlı Türkçesinin alfabesini tanır
2 Osmanlıca matbu yazıları okur
3 Yazı çeşitleri arasında bağlantı kurar
4 Konuyla ilgili araştırma planı önerir
5 Konusuyla ilgili karşılaştırmalı yargıya varır
6 Eski metinleri çözümlemenin sanat tarihi açısından önemini kavrar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 30 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6