Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Belgeleme ve Müzecılık Teknıklerı SAN 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜLİN ÇORUHLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Araş.Gör. Murat ALKAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk sanatı araştırmacısının, alanı ile ilgili belge ve objeleri bilimsel çalışmalarda kullanabilecek şekilde tasnif ederek arşivleyebilmesi, objeleri çağdaş müzecilik anlayışında envanterleyip depolayabilmesi veya teşhire sunabilmesi için gerekli çalışmaların yapılması

Dersin İçeriği

Sanat tarihi materyalini fotoğraf ve çizimlerle tespit etmek, bu materyali bilimsel yöntemlerle tasnif etmek. Çağdaş müzecilik yöntemleri. Tescil fişleri, envanter fişleri. Koruma, depolama ve sergileme teknikleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fotoğraflama ve çizim desteğiyle sanat tarihi materyalini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Materyalleri kullanır Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun,
3 Belgeleme yöntemleri arasındaki bağlantıları saptar Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Boşluk Doldurma Testleri,
4 Bilgi ve envanter fişleri hazırlar Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gözlem,
5 Doğru koruma ve depolama yapar Anlatım, Grupla Çalışma, Gözlem,
6 Çağdaş müzecilik kurallarını bilir Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve tanımlar
2 Müzecilik tarihi
3 Sanat Tarihi materyallerinin tespiti
4 Envanter fişi hazırlama/örnek obje ile. sergileme etiketleri. yönlendirme levhaları.
5 Koruma ve depolama yöntemleri. depo ve labratuar koşulları.
6 Sergileme yöntemleri: açık ve kapalı alan sergilemesi, vitrin ve sergileme elemanları
7 Koleksiyon oluşturma. geçici ve sabit sergiler. edinme ve elden çıkarma
8 Aydınlatma, iklimlendirme ve güvenlik tedbirleri
9 Müze binalarında mekansal problemler
10 Modern müze tartışması
11 Model araştırma ve paylaşma
12 Model araştırmanın sonuçlarını sınama
13 Müzede çalışma
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim Üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

AHUNBAY Z., Tarini Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 1996.
TUNCER O.C., Rölöve ve Restorasyon, Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Müh.Mim. Fakültesi , 1990.
STRIKE J., Architecture in Conservation: Managing Development at Historic Cites, London ,1994.
KATHPALIA Y.P., Arşiv Malzemesinin Korunması ve Restorasyonu, (trc.) Nihal Somer,Ankara: Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Cumhuriyet Arşivi Dairesi Başkanlığı, 1990.
ALSAÇ Ü., Türkiyede Restorasyon, İstanbul: İletişim Yayınları, 1992.
ARIK R.Oğuz., Türk Müzeciliğine Bir Bakış, İstanbul, 1953.
KUBAN D., "Modern Restorasyon İlkeleri Üzerine Yorumlar",Ankara: Vakıflar Dergisi,S.VIII,1970,s.342-343.
Rölöve ve Restorasyon Dergisi,Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü.
Restorasyon-Konservasyon Arkeoloji ve Sanat Tarihi Yıllığı, Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü.
CEZAR Mustafa., Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi, İstanbul, 1972.
ÖNDER Mehmet., Türkiye Müzeleri, Ankara, 1977.
ATASOY Sümer, Müzeler ve Müzecilik Bibliyografyası, İstanbul, 1979.
ECO Umberto , Bir Müze İçin Öneriler, Sanat Dünyamız, S.18 / 53 (1993) s. 8-12.
ERGEÇ Rifat., Müzeler ve Müzecilik, Gaziantep, 1995.
Türk Müzeciliği Sempozyumu III Bildirileri, Ankara, 1997, 104-112.
ATAGÖK Tomur., Yeniden Müzeciliği Düşünmek, İstanbul ,1999
ATASOY YAVUZOĞLU Nazan., Müzelerimizdeki Eğitime Yönelik Çalışmaların İrdelenmesi, Kuruluşunun 150. Yılında
ATASOY Sümer., Müzelerimizde Sergileme Sorunları 4. Müzecilik Semineri, Bildiriler, İstanbul 1999, s.51-52.
UÇAR Meltem-Yavuz Salim Yılmaz, Koruma Sempozyumu Taşınmaz ve Kültür Varlıklarını Tespit ve Belgeleme Yöntemleri, 1-3 Ekim 2009, Mersin Üniversitesi Restorasyon ve Koruma Merkezi, Mersin, 2010.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimini çizer X
3 Sanatsal üsluplar ve ayırt edici özelliklerini kavrar X
4 Kültür varlıklarımızın özellikleri ve dünya sanat tarihine katkılarını sorgular X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade eder X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünür X
8 Modern ya da tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirir X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Fotoğraflama ve çizim desteğiyle sanat tarihi materyalini tanımlar
2 Materyalleri kullanır
3 Belgeleme yöntemleri arasındaki bağlantıları saptar
4 Bilgi ve envanter fişleri hazırlar
5 Doğru koruma ve depolama yapar
6 Çağdaş müzecilik kurallarını bilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6