Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yerbilimlerinde Özel Konular JFM 602 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yerbilimleri alanında ki değişik konularda önde gelen, güncel makalelere ait çalışmaları, bu çalışmalarda kullanılan yöntemleri Doktora öğrencilere tanıtmak, bu çalışmalardan kendi araştırma konularında nasıl yararlanabileceklerini tartışmak, Doktora öğrencileri arasında bilimsel iletişimi sağlamak ve onlara bilimsel sunum deneyimi kazandırmaktır. Öte yandan, günümüzde oldukça popüler olan dünya dışı gök cisimlerinden uzaktan algılama teknikler ve spektroskopi gibi çeşitli teknikler kullanılarak elde edilen verilerden değerlendirmeler ve yorumlama becerilerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Yukarıda dersin amacında ifade edilen fikirler kapsamında dersin işleyişi ile ilgili haftalık planlama oluşturulmuştur. Bu planlama kapsamında jeofizik ve diğer yerbilimlerine ait araştırma konuları ve yöntemleri (Sismik zonlar, Deprem araştırmaları, Deprem risk araştırmaları, Sismik mikrozonlama, Paleosismoloji, Sismik tomografi, GPS ölçümleri, Kıtasal deformasyon, Levha kinematiği, Petrol arama,  Çevre Jeofiziği, Mühendislik Jeofiziği, Maden arama, Uzaktan algılama, Spektroskopi) ile dünyamızda ve diğer gök cisimlerinde (asteroid ve meteor gibi) çeşitli bilimsel araştırmalar yapmak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler Jeofizik alanındaki yeni araştırmalar hakkında fikir sahibi olur
2 Geçmişten günümüze kadar olan jeofizik araştırmalara ait genel değerlendirmeler yapılır
3 Öğrenciler ülkemizde yapılan güncel araştırmalar hakkında bilgi sahibi olur
4 Öğrenciler yurtdışında yapılan güncel araştırmalar hakkında bilgi sahibi olur
5 Öğrenciler örnek bir araştırma projesini değerlendirir
6 Jeofiziğin araştırma alanları geniş bir spektrumda ele alınır
7 Dünyada değişik arazi koşullarında yapılan araştırmalar değerlendirilir.
8 Dünyamız ve dış uzaydaki gök cisimlerinden elde edilen verilerin analizi hakkında değerlendirmeler yapılır
9 Uzaktan algılama teknikleri dünya ve dünya dışı gök cisimlerinin yapısı hakkında bilgi sahibi olur
10 Meteor ve asteroid madenciliği hakkında bilgi sahibi olur
11 Çeşitli yöntemlerden elde edilen yerbilim verilerinin değerlendirmesini yapar
12 GüncelJeofizik verilerin jeolojik yorumu ve modellemesi yapılır
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yerbilimlerinin genel bir tanımının yapılması
2 Günümüze değin yerbilimleri alanında yapılan bilimsel çalışmaların ve araştırmaların kronolojik olarak ifade edilmesi
3 Ülkemizde yapılan yerbilimleri alanında yapılan güncel araştırmalar
4 Ülkemizde yapılan bu güncel araştırmaların kategorilendirilmesi
5 Ülkemizde yapılan bu güncel araştırmalardan yararlanarak yapılan bilimsel yayınlar üzerinde değerlendirmeler yapılması
6 Yurtdışında yapılan yerbilimleri alanında yapılan güncel araştırmalar
7 Yurtdışında yapılan bu güncel araştırmaların kategorilendirilmesi
8 Yurtdışında yapılan bu güncel araştırmalardan yararlanarak yapılan bilimsel yayınlar üzerinde değerlendirmeler yapılması
9 Dünyada yerbilimlerinde yapılan araştırmaların farklı disiplinlerle olan ilişkisi
10 Öğrencilere ödev olarak verilen makalelerin tartışılması
11 Gezegenler fiziği kapsamında diğer gök cisimlerinde yapılan yerbilim araştırmaları
12 Günümüzde güncel olarak değerlendirilen meteor jeofiziği hakkında yapılan araştırmalar
13 Uzay madenciliğinin jeofizik ile olan ilişkisinin değerlendirilmesi
14 Uzaktan algılama teknikleri ile dünyamızın ve diğer gök cisimlerinin çeşitli özelliklerinin belirlenmesi amacıyla yapılan araştırmalar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Andrews, D. G., K. D. Bonner, A. W. Butterworth, H. R. Calvert, B. R. H. Dagang, K. J. Dimond, L. G. Eckenroth, J. M. Erickson, et al. 2015. Defining a successful commercial asteroid mining program. Acta Astronautica, 108: 106-118. DOI: 10.1016/j.actaastro.2014.10.034.

2-Chauhan, P., P. Kaur, N. Srivastava, R. K. Sinha, N. Jain, and S. V. S. Murty. 2015. Hyperspectral remote sensing of planetary surfaces: An insight into composition of inner planets and small bodies in the solar system. Current Science, 108: 915-924.

3-Cohen, D. 2007. Earth audit. new Scientist, 194: 34-41.

4-K. Tell, C. Dreißigacker, A.C. Tchapnda, P. Yu, M. Sperl, Review of Scientific Instruments 91,033906 (2020).

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
7 Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında liderlik eder. X
8 Yerbilimlerinde üç boyutlu modelleme yapabilecek düzeyde bilişim teknolojisi bilgi ve becerisine sahip olur ve uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Öğrenciler Jeofizik alanındaki yeni araştırmalar hakkında fikir sahibi olur 4 4 4 4 4 4 4 4
2 Geçmişten günümüze kadar olan jeofizik araştırmalara ait genel değerlendirmeler yapılır 4 4 4 4 4 5 4 4
3 Öğrenciler ülkemizde yapılan güncel araştırmalar hakkında bilgi sahibi olur 5 5 4 4 4 5 4 4
4 Öğrenciler yurtdışında yapılan güncel araştırmalar hakkında bilgi sahibi olur 5 5 5 5 5 5 5 5
5 Öğrenciler örnek bir araştırma projesini değerlendirir 5 5 5 5 5 5 5 5
6 Jeofiziğin araştırma alanları geniş bir spektrumda ele alınır 4 5 4 5 4 5 5 5
7 Dünyada değişik arazi koşullarında yapılan araştırmalar değerlendirilir. 4 4 5 5 4 5 5 5
8 Dünyamız ve dış uzaydaki gök cisimlerinden elde edilen verilerin analizi hakkında değerlendirmeler yapılır 4 4 4 4 4 5 5 5
9 Uzaktan algılama teknikleri dünya ve dünya dışı gök cisimlerinin yapısı hakkında bilgi sahibi olur 4 4 5 4 5 5 5 5
10 Meteor ve asteroid madenciliği hakkında bilgi sahibi olur 4 4 5 5 4 5 5 5
11 Çeşitli yöntemlerden elde edilen yerbilim verilerinin değerlendirmesini yapar 4 4 4 4 4 5 5 5
12 GüncelJeofizik verilerin jeolojik yorumu ve modellemesi yapılır 5 5 4 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)