Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Deprem Kayıtlarının Yorumlanması | JFM 624 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TİMUR TEZEL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. TİMUR TEZEL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Deprem kayıtları (sismogramlar), deprem ve diğer sismik olaylar tarafından oluşturulan sismik dalgaların bir imzasıdır. Deprem dalgaları yer içinin yapısı ve depremlerin kaynak özellikleri hakkında önemli bilgiler taşırlar. Deprem kayıtlarını inceleyip yorumlamak için yer içinde yayılan sismik fazları tanımak ve bilmek gerekmektedir. Bu dersin amacı deprem kayıtlarını yorumlamak için gerekli bilgi ve tekniklerin öğretilmesini sağlamak ve lisansüstü tez çalışmasına yardımcı olmaktır. |
Dersin İçeriği | Deprem kayıt aletleri: kayıt düzenekleri, analog ve sayısal kayıtçılar; Sismik dalgaların türleri ve temel özellikleri; Yakın alan ve uzak alan deprem kavramı; Deprem kayıtlarından lokal, bölgesel ve telesismik olayların irdelenmesi; Volkanik kökenli depremlerin irdelenmesi; Nükleer patlatmalar ve taş ocağı patlatmalarına ait olayların irdelenmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dalga fazlarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
2 | Lokal, bölgesel ve telesismik deprem kayıtlarını yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
3 | Volkanik deprem kayıtlarını yorumlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
4 | Patlatma kayıtlarını yorumlayabilir | Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Deprem kayıt aletleri: Kayıt düzenekleri, analog ve sayısal kayıtçılar | |
2 | Sismik dalgaların türleri | |
3 | Sismik dalgaların temel özellikleri | |
4 | Yakın alan ve uzak alan deprem kavramı | |
5 | Lokal kayıtların irdelenmesi | |
6 | Lokal kayıtların irdelenmesi | |
7 | Bölgesel kayıtların irdelenmesi | |
8 | Bölgesel kayıtların irdelenmesi | |
9 | Telesismik kayıtların irdelenmesi | |
10 | Telesismik kayıtların irdelenmesi | |
11 | Volkanik kökenli depremlerin irdelenmesi | |
12 | Volkanik kökenli depremlerin irdelenmesi | |
13 | Nükleer patlatmalar ve taş ocağı patlatmalarına ait olayların irdelenmesi | |
14 | Nükleer patlatmalar ve taş ocağı patlatmalarına ait olayların irdelenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Deprem kayıtlarının yorumlanmasına ait ders notu |
Ders Kaynakları | 1. Lay, T. & Wallace, T.C., 1995. Modern Global Seismology, Academic Press, New York, p.521. 2. Kulhanek, O., 1990. Anatomy of seismograms, Elsevier science publishers B.V., ISBN 0-444-88375-4, p.178. 3. Zobin, V. M., 2003. Intoduction to volcanic seismology, Elsevier, Amsterdam, p.308. 4. Horasan, G., A. Boztepe-Güney, 2007, Observations and analysis of seismic events in Lake Van and its vicinity, eastern Turkey, Journal of Seismology, 11, DOI 10.1007/s 10950-006-9022-2, 1-13. 5. Horasan, G., A. Boztepe-Güney, A. Küsmezer, F. Bekler, Z. Öğütçü, N. Musaoğlu, 2009, Contamination of seismicity catalogs by quarry basts: An example from Istanbul and its vicinty, northwestern Turkey, Journal of Asian Earth Sciences, doi:10.1016/j.jseaes.2008.03.012, 34, 90-99. 6. Deprem ve patlatma kayıtları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
7 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında liderlik eder. | X | |||||
8 | Yerbilimlerinde üç boyutlu modelleme yapabilecek düzeyde bilişim teknolojisi bilgi ve becerisine sahip olur ve uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dalga fazlarını tanır | ||||||||
2 | Lokal, bölgesel ve telesismik deprem kayıtlarını yorumlar | ||||||||
3 | Volkanik deprem kayıtlarını yorumlayabilir | ||||||||
4 | Patlatma kayıtlarını yorumlayabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |