Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Jeofizikte Elektromanyetik Yöntemler | JFM 618 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yer yüzeyinden ve havadan uygulamalarla tüm dünyada yaygın kullanım alanına sahip elektromanyetik yöntemlerle ilişkili olarak teorik esasların irdelenmesi ve uygulamalardaki yeni gelişmelerin ve çeşitliliğin öğrencilere öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Yer Radarı (GPR) Jeofizik Yöntemi Ve Kullanıldığı Alanlar, Heyelan Üzerinde VLF ve ERT kıyaslamaları, Jeofizik verileri kullanarak eski kalıntıların görüntülenmesi, manyetotellürik yöntem uygulamaları, Jeotermal kaynak potansiyeli değerlendirmesi, Arkeolojide Jeofizik Etüd, Jeofizik Yöntemlerin Potansiyel Kullanımı, Geçici Elektromanyetik Yöntem ve Yorumlaması, GPR kullanarak su içeriği tahmini, Arkeojeofizik Yaklaşımlar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, elektromanyetik yöntemleri tanır ve ayırt ederler. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
2 | Öğrenciler, güncel elektromanyetik ölçü sistemlerini uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
3 | Öğrenciler, arazi şartlarına göre en uygun ölçüm yöntemlerini tasarlar ve uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
4 | Öğrenciler, ölçülen verileri değerlendirirler ve yorumlarlar. | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, | |
5 | Öğrenciler, veri yığma ve imaj yöntemlerini uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
6 | Öğrenciler, maden sahalarını bulmak için elektromanyetik yöntemi uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
7 | Öğrenciler, kabuk araştırılmasında elektromanyetik yöntemi uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
8 | Öğrenciler, petrol sahalarını bulmak için manyetik yöntemi uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
9 | Öğrenciler, havadan elektromanyetik yöntemlere karar verir ve uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
10 | Öğrenciler, çevre amaçlı olarak elektromanyetik yöntemlere karar verirler ve uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yer Radarı (GPR) Jeofizik Yöntemi Ve Kullanıldığı Alanlar | Makale |
2 | Heyelan Üzerinde VLF ve ERT Yer İletkenlik Modellerinin Kıyaslanması | Makale |
3 | Jeofizik verileri kullanarak paleo kanalları görüntüleme ve bulma | Makale |
4 | Manyetotellürik yöntem | Makale |
5 | Jeotermal kaynak potansiyeli değerlendirmesi | Makale |
6 | Arkeolojide Jeofizik Etüd | Makale |
7 | Havadan Elektromanyetik | Makale |
8 | Jeofizik Yöntemlerin Potansiyel Kullanımı | Makale |
9 | TEM ve uygulamaları | Makale |
10 | Geçici Elektromanyetik Yorumlama | Makale |
11 | GPR kullanarak su içeriği tahmini | Makale |
12 | Sismik, TEM ve GPR | Makale |
13 | Arkeoloji ve elektromanyetik | Makale |
14 | Arkeojeofizik Yaklaşım | Makale |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. “Yer Radarı (GPR) Jeofizik Yöntemi Ve Kullanıldığı Alanlar”, MTA Doğal Kaynaklar Ve Ekonomi Bülteni, Yıl : 2012, Sayı : 14 2. Gökhan Karcıoğlu, Rafet Ender Alemdar, Leyla Evgi, “İstanbul Avcılar Heyelanı Üzerinde VLF ve ERT Yer İletkenlik Modellerinin Kıyaslanması”, Yerbilimleri, 2019, 40 (2), 190-209, DOI:10.17824/yerbilimleri.549104 3. P. Nimnate, T. Thitimakorn, M. Choowong, and K. Hisada “Imaging and locating paleo-channels using geophysical data from meandering system of the Mun River, Khorat Plateau, Northeastern Thailand”, Open Geosci. 2017; 9:675–688 4. Zhihe Xu, Qinglin Xu, Aitao Liu, Naichen Wang, Guangxiang Li, Chong Peng, Leilei Yan, and Yongfei Su, “The Cretaceous stratigraphy, Songliao Basin, Northeast China: Constrains from drillings and geophysics”, Open Geosciences 2020; 12: 1212–1223 5. Zhi-He Xu, Zhen-Jun Sun, Wei Xin, and Liping Zhong “Geothermal resource potential assessment of Erdaobaihe, Changbaishan volcanic field: Constraints from geophysics”, Open Geosciences 2021; 13: 1053–1063 6. Eric Olson, “A Pilot Study in Archaeological Metal Detector Geophysical Survey”, Open Archaeology 2022; 8: 306–322 7. Alexander Prikhodko, Andrei Bagrianski, Petr Kuzmin and Aamna Sirohey “Natural Field Airborne Electromagnetics—History of Development and Current Exploration Capabilities”, Minerals 2022, 12, 583. https://doi.org/10.3390/min12050583 8. Yawar Hussain, Rogerio Uagoda et all. “The Potential Use of GeophysicalMethods to IdentifyCavities, Sinkholes and Pathways forWater Infiltration”, Water 2020, 12, 2289; doi:10.3390/w12082289 9. Si Yuanlei, Li Maofei, Liu Yaoning, and Guo Weihong “One-dimensional constrained inversion study of TEM and application in coal goafs’ detection”, Open Geosciences 2020; 12: 1533–1540 10. Liu Yaoning*, Liu Shucai, Li Maofei, Liu Xinming, and Guo Weihong “A Study on Transient Electromagnetic Interpretation Method Based on the Seismic Wave Impedance Inversion Model”, Open Geosci. 2019; 11:572–580 11. Yan YongShuai, Yan Yajing, and Zhao Guizhang, “Estimation of sand water content using GPR combined time-frequency analysis in the Ordos Basin, China”, Open Phys. 2019; 17:999–1007 12. Senlin Yang, Hongyi Cao, Yi Zhang, Lei Chen, Xinji Xu, Jie Song, and Lei Xu, “Study on observation system of seismic forward prospecting in tunnel: A case on tailrace tunnel of Wudongde hydropower station”, Open Geosciences 2022; 14: 1–12 13. Robert Brown, David Cardona, Benedict Lowe, Davide Tanasi, Andrew Wilkinson, “The Melite Civitas Romana Project: The Case for a Modern Exploration of the Roman Domus, Malta”, Open Archaeology 2021; 7: 1618–1635 14. Giovanni Leucci, Nicola Masini, Enzo Rizzo, Luigi Capozzoli, Gregory De Martino, Lara De Giorgi, Cosimo Marzo, Dimitris Roubis, Francesca Sogliani, “Integrated Archaeogeophysical Approach for the Study of a Medieval Monastic Settlement in Basilicata”, Open Archaeology 2015; 1: 236–246
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Mühendislik uygulamalarında gerekli olan jeofizik yöntemleri seçer, kuramsal ve arazi çalışmalarında liderlik eder. | X | |||||
8 | Yerbilimlerinde üç boyutlu modelleme yapabilecek düzeyde bilişim teknolojisi bilgi ve becerisine sahip olur ve uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, elektromanyetik yöntemleri tanır ve ayırt ederler. | 5 | 5 | ||||||
2 | Öğrenciler, güncel elektromanyetik ölçü sistemlerini uygularlar | 5 | 5 | ||||||
3 | Öğrenciler, arazi şartlarına göre en uygun ölçüm yöntemlerini tasarlar ve uygularlar | 5 | 5 | ||||||
4 | Öğrenciler, ölçülen verileri değerlendirirler ve yorumlarlar. | 5 | 5 | ||||||
5 | Öğrenciler, veri yığma ve imaj yöntemlerini uygularlar | 5 | |||||||
6 | Öğrenciler, maden sahalarını bulmak için elektromanyetik yöntemi uygularlar | 5 | 5 | ||||||
7 | Öğrenciler, kabuk araştırılmasında elektromanyetik yöntemi uygularlar | 5 | 5 | ||||||
8 | Öğrenciler, petrol sahalarını bulmak için manyetik yöntemi uygularlar | 5 | 5 | 5 | |||||
9 | Öğrenciler, havadan elektromanyetik yöntemlere karar verir ve uygularlar | 5 | 5 | ||||||
10 | Öğrenciler, çevre amaçlı olarak elektromanyetik yöntemlere karar verirler ve uygularlar | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |