Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Tarihi EPU 525 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Orta Asyadan bugüne Türk kültür ve medeniyetinin kendine göre biçimlendirdiği ve inşa ettiği eğitim düşüncesi ve yapılarını tarihsel süreç içinde incelemek.
Dersin İçeriği Eski Türklerde sosyal-ekonomik yaşam ve eğitim, İslamda eğitim, Medreselerin ortaya çıkış gerekçeleri, medreselerde eğitim, Osmanlı modernleşmesi ve öğretmen eğitini, Tevhid-i Tedrisat, köy enstitüleri, YÖK ve eğitimin güncel sorunları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim düşünce ve yapısının toplumsal gerçeklere göre biçimlendiğini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Türklerin sahip oldukları kültüre göre eğitim anlayış ve yapılarının değiştiğini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 İslam öncesi eğitim düşüncesi ve yapılarını analiz eder. Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 İslamla birlikte (Selçuklu ve Osmanlı dönemi) Türklerin eğitim düşüncesindeki değişimi analiz eder. Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Cumhuriyetin eğitim anlayışını gerekçeleriyle analiz eder. Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
6 Çağdaş Türk eğitim sisteminin temellerini analiz eder. Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Eğitim Tarihi Dersinin Amacı, Kapsamı ve İşlevi.
2 Eski Türklerde Sosyal-Ekonomik Yaşam ve Eğitim
3 İslamda Eğitim, Peygamberin Eğitimin Kurumsallaşmasına Katkıları, Türklerin Müslüman Olması ve Ortaya Çıkan Yeni Toplumsal Yapılara Göre Eğitim Düşüncesi.
4 Tekke ve Tasavvuf Eğitimi, Kütüphaneler (okur-yazarlık), Vakıf Kavramı, Amacı, Önemi, İşlevi (örnek bir vakfiye üzerinden)
5 Farabi ve İbni Sinada Eğitim, Kutadgu Bilig, Atabetül Hakayık ve Divanü Lügatit Türkte Eğitim. Karahanlı Medreseleri, Selçuklu Nizamiye Medreseleri.
6 Medreselerin Ortaya Çıkış Gerekçeleri, Anadolu Selçuklu Medreseleri, Cacabey Medresesi
7 Ahilik, Atabeylik, Osmanlı Kuruluş Dönemi Medreseleri.
8 Fatih Sahnı Seman Medreseleri, Enderun Mektebi,
9 Klasik Dönem Medreselerinde Gerileme
10 Osmanlı Modernleşmesi, Eğitimde Modernleşme, Öğretmen Yetiştirme, Darulmuallim, Darulmuallimat, Darülfunun, Diğer Batılı Tarzı, Maarifi Umumiye Nizamnamesi.
11 Emrullah Efendi ve Tuba Ağacı Nazariyesi, Maarif Şuraları,
12 Tevhidi Tedrisat, Hasan Ali Yücel, Köy Enstitüleri
13 YÖK ve Eğitimin Güncel Sorunları
14 Genel Değerlendirme ve Kapanış
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Akyüz, Yahya, Türk Eğitim Tarihi, Başlangıcından 2010a, Ankara Pegem Yayınları, 2011.
Demiralp, Yekta, Erken Dönem Osmanlı Medreseleri (1300 - 1500) Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1998.
Kaplan, İsmail, Türkiye´de Milli Eğitim İdeolojisi. İletişim Yay. 1999.
Kodaman, Bayram, Abdülhamit Devri Eğitim Sistemi, Türk Tarih Kur. Yay. 1980.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme
5 Program tasarısı hazırlama
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma
7 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme
8 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme
9 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma
10 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme
11 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma
12 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Eğitim düşünce ve yapısının toplumsal gerçeklere göre biçimlendiğini kavrar.
2 Türklerin sahip oldukları kültüre göre eğitim anlayış ve yapılarının değiştiğini kavrar.
3 İslam öncesi eğitim düşüncesi ve yapılarını analiz eder.
4 İslamla birlikte (Selçuklu ve Osmanlı dönemi) Türklerin eğitim düşüncesindeki değişimi analiz eder.
5 Cumhuriyetin eğitim anlayışını gerekçeleriyle analiz eder.
6 Çağdaş Türk eğitim sisteminin temellerini analiz eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 15 30
Ödev 2 15 30
Final 1 16 16
Toplam İş Yükü 192
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,68
Dersin AKTS Kredisi 6