Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Küresel Yönetişim ve Uluslararası Örgütler | UAB 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERTAN EFEGİL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Ar.Gör. Ensar Muslu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Devletin dış politika çevresi, dış politikada hedefler, stratejiler ve amaçların analitik bir şekilde öğretilmesi; Uluslararası İlişkiler ve yakın bölümler dışında lisans eğitimini tamamladığı halde, bu alanda lisansüstü eğitim yapmak isteyenler için temel ön hazırlık niteliği taşımaktadır. Küreselleşme sürecini yaşamakta olan günümüz dünyasında, öğrencilerin uluslararası ilişkilerle ilgili temel kavram ve yaklaşımları öğrenmeleri öncelikli amaçlardandır. Uluslararası örgütler ve bunların organlarının görevleri ve amaçları konusunda öğrencilerin bilgi sahibi olmaları sağlanacak, lisansüstü eğitim ve araştırma için asgari eğitim verilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste Uluslararası İlişkiler kavramları ele alınarak, belli başlı uluslararası ilişkiler yaklaşımları kısaca işlenecektir. Devletlerin dış politika ile ilgili gücü, karar alma sistemi, hedefleri, stratejileri başta diplomasi olmak üzere araçları işlenecektir; örnek olaylar veya sorunlar çerçevesinde teori ve kavramlar test edilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uluslararası İlişkiler konusunda giriş niteliğindeki belli başlı yerli ve yabancı kitap, sözlük, ansiklopedi türü kaynakları karşılaştırma, değerlendirme; | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Uluslararası İlişkiler aktörleri olarak devlet, örgüt ve bireyi eleştirel yönleriyle tanıma; | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Devletlerin dış politik çevrelerini öğrenme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Devletlerin dış politik hedeflerini Türkiye ve bölge ülkeleri örneğinde tartışma; | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Dış politika stratejilerini günümüz ve yakın dönem politikalarını dikkate alarak test etme; | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Diplomasi, propaganda, ekonomik araçlar ve silahlar olarak dış politika araçlarını tanıma ve tartışma; | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
7 | Uluslararası ilişkiler alanındaki örgüt ve kurumlaşmalar ile ilişkileri tanıyıp test ederek, bu alanlarda uzmanlaşma için gerekli altyapıyı kazanma; |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Devletlerin Dış Politika Ortamı,Fiziki Çevre | Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, İstanbul, Alfa; Faruk Sönmezoğlu, Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi, İstanbul, Filiz, 2005, Faruk Sönmezoğlu, Uluslararası İlişkiler Sözlüğü, DER, İstanbul, 2001, İlgili maddeler. |
2 | Devletlerin Dış Politika Ortamı,Beşeri Çevre | Aynı kaynaklar, ilgili bölümler |
3 | Devletlerin Dış Politika Ortamı İç Siyasal Ortam | Aynı kaynaklar, ilgili bölümler |
4 | Dış Siyasal Ortam | Aynı kaynaklar, ilgili bölümler |
5 | Devletlerin Dış Politika Çıktıları: Karar | Aynı kaynaklar, ilgili bölümler |
6 | Devletlerin Dış Politika Stratejileri | Aynı kaynaklar, ilgili bölümler |
7 | Devletlerin Dış Politika Araçları | Aynı kaynaklar, ilgili bölümler |
8 | Uluslararası Hukuk, İnsan Hakları ve Soft Low | Işıl Karakaş, ?Uluslararası Hukukta Yeni Eğilimler: Soft Low ve İnsan Hakları?, Uluslararası Politikada Yeni Alanlar Yeni Bakışlar, Faruk Sönmezoğlu (Der), İstanbul, DER, 1998, 95-128. |
9 | Ara Sınav | |
10 | Silahlı Çatışma ve Savaş | Aynı kaynaklar, ilgili bölümler |
11 | Problem Çözümü | Gülden Ayman, ?Uluslararası İlişkilerde Problem Çözümü Yaklaşımı?, Uluslararası Politikada Yeni Alanlar Yeni Bakışlar, Faruk Sönmezoğlu (Der), İstanbul, DER, 1998, 167-196.Aynı kaynaklar, ilgili maddeler |
12 | Etnik Azınlıklar ve AB | Çiğdem Nas ?Avrupa Parlamentosu?nun Etnik Azınlıklara Bakışı ve Türkiye?, Uluslararası Politikada Yeni Alanlar Yeni Bakışlar, Faruk Sönmezoğlu (Der), İstanbul, DER, 1998, 379-402. |
13 | Güvenlik ve Çevre | Rana İzci, ?Uluslararası Güvenlik ve Çevre?, Uluslararası Politikada Yeni Alanlar Yeni Bakışlar, Faruk Sönmezoğlu (Der), İstanbul, DER, 1998, 403-424.,Konuralp Pamukçu, ?Küresel Isınma Örneğinde Uluslararası Ekolojik Yaklaşım?, aynı derleme, 425-448. |
14 | Uluslararası Terörizm | Aynı kaynaklar, ilgili bölümler. Deniz Ülke Arıboğan, ?Uluslararası Terörizmin Yeni Yüzü?, Uluslararası Politikada Yeni Alanlar Yeni Bakışlar, Faruk Sönmezoğlu (Der), İstanbul, DER, 1998, 449-474. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, İstanbul, Alfa Yayınları |
Ders Kaynakları | Faruk Sönmezoğlu, Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi, İstanbul, Filiz, 2005. Faruk Sönmezoğlu (Der), Uluslararası Politikada Yeni Alanlar Yeni Bakışlar, Faruk Sönmezoğlu (Der), İstanbul, DER, 1998. Uluslararası İlişkiler Sözlüğü, İstanbul, Kubbealtı Neşriyat, 2007. İlgili Maddeler. Daniel S. Papp, Contemporary International Relations, Macmillan College, 1994, New York, Fourth Edition. Charles Kegley Jr., World Politics: Trend and Transformation, 1995, St. Martin´s Press, New York, Fifth Edition. Robert J. Art and Robert Jervis, International Politics, Harper Collins, 1985, Second Edition. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası İlişkiler ve Avrupa Birliği alanlarında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme | ||||||
2 | Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme | ||||||
3 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma | ||||||
4 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ve Avrupa Birliği ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme | ||||||
5 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | ||||||
6 | Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
7 | Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
8 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma | ||||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
10 | Uluslararası İlişkiler ve Avrupa Birliği Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uluslararası İlişkiler konusunda giriş niteliğindeki belli başlı yerli ve yabancı kitap, sözlük, ansiklopedi türü kaynakları karşılaştırma, değerlendirme; | ||||||||||
2 | Uluslararası İlişkiler aktörleri olarak devlet, örgüt ve bireyi eleştirel yönleriyle tanıma; | ||||||||||
3 | Devletlerin dış politik çevrelerini öğrenme | ||||||||||
4 | Devletlerin dış politik hedeflerini Türkiye ve bölge ülkeleri örneğinde tartışma; | ||||||||||
5 | Dış politika stratejilerini günümüz ve yakın dönem politikalarını dikkate alarak test etme; | ||||||||||
6 | Diplomasi, propaganda, ekonomik araçlar ve silahlar olarak dış politika araçlarını tanıma ve tartışma; | ||||||||||
7 | Uluslararası ilişkiler alanındaki örgüt ve kurumlaşmalar ile ilişkileri tanıyıp test ederek, bu alanlarda uzmanlaşma için gerekli altyapıyı kazanma; |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 193 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |