Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Coğrafya Tarıhı COG 519 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH ARICİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ülkemizde coğrafyanın gelişim aşamalarını eleştirel olarak inceleyerek, günümüz coğrafi anlaşının çözümlemesini kavratabilmek.

Dersin İçeriği

Türklerde coğrafya sahasındaki bilimsel gelişmeler kronolojik olarak ele alındıktan sonra son yüzyıl içindeki modern coğrafyanın gelişim evreleri ayrıntılı olarak ele alınır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimin bir birikim işi olduğunu bugünkü anlayışımızın geçmiş birikimlere dayandığını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türkiyede coğrafya araştırmalarının farklı dönemlerde farklı özellikler arz ettiğini anlatır Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
3 Geçmişi bilmeden geleceğe doğru bakılamıyacağını bilir Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türklerde Coğrafya
2 Eski ve orta Çağda Türk Coğrafyacıları
3 Osmanlı Döneminde Coğrafya
4 Osmanlı Dönemindeki Coğrafyacılar
5 Modern Coğrafya Sonrası Osmanlı Coğrafyacılığı
6 Tanzimat Dönemi Türk Coğrafyacılığı
7 Türkiye´de Bilimsel Coğrafya Kuruluş Dönemi
8 Ara Sınav
9 1933 üniversite Reformu Sonrası Türk Coğrafyası
10 1942 Coğrafya Kongresi ve Sonuçları
11 YÖK Öncesi Türkiye´de Coğrafya Eğitimi
12 YÖK Sonrası Türkiye ´de Coğrafya Eğitimi
13 Türkiye´de Günümüz Coğrafyasının Durumu ve Geleceği
14 Türk Coğrafyasının Dünyadaki Gelişmelere Uyumu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Erinç, Sırrı (1973), Elli Yılda Coğrafya, Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Yayını, Ankara
Tümertekin, Erol (1990), Çağdaş Coğrafya Düşüncenin Oluşumu, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul
Doğanay, Hayati (1993), Coğrafya´da Metodoloji, Milli Eğitim Yayınları, Ankara

E.Murat ÖZGÜR, Nuri YAVAN; Türk Coğrafyacılarının İç Hesaplaşması: Neden Başaramadık?
Nasıl Başarabiliriz?; BEŞERİ COĞRAFYA DERGİSİ, 1 (1), 14-38, 2013

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
3 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
4 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
5 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
6 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
8 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
9 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
10 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer X
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. X
15 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Bilimin bir birikim işi olduğunu bugünkü anlayışımızın geçmiş birikimlere dayandığını bilir
2 Türkiyede coğrafya araştırmalarının farklı dönemlerde farklı özellikler arz ettiğini anlatır
3 Geçmişi bilmeden geleceğe doğru bakılamıyacağını bilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 3 8 24
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6