Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebi Sanatlar ve Istılahlar | ITS 622 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN MERMER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. KENAN MERMER, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslâmî Türk Edebiyatı mihverinde edebî ıstılâhların, söz ve anlam sanatlarına dayanan unsurlarının tespit edilip anlaşılması, başlıca edebî sanatların ve ıstılâhların örnekler üzerinden uygulamalı bir şekilde kavratılması |
Dersin İçeriği | Ses tekrarı ve benzeşmesine dayalı sanatlar, Anlam yakınlığı ve karşıtlığına dayalı sanatlar, Farklı eserler üzerinden sanatların ve edebî ıstılâhların tespit edilmesi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ses tekrarı ve benzeşimine dayalı sanatlar hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Edebî ıstılâhların edebiyat bilimindeki rolünü kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Istılâhları ve sanatları edebiyat felsefesi açısından yorumlar. | Tartışma, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, | |
4 | Anlam yakınlığı ve karşıtlığına dayalı sanatları açıklar. | Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Söz ve anlam haşivlerini metinler çerçevesinde analiz eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Söz ve anlam sanatlarını şiir ve nesir örnekleri üzerinden analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ses Tekrarı ve Benzeşmesine Dayalı Sanatlar: Cinâs-ı Tâm; Tam Olmayan Cinâs: Cinâs-ı Mütekârib, Cinâs-ı Nâkıs,Cinâs-ı Muharref, Cinâs-ı Hattî, Cinâs-ı Kalb | |
2 | Müvâzene, İltizâm | |
3 | İştikâk | |
4 | Seci’ | |
5 | Reddü’l-Acz ‘Ale’s-Sadr, İâde, Akis | |
6 | Anlam Yakınlığı ve Karşıtlığına Dayalı Sanatlar: Tenâsüb, İhâm-ı Tenâsüb, Teşâbüh-i Atrâf | |
7 | Tezâd, Îhâm-ı Tezâd, Mukabele | |
8 | Cem’, Tefrîk, Taksîm | |
9 | Aklî ve Lügavî Mecâz | |
10 | Müfred ve Mürekkeb İstiâre | |
11 | Teşbîh-i Belîğ, Teşbîh-i Temsîlî, Teşâbüh | |
12 | Muammâ, Lügaz, Sihr-i Helâl | |
13 | Lafız, Mana ve Vezin Vechesinden İ’tilâf Sanatı | |
14 | Haşv-i müfsid, Haşv-i gayr-i müfsid, Haşv-i kabîh, Haşv-i melîh, Haşv-i Mütevessıt |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | 1. Ahmed Cevdet Paşa (2000), Belâgat-ı Osmâniyye, Der. Turgut Karabey, Ankara: Akçağ Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | ||||||
5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | ||||||
8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | ||||||
10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ses tekrarı ve benzeşimine dayalı sanatlar hakkında bilgi sahibi olur. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
2 | Edebî ıstılâhların edebiyat bilimindeki rolünü kavrar. | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
3 | Istılâhları ve sanatları edebiyat felsefesi açısından yorumlar. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
4 | Anlam yakınlığı ve karşıtlığına dayalı sanatları açıklar. | 2 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 2 |
5 | Söz ve anlam haşivlerini metinler çerçevesinde analiz eder. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
6 | Söz ve anlam sanatlarını şiir ve nesir örnekleri üzerinden analiz eder. | 2 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
2. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
3. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 3 | 15 | 45 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |