Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Divan Şiiri | ITS 620 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN MERMER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. KENAN MERMER, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Divân Şiiri’nin mahiyetini, tarihî ve sosyolojik kaynaklarını incelemek ve nazım örnekleri üzerinden muhtevayı kavratmak |
Dersin İçeriği | Divan Şiirinin isimlendirilme meselesi, geleneğin teşekkülü, şiir dilinin müşterekleri, Anadolu’da divan şiirinin kuruluşu, divan şiirinin içerik referansları, divan şiirindeki güzelin somut-soyut vasıfları ve divan şiirinde akımlar ve mahallileşmenin öğretilmesi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Divan şiirinin mahiyeti ve problemleri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Divan şiirinin kültürel havzasını sosyolojik manzara içerisinde kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Divan şiirinin sembol dünyasını örnekler üzerinden açıklar. | Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Aruz vezninin kullanılışını ve kusurlarını metinler çerçevesinde analiz eder. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Divan şiirindeki akımları isimler ve eserler üzerinden tasnif eder. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Divan şiirinin Batı’ya doğru evrilişini temel saikleri bakımından yorumlar. | Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir ekolü isimlendirme problemi: Edebiyât-ı Kadîme, Şi’r-i Kudemâ, Âsâr-ı Eslâf, Skolastik Edebiyat, Enderun Edebiyatı, Medrese Edebiyatı, Ümmet Edebiyatı, Osmanlı Şiiri başlıklarının sosyolojik tahlili | |
2 | Divan Şiiri Geleneğinin Teşekkülü: Arap Şiiri ve Fars Havzası Kültürünün dil ve manaya etkileri | |
3 | Şiir Dilinin Müşterekleri: Lisan, Terkip, Mazmun/Sembol Âlemi | |
4 | Anadolu’da Divan Şiirinin Miladı: Ahmed Fakîh, Hasanoğlu ve Hoca Dehhânî | |
5 | Divan Şiirinin İçerik Referansları: İslâmî İlimler, Tasavvuf, Felsefe, Mitoloji v.s. | |
6 | Divan Şiirinde resmedilen güzelin fiziksel ve metafiziksel duruşu | |
7 | Divan Şiirinin Vezin Musikisi: Arûz | |
8 | Divan Şiirinde Klasikleşme: Âşık Paşa, Eşrefoğlu Rûmî, Yazıcıoğlu Muhammed’in Eserlerinin İncelenmesi | |
9 | Divan Şiirinin Zirveleri: Fuzûlî, Bakî, Hayalî Bey, Nef’î, Nâbî’nin Eserlerinin İncelenmesi | |
10 | Leylâ vü Mecnûn, Vâmık u Azrâ, Yûsuf u Züleyha, Hüsn ü Aşk Mesnevilerinin Konu ve İşleyiş BakımındanTahlili | |
11 | Divan Şiirinde Sebk-i Hindî Akımı Temsilcileri | |
12 | Divan Şiirinde Hikemiyât Akımı Temsilcileri | |
13 | Divan Şiirinde Mahallileşme | |
14 | Divan Şiirindeki Kırılma Noktası: 19. Yüzyıl Divan Şiirinin Örnekler Eşliğinde Genel Özelliklerinin İncelenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | 1. Ömer Faruk Akün (1994), “Divan Edebiyatı”, DİA, C. 9, ss. 389-427. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | ||||||
6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | ||||||
7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | ||||||
10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Divan şiirinin mahiyeti ve problemleri hakkında bilgi sahibi olur. | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Divan şiirinin kültürel havzasını sosyolojik manzara içerisinde kavrar. | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | Divan şiirinin sembol dünyasını örnekler üzerinden açıklar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
4 | Aruz vezninin kullanılışını ve kusurlarını metinler çerçevesinde analiz eder. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | Divan şiirindeki akımları isimler ve eserler üzerinden tasnif eder. | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
6 | Divan şiirinin Batı’ya doğru evrilişini temel saikleri bakımından yorumlar. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Seminer) | 3 | 15 | 45 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |