Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Cumhuriyeti Siyasi Tarihi UTR 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

--

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ENİS ŞAHİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kuruluşundan bugünü Türkiye Cumhuriyeti’nin siyasî tarihinin ayrıntılarıyla birlikte yüksek lisans seviyesindeki öğrencilere öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Türkiye Cumhuriyeti’nin 1923’ten 21. yüzyıla kadar uzanan süreçteki siyasî tarihi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1)Öğrencilerin Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan itibaren tarihî gelişimini kavrar Anlatım, Soru-Cevap,
2 2)Cumhuriyetin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk hakkında öğrencilerin bilgilendirir ve bilinçlendirir Soru-Cevap, Anlatım,
3 3)Türkiye Cumhuriyeti’nin gerek iç politikalarının ve gerekse dış politikalarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 4)II. Dünya Savaşı yıllarında CHP ve Demokrat Partinin kuruluşu ve çalışmalarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap,
5 5)Türkiye Cumhuriyeti’nin 21. yüzyıla uzanan süreçte temel sorunları tespit eder Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı modernleşme çalışmaları ve çeşitli yönleriyle Cumhuriyet’e bırakılan miras
2 I. Dünya Savaşı’nın sona ermesi ve Millî Mücadele
3 Anadolu’da millî bir Türk devleti: TBMM hükümeti
4 Türk Kurtuluş Savaşı’nın kazanılması ve bağımsızlık: Lozan Barışı
5 Cumhuriyetin temel taşı: Atatürk İnkılapları
6 Atatürk dönemi Türk Siyasî Tarihi: 1923-1938
7 İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye
8 İnönü dönemi (1938-1950)
9 Celal Bayar dönemi (1950-1960)
10 27 Mayıs 1960 askerî müdahalesi ve sonrasındaki gelişmeler
11 1961-1980 dönemi Türk siyasî tarihi
12 12 Eylül 1980 askerî müdahalesi, askerî yönetim ve yönetimin sivilleştirilmesi
13 1921’den 1982’ye Türkiye Cumhuriyeti anayasaları
14 Değerlendirme: 1980 askerî müdahalesinden sonra Cumhuriyet hükümetleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Mustafa Kemal Atatürk, Nutuk, I-II-III, Ankara, 2001.
2. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, c. I-II, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 2007.
3. Türkiye Tarihi IV, Çağdaş Türkiye 1908-1980, yayın yönetmeni: Sina Akşin, İstanbul, 1997.
4. Osmanlı Meclis-i Mebusanı Zabıt Cerideleri.
5. Türkiye Büyük Millet Meclisi Zabıt Cerideleri ve Gizli Zabıt Cerideleri.
6. Bekir Sıtkı Yalçın-İsmet Gönülal, Atatürk İnkılâbı, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1984.
7. Suna Kili-Şeref Gözübüyük, Türk Anayasa Metinleri, Ankara, 1983.
8. Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi.
9. Ali Gevgilili, Yükseliş ve Düşüş, Ankara, 1987.
10. Stefanos Yerasimos, Azgelişmişlik Sürecinde Türkiye, İstanbul, 1987.
11. Sadi Koçaş, Atatürk’tan 12 Mart’a, 4 cilt, İstanbul, 1977.
12. Mümtaz Soysal, 100 Soruda Anayasanın Anlamı, İstanbul, 1986.
13. Nevin Yurtsever, Türkiye’de Askerî Darbe Girişimleri 1960-84, İstanbul, 1984.
14. Yıldız Sertel, Türkiye’de İlerici Akımlar ve Kalkınma Davamız, İstanbul, 1977.
15. Haluk Gerger, Olaylarla Türk Dış Politikası 1919-1983, Ankara, 1987.
16. Mehmet Gönlübol-Cem Sar, Olaylarla Türk Dış Politikası (1919-1995), Ankara, 1998.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 T.C. Tarihi alanında araştırma tekniklerine hakim olma
2 Araştırma yöntemleri ve kuramsal uygulamalarda ustalaşma.
3 T.C. Tarihi alanına bilimsel çalışmalarıyla katkıda bulunma.
4 Metin değerlendirme ve eleştirme becerisi kazanma.
5 Alanında yeni fikirler ve bilgiler ortaya koyma.
6 Diğer alanlarla ortak çalışabilme yöntemlerine sahip olma.
7 Bilişim teknolojilerine hakim olma.
8 Bitirme Projesi ile ilgili en az bir akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Ulusal ve uluslararası platformlarda çalışma alanı ile ilgili iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olma.
10 Etik ve ahlaki konularda alanının gerektirdiği ilkelere sahip olma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 1)Öğrencilerin Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan itibaren tarihî gelişimini kavrar
2 2)Cumhuriyetin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk hakkında öğrencilerin bilgilendirir ve bilinçlendirir
3 3)Türkiye Cumhuriyeti’nin gerek iç politikalarının ve gerekse dış politikalarını değerlendirir
4 4)II. Dünya Savaşı yıllarında CHP ve Demokrat Partinin kuruluşu ve çalışmalarını değerlendirir
5 5)Türkiye Cumhuriyeti’nin 21. yüzyıla uzanan süreçte temel sorunları tespit eder
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
2. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 45
1. Final 55
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 35 35
Ödev 2 30 60
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 211
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8,44
Dersin AKTS Kredisi 6