Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ayrık Matematik | ISE 202 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. NUMAN ÇELEBİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | 1.Matematiksel düşünceyi, sebep-sonuç ilişkisi oluşturmayı öğrenmek 2.Sayma metotlarına bağlı olarak değişik sayılandırma problemlerinde analiz yapabilmek ve çözüm bulabilmek 3.Ayrık yapılar (kümeler, permütasyon, bağıntılar, graf, ağaçlar) hakkında bilgi sahibi olmak 4.Algoritmik düşünme yeteneği kazanabilmek 5.Ayrık matematik uygulamaları ve modellerinin Bilgisayar Mühendisliği problemlerine nasıl uyarlandığını görmek |
Dersin İçeriği | Bilgisayar bilimlerindeki matematiksel tekniklere giriş,matematiksel mantık, indüksiyon, küme teorisi, bağıntılar, fonksiyonlar, cebirsel yapılar, graflar, ağaçlar ve eşleme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mantık ve mantıksal çıkarım temellerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Kümeler ve fonksiyonlarla ilgili temelleri öğrenir | Anlatım, | |
3 | Matematiksel sebep-sonuç ilişkisi, tümevarım ve yineleme temellerini öğrenir. | Anlatım, | |
4 | Sayma temellerini, permütasyon, kombinasyon teoremlerini öğrenir | Anlatım, | |
5 | Algoritma zaman karmaşıklığı hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, | |
6 | Özyineli yapılar ve algoritmalar hakkında fikir sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Bağıntılar ve özellikleri ile ilgili temellerini öğrenir. | Anlatım, | |
8 | Graf temellerini ve özelliklerini öğrenir ve belirli problemlerin çözümlerini temel veri yapısı olan graf ile gerçekleyebilir | Anlatım, | |
9 | Ağaç yapısını ve özelliklerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
10 | Matematik düşünce yapısı gelişir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
11 | Matematiksel yapıları diğer bilimlerde kullanır | Anlatım, | |
12 | Matematiksel çıkarsama yapabilir | Anlatım, | |
13 | Yazılan algoritmaların analizi konusunda fikir üretebilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
14 | Çözümlerini algoritmik olarak ifade edebilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
15 | Soyut düşünme yeteneğini kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kombinasyonel problemler ve teknikler | |
2 | Mantık, Kümeler ve Fonksiyonlar | |
3 | Cebirsel Yapılar | |
4 | Tamsayılar ve Algoritmalar | |
5 | Matematiksel Muhakeme | |
6 | Sayma(Counting) | |
7 | İleri Sayma Teknikleri | |
8 | Bağıntı | |
9 | Bağıntı | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Graf teorisi | |
12 | Ağaçlar | |
13 | Eşleme | |
14 | Boolean Cebri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları |
Ders Kaynakları | Çölkesen T.F., "Bilişim Matematiği - Uygulamalı Ayrık Matematik", Papatya Yayınları Discrete mathematical structures for computer science, Bernard Kolman, Robert C.Busby, Prentice Hall, 1987. Discrete mathematics with combinatorics ,James A. Anderson, Prentice Hall, 2001 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mantık ve mantıksal çıkarım temellerini öğrenir | ||||||||||||
2 | Kümeler ve fonksiyonlarla ilgili temelleri öğrenir | ||||||||||||
3 | Matematiksel sebep-sonuç ilişkisi, tümevarım ve yineleme temellerini öğrenir. | ||||||||||||
4 | Sayma temellerini, permütasyon, kombinasyon teoremlerini öğrenir | ||||||||||||
5 | Algoritma zaman karmaşıklığı hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
6 | Özyineli yapılar ve algoritmalar hakkında fikir sahibi olur | ||||||||||||
7 | Bağıntılar ve özellikleri ile ilgili temellerini öğrenir. | ||||||||||||
8 | Graf temellerini ve özelliklerini öğrenir ve belirli problemlerin çözümlerini temel veri yapısı olan graf ile gerçekleyebilir | ||||||||||||
9 | Ağaç yapısını ve özelliklerini öğrenir | ||||||||||||
10 | Matematik düşünce yapısı gelişir | ||||||||||||
11 | Matematiksel yapıları diğer bilimlerde kullanır | ||||||||||||
12 | Matematiksel çıkarsama yapabilir | ||||||||||||
13 | Yazılan algoritmaların analizi konusunda fikir üretebilir | ||||||||||||
14 | Çözümlerini algoritmik olarak ifade edebilir | ||||||||||||
15 | Soyut düşünme yeteneğini kullanabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
Toplam | 15 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |