Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Semantic Web Teknolojileri ISE 423 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

HTML

XML

Veri Yapıları

 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ALPASLAN KİBAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

İnternet teknolojilerinin gelişimi hakkında bilgi verdikten sonra, günümüz ve yakın geleceğin popüler web teknolojisi olan web 3.0’ ı tanıtmak, Protégé ve web servisleri yardımıyla öğrencilere, küçük semantik web uygulamaları geliştirme yeteneği kazandırmak.

Dersin İçeriği

İnternet Teknolojilerinin Gelişimi, XML, RDF, RDF-S, SPARQL, Ontoloji, Protégé, Web Servisleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilgisayar ve bilişim sistemlerine ait temel kavramları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
2 İnternet Teknolojilerinin gelişimini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
3 HTML, XML, RDF-S konularında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
4 SPARQL ile basit sorgular oluşturabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
5 Ontoloji kavramını iyi bilir ve istenilen alanda ontoloji oluşturabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
6 Web Servislerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
7 Başlangıç seviyesinde, Python programlama dilini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
8 Basit Semantik Web Programları oluşturabilir. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma, ders içeriklerinin tartışılması
2 Web'in Gelişimi
3 Semantik Web Modelleme, URI/IRI, XML
4 RDF
5 RDF SHEMA
6 SPARQL Giriş
7 SPARQL
8 Ontoloji, Kurallar ve Çıkarsama
9 ARA SINAV
10 Özellikler
11 PROTEGE
12 PROTEGE
13 Linked Data, Triple Store'ler
14 Örnek Uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu

Dönem başında 14 haftalık ders notu SABIS üzerinden öğrencilerle paylaşılacak.

Ders Kaynakları

Kitap 1: Semantic Web Programming. Yazarlar: John Hebeler, Matthew Fisher, Ryan Blace, Andrew Perez-Lopez, Mike Dean. Yayım Tarihi: 13 Nisan, 2009 | ISBN-10: 047041801X | ISBN-13: 978-0470418017 | Baskı: 1
Kitap 2: Programming the Semantic Web. Yazarlar: Toby Segaran, Colin Evans, Jamie Taylor. Yayım Tarihi: Haziran, Yayımcı: O´Reilly Media, Sayfa Sayısı:302
Makale: Ontology Development 101: A Guide to Creating Your First Ontology. Yazarlar: Natalya F. Noy ve Deborah L. McGuinness. Stanford University, Stanford, CA, 94305

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, X
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
8 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
11 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. X
12 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Bilgisayar ve bilişim sistemlerine ait temel kavramları bilir
2 İnternet Teknolojilerinin gelişimini bilir.
3 HTML, XML, RDF-S konularında bilgi sahibi olur.
4 SPARQL ile basit sorgular oluşturabilir.
5 Ontoloji kavramını iyi bilir ve istenilen alanda ontoloji oluşturabilir.
6 Web Servislerini bilir.
7 Başlangıç seviyesinde, Python programlama dilini bilir.
8 Basit Semantik Web Programları oluşturabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 3 3
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 5