Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Semantic Web Teknolojileri | ISE 423 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | HTML XML Veri Yapıları
|
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALPASLAN KİBAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | İnternet teknolojilerinin gelişimi hakkında bilgi verdikten sonra, günümüz ve yakın geleceğin popüler web teknolojisi olan web 3.0’ ı tanıtmak, Protégé ve web servisleri yardımıyla öğrencilere, küçük semantik web uygulamaları geliştirme yeteneği kazandırmak. |
Dersin İçeriği | İnternet Teknolojilerinin Gelişimi, XML, RDF, RDF-S, SPARQL, Ontoloji, Protégé, Web Servisleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayar ve bilişim sistemlerine ait temel kavramları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | İnternet Teknolojilerinin gelişimini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | HTML, XML, RDF-S konularında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | SPARQL ile basit sorgular oluşturabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Ontoloji kavramını iyi bilir ve istenilen alanda ontoloji oluşturabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Web Servislerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
7 | Başlangıç seviyesinde, Python programlama dilini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
8 | Basit Semantik Web Programları oluşturabilir. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, ders içeriklerinin tartışılması | |
2 | Web'in Gelişimi | |
3 | Semantik Web Modelleme, URI/IRI, XML | |
4 | RDF | |
5 | RDF SHEMA | |
6 | SPARQL Giriş | |
7 | SPARQL | |
8 | Ontoloji, Kurallar ve Çıkarsama | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Özellikler | |
11 | PROTEGE | |
12 | PROTEGE | |
13 | Linked Data, Triple Store'ler | |
14 | Örnek Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dönem başında 14 haftalık ders notu SABIS üzerinden öğrencilerle paylaşılacak. |
Ders Kaynakları | Kitap 1: Semantic Web Programming. Yazarlar: John Hebeler, Matthew Fisher, Ryan Blace, Andrew Perez-Lopez, Mike Dean. Yayım Tarihi: 13 Nisan, 2009 | ISBN-10: 047041801X | ISBN-13: 978-0470418017 | Baskı: 1 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | X | |||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilgisayar ve bilişim sistemlerine ait temel kavramları bilir | ||||||||||||
2 | İnternet Teknolojilerinin gelişimini bilir. | ||||||||||||
3 | HTML, XML, RDF-S konularında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
4 | SPARQL ile basit sorgular oluşturabilir. | ||||||||||||
5 | Ontoloji kavramını iyi bilir ve istenilen alanda ontoloji oluşturabilir. | ||||||||||||
6 | Web Servislerini bilir. | ||||||||||||
7 | Başlangıç seviyesinde, Python programlama dilini bilir. | ||||||||||||
8 | Basit Semantik Web Programları oluşturabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |