Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Veri Yapıları | ISE 106 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi FATMA AKALIN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi FATMA AKALIN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar Programı yapılması için, algoritma hazırlanması/akış diyagramlarının hazırlanmasından sonra, veriler için uygun veri yapılarının belirlenmesi ve kullanılması gerekir. Bu dersin kapsamında temel veri yapıları incelenmiştir. |
Dersin İçeriği | Veri kavramı ve veri tipleri, Listeler, balı listeler, Kuyruk, Yığıt, ikili ağaç ve uygulama alanları, sıkıştırma algoritmaları, Sıralama algoritmaları ve bunların karşılaştırılmaları, arama algoritmaları ve bunların karşılaştırılmaları ve hash tabloları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Veri ve temel veri tipleri konusunda bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | yinelemeli ve özyinelemeli çözümleri karşılaştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Algoritmaların performanslarını ölçmesini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Liste ve bağlı liste veri yapıları ile problem çözebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Yığıt yapısı ile daha etkin program yazma gerçekleştirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Kuyruk yapısı ile güncel problemlere ilişkin etkin program gerçekleştirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
7 | Heap ağacının performansını analiz edebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
8 | Arama, sıralama ve özel amaçlar için ağaç yapılarından faydalanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
9 | İkili ağaçların farklı uygulama alanlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
10 | Veri sıkıştırma algoritmalarının karşılaştırılma kriterlerini bilir ve bunları gerçekleyebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
11 | Sıralama algoritmalarının performans ölçümlerini bilir ve bunları sınıflandırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
12 | Logn karmaşıklığa sahip sıralama algoritmalarının gerçeklenmesini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
13 | Öğrendiği veri yapılarının arama algoritmalarında kullanılabilirliğini görür. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
14 | Hash tablolarının uygulamalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
15 | Öğrenci kendisi yeni veri yapıları tanımlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel veri tipleri ve veri kavramı | |
2 | Özyineleme kavramı (Recursion) | |
3 | Liste veri yapısı ve uygulamaları | |
4 | Bağlı liste, çift yönlü listeler, tek yönlü bağlı listeler | |
5 | Yığıt veri yapısı ve uygulamaları | |
6 | Kuyruk veri yapısı ve uygulamaları | |
7 | Öncelikli kuyruk ve Heap ağacı | |
8 | Ağaç veri yapısı ve uygulamaları | |
9 | İkili arama ağaçlarıve uygulamaları | |
10 | Veri Sıkıştırma algoritmaları | |
11 | Sıralama yöntemleri (Insertion, Selection, Bubble) | |
12 | Sıralama yöntemleri (Merge, Quick, Heap) | |
13 | Arama Yöntemleri | |
14 | Hash tabloları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notları |
Ders Kaynakları | 1. Dr.Rifat ÇÖLKESEN, "Veri yapıları ve algoritmalar", Papatya yayıncılık, 2002. 2. İbrahim Akman, "C ile Veri yapıları", SAS bilişim yayınları, 2002. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | ||||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Veri ve temel veri tipleri konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
2 | yinelemeli ve özyinelemeli çözümleri karşılaştırabilir. | ||||||||||||
3 | Algoritmaların performanslarını ölçmesini bilir. | ||||||||||||
4 | Liste ve bağlı liste veri yapıları ile problem çözebilir. | ||||||||||||
5 | Yığıt yapısı ile daha etkin program yazma gerçekleştirebilir. | ||||||||||||
6 | Kuyruk yapısı ile güncel problemlere ilişkin etkin program gerçekleştirebilir | ||||||||||||
7 | Heap ağacının performansını analiz edebilir | ||||||||||||
8 | Arama, sıralama ve özel amaçlar için ağaç yapılarından faydalanabilir | ||||||||||||
9 | İkili ağaçların farklı uygulama alanlarını bilir | ||||||||||||
10 | Veri sıkıştırma algoritmalarının karşılaştırılma kriterlerini bilir ve bunları gerçekleyebilir | ||||||||||||
11 | Sıralama algoritmalarının performans ölçümlerini bilir ve bunları sınıflandırabilir. | ||||||||||||
12 | Logn karmaşıklığa sahip sıralama algoritmalarının gerçeklenmesini bilir. | ||||||||||||
13 | Öğrendiği veri yapılarının arama algoritmalarında kullanılabilirliğini görür. | ||||||||||||
14 | Hash tablolarının uygulamalarını bilir. | ||||||||||||
15 | Öğrenci kendisi yeni veri yapıları tanımlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Proje / Tasarım | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |