Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yükseköğretimde Program Geliştirme | YOG 515 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DUYGU GÜR ERDOĞAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. DUYGU GÜR ERDOĞAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin öncelikli amacı öğrencilere yüksek öğretim düzeyinde açılacak bir dersin eğitim programını hazırlamaya dönük bilgi ve beceriler kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Program geliştirme ile ilgili temel kavramlar, yüksek öğretim düzeyinde bir ders programının gelitirilmesi, dersin hedeflerinin (öğrenme çıktılarının) belirlenmesi, içerik ve öğretim etkinliklerinin sçilmesi, derslerin işlenişi ve öğretim materyallerinin geliştirilmesi, yüksek öğretimde ölçme ve değerlendirme. Mevcut yüksek öğretim programlarının tarihsel açıdan incelenmesi, dünyada yüksek öğretim programlarındaki gelişmeler, Bologno süreci ve yüksek öğretimde akreditasyon çalışmaları ve e-öğrenme konuları ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Program geliştirme ile ilgili temel kavramları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Program geliştirme yaklaşımlarını kavrar, karşılaştırmalar yapar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Türkiye’de yüksek öğretimin hedeflerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Yüksek öğretimin bir dersine ilişkin program taslağı hazırlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
5 | Programının hedeflerini (öğrenme çıktılarını) belirler | Soru-Cevap, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Hedefleri gerçekleştirecek eğitim durumlarını belirler | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
7 | Ders planı ve öğretim materyalleri hazırlar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
8 | Ölçme ve değerlendirme süreçlerini gözden geçirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
9 | Mevcut yüksek öğreim programlarını değerlendirir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
10 | Bologno süreci ve Yüksek öğretimde niteliğin artırılmasına yönelik çalışmalar hakkında bilgisahibi olur | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
11 | Uzaktan yükseköğretim ve e-öğrenmeyi eleştirel bir açıdan değerlendirir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
12 | Güncel gelişmelerin ışığında yüksek öğretimin sorularına model önerir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
13 | Avrupa ve Amerikada yüksek öğretim programlarınındaki gelişmeleri inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
14 | Türkiye’nin yüksek öğretimdeki sorunların farkında olur | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
15 | Türkiye’de yüksek öğretim sorunlarına çözümler üretir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Program geliştirme ile ilgili temel kavramlar | |
2 | Program geliştirme modelleri | |
3 | Yüksek öğretimde program geliştirme: Hedefleri belirleme | |
4 | İçerik ve eğitim durumlarının belirlenmesi | |
5 | Ölçme ve değerlendirme süreçlerinin belirlenmesi | |
6 | Dünya ölçeğinde kalite süreçleri, akreditasyon ve diploma denklikleri, Bologna süreci | |
7 | Vize | |
8 | Türkiye’de yüksek öğretimin yeniden yapılanmasını gerektiren faktörler | |
9 | Devlet üniversitelerinde merkeziyetçi idari yapı | |
10 | Akademik özerklik ve özgürlük | |
11 | Yüksek öğretimin sorunları | |
12 | Yüksek öğretimde uzaktan eğitim ve e-öğrenme | |
13 | Dünyada yüksek öğretimdeki gelişmeler | |
14 | Türkiye’de YÖK ile ilgili model önerileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Aktan, C. (Editör) (2004) Nasıl Bir Üniversite İstanbul, Değişim Yayınları Ataünal, A. (1998) Türkiye’de Yüksek Öğretim (1923-1998), Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Genel Müdürlüğü Demir, R. (1996), Üniversitenin Bugüne ve Yarını, 2. Baskı, Palme Yayıncılık, Ankara Ergüder, Ü. (2003) Yükseköğretimin Yeniden Yapılandırılması: Temel İlkeler. TÜSİAD, İstanbul Gürüz, K. (2001) Dünyada ve Türkiye’de Yükseköğretim. Ankara. ÖSYM Yayınları, Ankara Güvenç, B. (1992) Seçilmiş Bazı Ülkelerde Yükseköğretime Geçiş. ÖSYM Yayınları, Ankara Sezgin, İ. Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştirme Varış, F. (1988) Eğitimde Program Geliştirme, A.Ü. Eğt. Bilimleri Fakültesi |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular. | ||||||
3 | Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur. | ||||||
6 | Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. | X | |||||
7 | Örgütlerdeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
10 | Güncel gelişmeleri ve alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulamabağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
12 | Alanındaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Program geliştirme ile ilgili temel kavramları bilir | ||||||||||||
2 | Program geliştirme yaklaşımlarını kavrar, karşılaştırmalar yapar | ||||||||||||
3 | Türkiye’de yüksek öğretimin hedeflerini tanımlar | ||||||||||||
4 | Yüksek öğretimin bir dersine ilişkin program taslağı hazırlar | ||||||||||||
5 | Programının hedeflerini (öğrenme çıktılarını) belirler | ||||||||||||
6 | Hedefleri gerçekleştirecek eğitim durumlarını belirler | ||||||||||||
7 | Ders planı ve öğretim materyalleri hazırlar | ||||||||||||
8 | Ölçme ve değerlendirme süreçlerini gözden geçirir | ||||||||||||
9 | Mevcut yüksek öğreim programlarını değerlendirir | ||||||||||||
10 | Bologno süreci ve Yüksek öğretimde niteliğin artırılmasına yönelik çalışmalar hakkında bilgisahibi olur | ||||||||||||
11 | Uzaktan yükseköğretim ve e-öğrenmeyi eleştirel bir açıdan değerlendirir | ||||||||||||
12 | Güncel gelişmelerin ışığında yüksek öğretimin sorularına model önerir. | ||||||||||||
13 | Avrupa ve Amerikada yüksek öğretim programlarınındaki gelişmeleri inceler | ||||||||||||
14 | Türkiye’nin yüksek öğretimdeki sorunların farkında olur | ||||||||||||
15 | Türkiye’de yüksek öğretim sorunlarına çözümler üretir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |