Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yüksek Öğretimin Yönetim ve Organizasyonu | YOG 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OSMAN TİTREK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. OSMAN TİTREK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yönetim disiplini kapsamında son yüzyılda meydana gelen işletme yöneticiliğe ilişkin düşünceler, teori tartışmaları, güncel eleştiriler ve yeni yaklaşımlar dersin içeriğini oluşturmaktadır. Amaç yönetici adaylarının yöneticilik disiplininin düşünsel evrimine ilişkin birikim edinmelerini ve öngörülerini geliştirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders, yüksek öğrenim için önemli olan yönetim ve organizasyon ile ilgili temel kavram ve tanımlar, klasik , neo-klasik ve modern yönetim teorileri ile yönetimin fonksiyonları ve yönetim süreçlerini kapsamaktadır. Ayrıca post-modernizmle beraber yeni yönetim yaklaşımları ele alınacaktır. Post-modern yönetim teorisini hazırlayan tarihi, sosyolojik, politik ve ekonomik geçmişten itibaren tüm yönetim araç ve teknikleri ders çerçevesinde uygulamalar ve Türkiye’deki yansımalar açısından ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yönetim teorilerini değerlendirebilme ve sorgulayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan yönetime ilişkin değişimlerin tarihsel arka planının bilincinde olabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Yönetim yaklaşımlarının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümleyebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
4 | Yönetimin ve yöneticiliğin değişken ve parametrelerini analiz edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Yönetsel süreçleri kavrayabilme ve irdeleyebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Yönetim teorilerini karşılaştırmalı olarak değerlendirebilme | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Günümüz yönetim anlayışını geçirilen evreler ışığında sorgulayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim Organizasyonun Yüksek Öğrenimdeki Önemi, Yönetim, Yönetici ve Örgüt Kavramları | Mucuk, İsmet (1997), Modern İşletmecilik, Türkmen Kitapevi, İstanbul., Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım, İstanbul |
2 | Yönetim düşüncesinin evrimi: Klasik, Neo-Klasik ve Modern Yönetim Düşüncesi | Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım, İstanbul, BOONE, Louis E. ve David L. Kurtz (1992), Managment, 4.b. , McGraw- Hill Inc. , Newyork |
3 | Durumsallık ve Sistem Yaklaşımları | EREN, Erol (2001), Yönetim ve Organizasyon, 5 b., Beta Basım Yayım, İstanbul Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım, İstanbul |
4 | Yönetim Fonksiyonları :Planlama,Örgütleme, Yöneltme, Koordinasyon, Kontrol | DONNELLY, James H., James L. Gibson ve John M. Ivancevich (1992), Fundamentals of Management, Richard D. Irwın, USA |
5 | Yönetim Süreçleri: Önderlik, Motivasyon, İletişim, Karar verme | MESCON, Michael H., Michael Albert ve Franklin Khedouri (1988), Management, 3 b., Harper &Row , USA |
6 | Hedeflere Göre Yönetim | PAMELA, S. Lewis, Stephen H. Goodman ve Patrica M. Fandt (1995), Managment- Challenges In The 21 st Century, West Publishing Company, New York |
7 | ARA SINAV | |
8 | Yönetim düşüncesinin evriminde modernizmden post-modernizme geçiş | GRIFFIN, Ricky W. (1992), Management , 4 b.,Houghton Mifflin Company, USA EREN, Erol (2001), Yönetim ve Organizasyon, 5 b., Beta Basım Yayım, İstanbul; Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım |
9 | Değişim yönetimi, Kalite yönetimi (ISO) ve Toplam Kalite Yönetimi | WEIHRICH, Heinz ve Harold Koontz (1993), Managment- A Global Perspective, 10.b. , Mc-Graw-Hill Inc. New York |
10 | Temel yetenek, küçülme, dış kaynak kullanımı, Şebeke ve sanal örgütler | EREN, Erol (2001), Yönetim ve Organizasyon, 5 b., Beta Basım Yayım, İstanbul Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım, İstanbul |
11 | Öğrenen Örgütler, Kıyaslama ve değişim mühendisliği, Güçlendirme ve Takım kurma | Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım, İstanbul WEIHRICH, Heinz ve Harold Koontz (1993), Managment- A Global Perspective, 10.b. , Mc-Graw-Hill Inc. New York |
12 | Stratejik yönetim ve Stratejik İşbirlikleri | Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım, İstanbul , DONNELLY, James H., James L. Gibson ve John M. Ivancevich (1992), Fundamentals of Management, Richard D. Irwın, USA |
13 | Örgüt kültürü ve iş ahlakı | EREN, Erol (2001), Yönetim ve Organizasyon, 5 b., Beta Basım Yayım, İstanbul GRIFFIN, Ricky W. (1992), Management , 4 b.,Houghton Mifflin Company, USA |
14 | Ulusal iş sistemleri | Koçel, Tamer (2010), İşletme Yöneticiliği, Beta Basın Yayım, İstanbul |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları | Genç, Nurullah (2008) Yönetim ve Organizasyon, Seçkin Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular. | ||||||
3 | Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur. | ||||||
6 | Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. | X | |||||
7 | Örgütlerdeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
10 | Güncel gelişmeleri ve alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | X | |||||
11 | Alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulamabağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
12 | Alanındaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yönetim teorilerini değerlendirebilme ve sorgulayabilme | ||||||||||||
2 | Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan yönetime ilişkin değişimlerin tarihsel arka planının bilincinde olabilme | ||||||||||||
3 | Yönetim yaklaşımlarının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümleyebilme | ||||||||||||
4 | Yönetimin ve yöneticiliğin değişken ve parametrelerini analiz edebilme | ||||||||||||
5 | Yönetsel süreçleri kavrayabilme ve irdeleyebilme | ||||||||||||
6 | Yönetim teorilerini karşılaştırmalı olarak değerlendirebilme | ||||||||||||
7 | Günümüz yönetim anlayışını geçirilen evreler ışığında sorgulayabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |