Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yapay Zeka | YBS 413 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÇAĞLA EDİZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ÇAĞLA EDİZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yapay zeka, insanlardaki düşünce yapısı ve ilgili zihinsel fonksiyonları bilgisayar modelleri yardımıyla inceleyip bunları matematiksel model ve bilgisayar programı haline dönüştürebilme becerisi olarak ifade edilebilir. Daha geniş bir ifadeyle yapay zeka, bilgi edinme, algılama, görme, düşünme ve karar verme gibi insan zekasına özgü kapasitelerle donatılmış bilgisayarlardır. Bu dersin amacı öğrencilerin yapay zekânın temel teknik ve mekanizmalarını içerecek şekilde yapay zeka konusuna giriş yapmalarını sağlamaktır. Bu dersi tamamlayan öğrencilerin yapay zekânın tarihsel ve kavramsal gelişimini, yapay zekânın amaçları ve bu amaçlara ulaşmak için kullandığı yöntemleri, yapay zekânın toplumsal ve ekonomik rolünü anlaması ve problemleri analiz ederek yapay zekâ tekniklerinin nerede kullanılabileceğinin belirlenmesi ve yapay zekâ tekniklerini kullanabilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Zeka, yapay zeka kavramları, bilgi gösterimi, öğrenme, çıkarsama, yapay zeka arama metotları, bilgi tabanlı sistemler, yapay zekanın mühendislik uygulamalarından örnekler dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yapay zeka konularını anlatabilir | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Yapay zeka uygulama alanlarına örnekler verebilir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Yapay zekaya niye ihtiyaç olduğunu açıklayabilir | Tartışma, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
4 | İstenen çalışmada hangi metotların kullanılabileceğini bilir. | Tartışma, Gezi / Gözlem, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Bilişim sistemlerinde bir konuyu/bir problemi yapay zeka teknolojisi kullanarak modelleyebilir ve çözebilir. | Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Verileri nasıl alacağını ve hazırlayacağını bilir | Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yapay Zekaya Giriş ve Kurulumlar | Yapay Zekaya Giriş ve Kurulumlar |
2 | Phyton temel kodlar | Phyton temel kodlar |
3 | Phyton liste, sözlük , numpy ve pandas yapıları | Phyton liste, sözlük , numpy ve pandas yapıları |
4 | Phyton liste, sözlük , numpy ve pandas yapıları | Phyton liste, sözlük , numpy ve pandas yapıları |
5 | Veri Yükleme, Hazırlama ve Görselleştirme | Veri Yükleme, Hazırlama ve Görselleştirme |
6 | Regresyon Algoritmaları 1 | Regresyon Algoritmaları 1 |
7 | Regresyon Algoritmaları 2 | Regresyon Algoritmaları 2 |
8 | ARA SINAV | |
9 | Sınıflandırma Algoritmaları 1 | Sınıflandırma Algoritmaları 1 |
10 | Sınıflandırma Algoritmaları 2 | Sınıflandırma Algoritmaları 2 |
11 | Yapay sinir ağları (Hata Geri Yayılım Alg.) ve yapay sinir ağları program gösterimi | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
12 | Doğal Dil İşleme | Doğal Dil İşleme |
13 | Yapay Sinir Ağları | Yapay Sinir Ağları |
14 | Proje Sunumları | Proje Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 14 Haftalık Ders Notu Hers Dersten Önce Sisteme yüklenecektir |
Ders Kaynakları | 1. Yapay Zeka Uygulamaları, Çetin Elmas, 2007 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerileri ne sahiptir. | X | |||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yapay zeka konularını anlatabilir | |||||||||
2 | Yapay zeka uygulama alanlarına örnekler verebilir | |||||||||
3 | Yapay zekaya niye ihtiyaç olduğunu açıklayabilir | |||||||||
4 | İstenen çalışmada hangi metotların kullanılabileceğini bilir. | |||||||||
5 | Bilişim sistemlerinde bir konuyu/bir problemi yapay zeka teknolojisi kullanarak modelleyebilir ve çözebilir. | |||||||||
6 | Verileri nasıl alacağını ve hazırlayacağını bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 119 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |