Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Araştırma Yöntemleri YBS 251 3 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NİHAL SÜTÜTEMİZ
Dersi Verenler Prof.Dr. NİHAL SÜTÜTEMİZ, Prof.Dr. AYKUT HAMİT TURAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Öğrencilerin bilim ve bilim felsefesi konusunda temel bilgilere sahip olmasını sağlamak, bilimsel bir çalışmayı (makale, bildiri, rapor, kitap) tasarlamak, yürütmek ve raporlandırmak, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel mantığını kazanmak ve sorgulayıcı, araştırıcı bir düşünme biçimi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bilimsel bir araştırmanın yürütülmesinde izlenmesi gereken temel süreç ve yöntemler

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim ve bilim felsefesi ile yöntem bilgisi arasındaki ilişkiyi anlayabilme ve yorumlayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Yöntem hakkında öğrenilenleri araştırma konusu belirlerken ve herhangi bir araştırma sürecinde kullanabilme Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Araştırmanın odağındaki konuyla ilgili daha önce yapılmış görgül ve kavramsal çalışmaları sorgulama ve yapılacak araştırma ile ilişkilendirme Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Araştırma soru ve hipotezlerini sınıflandırabilme ve bu doğrultuda araştırma için uygun araştırma hipotez ve sorularını formüle edebilme Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Bağlamına uygun bir araştırma süreci tasarlayabilme ve araştırma stratejisi önerebilme Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Araştırma bulgularını tartışarak uygun şekilde raporlaştırabilme Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Bilimsel üslubun ne olduğu ile ilgili bir kavrayış geliştirme Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Bilim felsefesi, bilgi ve bilimsel bilgi Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
2 Araştırma problemlerinin belirlenmesi Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
3 Eleştirel kaynak taraması Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
4 Araştırma soru ve hipotezlerinin oluşturulması Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
5 Araştırma stratejisinin belirlenmesi Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
6 Araştırma evreni ve örnekleme Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
7 Araştırma için ikincil verilerin derlenmesi Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
8 ARA SINAV
9 Araştırma için birincil verilerin derlenmesi: Anketler Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
10 Araştırma için birincil verilerin derlenmesi: Gözlem ve mülakat Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
11 Araştırmalarda ölçüm ve ölçekler Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
12 Temel veri analiz yöntemleri Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
13 Raporlama: Araştırma raporunun içeriği Herhangi bilimsel çalışmalara göz atılması
14 Raporlama: Araştırma raporunun şekli şartları ve başarılı bir bilimsel çalışma için ipuçları Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-) Şahin, F., Gürbüz, S., (2016), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz, Seçkin Yayıncılık

2-) Aslan, Ş., (2019), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Nicel, Nitel ve Karma Tasarımlar İçin Bir Rehber, Eğitim Kitabevi.

3-) Adams, J., Khan, H.T.A., Raeside, R., White, D., (2007), Research Methods For Graduate Business and Social Science Students, Sage Publications, New Delhi.

4-) Saunders, M. Lewis, P. and Thornhill, A. (1997) Research Methods for Business Students, London: Financial Times.


 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. X
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerileri ne sahiptir. X
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. X
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. X
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. X
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. X
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. X
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. X
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Bilim ve bilim felsefesi ile yöntem bilgisi arasındaki ilişkiyi anlayabilme ve yorumlayabilme
2 Yöntem hakkında öğrenilenleri araştırma konusu belirlerken ve herhangi bir araştırma sürecinde kullanabilme
3 Araştırmanın odağındaki konuyla ilgili daha önce yapılmış görgül ve kavramsal çalışmaları sorgulama ve yapılacak araştırma ile ilişkilendirme
4 Araştırma soru ve hipotezlerini sınıflandırabilme ve bu doğrultuda araştırma için uygun araştırma hipotez ve sorularını formüle edebilme
5 Bağlamına uygun bir araştırma süreci tasarlayabilme ve araştırma stratejisi önerebilme
6 Araştırma bulgularını tartışarak uygun şekilde raporlaştırabilme
7 Bilimsel üslubun ne olduğu ile ilgili bir kavrayış geliştirme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 15 15
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4